ساخت اولین‌مرکز توانمندسازی کودکان اوتیسم

حمایت از کودکان اوتیسم که آمارشان در اصفهان کم هم نیست و رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده، یکی از برنامه‌های بنیاد دستان مهربان است.

تاریخ انتشار: 00:21 - یکشنبه 1401/12/14
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
ساخت اولین‌مرکز توانمندسازی کودکان اوتیسم

حمایت از کودکان اوتیسم که آمارشان در اصفهان کم هم نیست و رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده، یکی از برنامه‌های بنیاد دستان مهربان است.

بنیاد دستان مهربان با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودکان نیازمند از سال 86 رویش پیدا کرد. درست است که هدف این بنیاد تحت پوشش قرار دادن زنان سرپرست خانوار بوده، اما این بنیاد به مرور در حوزه بیماری‌های خاص، حمایت از دانش آموزان محروم، ساخت درمانگاه، کمک به مردم در حوادث مترقبه و بلایای طبیعی و مدرسه‌سازی ورود پیدا کرد.

محمد صافی، دستیار هیئت‌مدیره بنیاد دستان مهربان که معتقد است باید کمک‌رسانی به محرومان را به روستاها ونقاط اطراف شهرها برد و تمرکز را از مرکز شهرها کم کرد، در نشست خبری با اصحاب رسانه در معرفی فعالیت بنیاد گفت: تلاش می‌کنیم در جهت کنترل مهاجرت به اصفهان قدمی برداریم. باید خدمات را به سایر شهرها و روستاها برد تا افزایش مهاجرت افراد برای دریافت خدمات به سمت مراکز، کاهش پیدا کند. تلاش می‌کنیم برای سال 1402 شعبه‌های مستقل در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه وبویراحمد داشته باشیم.

ساخت دو مدرسه شبانه‌روزی در ایرانشهر

یکی از خدماتی که بنیاد دستان مهربان به سمت آن رفته، ساخت مدرسه بوده است. صافی نقطه عطف فعالیت بنیاد دست‌های مهربان را کمک‌رسانی به مناطق محروم سیستان و بلوچستان بیان کرد. بنیاد توسعه زیربنا و زیرساخت مدارس به ویژه دخترانه در سیستان وبلوچستان را در برنامه دارد.

او با اشاره به ساخت و اداره دو مدرسه شبانه‌روزی در ایرانشهر گفت: مدارس شبانه‌روزی دانش آموزان نخبه منطقه را شناسایی می‌کنند و از همه لحاظ مورد حمایت قرار می‌دهند تا بتوانند موفق به کسب مدارج عالی شوند؛ به طوری که در سال اول کنکور در سال گذشته قبولی پزشکی، دندان‌پزشکی، فنی ومهندسی و دانشگاه فرهنگیان داشته‌ایم.

صافی تأکید کرد: اگر حمایت انجام شود، امکان ساخت دو مدرسه دیگر در استان سیستان وبلوچستان وجود دارد.

او توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را یکی از شروط حمایت بنیاد مطرح کرد و افزود: بنیاد با دقت خانواده‌های نیازمند را شناسایی می‌کند؛ اما زن سرپرست خانوار در کنار دریافت مستمری، باید برای دریافت مهارت آموزی در کلاس‌های آموزشی شرکت کند تا بتواند توانمند شود. بنیاد دست‌های مهربان در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی و تأمین مواد لازم وتجهیزات، تلاش می‌کند بازار فروش محصولات تولید شده توسط زنان را فراهم کند.

بنیاد و فروشگاه‌های مختلف خریدار محصولات افراد خواهند بود تا به توانمندسازی برسند و از چرخه کمک خارج شوند. صافی حرکت به سمت توسعه تعالی زندگی افراد و سبک زندگی مردم را یکی از اهداف بنیاد عنوان کردو ادامه داد: خیریه‌ها باید از ارائه بسته‌‌های معیشتی به سمت توانمند سازی حرکت کنند و سطح زندگی مردم را ارتقا بخشند. امروز شاهدیم در برخی خیریه‌ها اموال راکد وجود دارد و استفاده مناسبی از آن‌ها نمی‌شود. ما اگر در مناطق محروم حمایت از افراد را انجام دهیم و خدمات مناسب وماندگاری داشته باشیم، دیگر مهاجرت به شهرها و مناطق حاشیه‌نشین اتفاق نمی‌افتد.

مدرسه اوتیسم؛ بهترین مرکز آموزشی در اصفهان

به گفته او بنیاد دستان مهربان در نظر دارد مرکز درمانی بیماران اوتیسم را نیز در کنار مدرسه خود راه اندازی کند که این مرکز از امکانات خوبی برخوردار خواهد بود. صافی معتقد است باید برای کودکان استثنایی بهترین مراکز آموزشی را در نظر گرفت؛ اما متأسفانه نامناسب‌ترین فضاها در اختیار این کودکان است.

صافی گفت: آمار کودکان اوتیسم در اصفهان بالاست. بنیاد دست‌های مهربان تصمیم گرفت دومین مرکز اوتیسم را با همکاری آموزش‌وپرورش در اصفهان راه اندازی کند. این مرکز بسیار هوشمند و پیشرفته است. در اصفهان  کودکان اوتیسمی آمار بالایی دارند که از این میان 120 کودک از خدمات مدرسه ما بهره‌مند می‌شوند.

او از تلاش بنیاد در صورت حمایت آموزش‌وپرورش برای تأمین زمین جهت ساخت مرکز آموزشی نابینایان در اصفهان خبر داد. بنیاد دستان مهربان تأمین مالی ساخت این پروژه را انجام خواهد داد؛ اما تا کنون همکاری خوبی از سمت آموزش‌وپرورش برای ساخت مدرسه اتفاق نیفتاده است.

صافی با اعلام این خبر گفت: سال آینده این مرکز در اصفهان افتتاح خواهد شد. در این مرکز خدماتی مثل دندان‌پزشکی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و آب‌درمانی به‌صورت کاملا رایگان در اختیار کودکان اوتیسمی قرار می‌گیرد.

او همچنین به تلاش برای راه‌اندازی مرکز مشاوره ژنتیک به‌منظور شناسایی کودکان اوتیسم در زنان باردار اشاره کرد وافزود: بیماری اوتیسم در مراحل اولیه قابل تشخیص است. قصد داریم مرکز مشاوره‌ای برای مادران باردار داشته باشیم تا بر اساس آزمایش‌ها و غربالگری‌ها طبق قانون وشرع از تولد کودکانی با معلولیت اوتیسم جلوگیری شود. البته در حال حاضر مرکز مشاوره مشهد و تهران خدمات ارائه می‌کنند و مرکز مشهد خدمات خوبی با تعرفه مناسب به مادران باردار می‌دهد.

بنیاد دستان مهربان پوشش بیماران خاص را نیز در دستور کار دارد و 10 مرکز درمانی توسط بنیاد ساخته شده است تا خدمات بهداشتی مناسبی به افراد تحت پوشش بدهد.

صفاری، مدیر شعبه اصفهان این بنیاد افزود: 3200 خانوار شامل 15000 نفر در سراسر کشور تحت پوشش این بنیاد هستند. وی ادامه داد: شعبه اصفهان از ابتدای  فعالیت خود از سال 91 تاکنون 2000 خانواده تحت پوشش قرار گرفته اند که از این تعداد 1600 خانوار توانمند و از چرخه خارج شدند و در حال حاضر 400 خانوار تحت حمایت بنیاد قرار دارند.

اودر خصوص مدرسه آموزشی اوتیسم در اصفهان بیان کرد: در این مدرسه 120 کودک اوتیسمی آموزش می‌بینند. مدرسه بسیار هوشمند است. نزدیک به هشت میلیارد تومان تجهیزات آموزشی در آن استفاده شده و هزینه ساخت مدرسه ۱۳ میلیارد تومان بوده است.

او با اشاره به اینکه بنیاد از سال 86 خدمات متعددی ارائه کرده و در عرصه‌های مختلف حضور داشته است، افزود: ما تلاش می‌کنیم در جهت شفاف‌سازی حرکت کنیم و خدمات ارائه‌شده به مردم به‌صورت شفاف در معرض دید عموم قرار گیرد و خیریه‌های اصفهان هم باید در این مسیر حرکت کنند.

صفایی با اشاره به اینکه محل تأمین بودجه بنیاد دست‌های مهربان علاوه بر هیئت امنا، به صورت مردمی است، تأکید کرد: بنیاد تلاش کرده است استانداردهای لازم کیفی را دنبال کند و گواهینامه بین‌المللی کیفیت وشفافیت مالی را کسب کند که در سال 96 و 99 برند برتر نیکوکاری در کشور را دریافت کرد.او با تأکید بر اینکه بنیاد وضعیت مدجویانش را به دقت بررسی می‌کند، افزود: مددجویان ما زیر نظر هیچ مؤسسه خیریه دیگری نیستند و به صورت کامل حمایت می‌شوند.

به گفته او در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی، حمایت‌ها و کمک‌های مادی به بنیاد دستان مهربان کاهش پیدا کرده است؛ این درحالی است که این بنیاد همچنان نیازمند کمک‌ها و حمایت های شهروندان است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 + چهارده =