روز ارتش:

امروز «روز ارتش» است

امروز بیست و نهم فروردین ماه روز «ارتش» است؛ ارتشی که هم اکنون در رده‌بندی قوی‌ترین ارتش‌های خاورمیانه رتبه سوم و در رده‌بندی قوی‌ترین ارتش‌های جهان نیز رتبه هفدهم را دارد.

تاریخ انتشار: 02:10 - سه شنبه 1402/01/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
امروز «روز ارتش» است

امروز بیست و نهم فروردین ماه روز «ارتش» است؛ ارتشی که هم اکنون در رده‌بندی قوی‌ترین ارتش‌های خاورمیانه رتبه سوم و در رده‌بندی قوی‌ترین ارتش‌های جهان نیز رتبه هفدهم را دارد.

حضرت امام(ره) در 26 فروردین 1358 طی پیامی خطاب به ملت ایران روز 29 فروردین را «روز ارتش» اعلام کردند تا هرساله در این روز، ارتش ایران در سراسر کشور با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و مرزهای کشور اعلام کنند.

فرمانده کل، بالاترین جایگاه در ارتش ایران را دارد که این مسئولیت را به نیابت از فرماندهی کل قوا بر نیروهای چهارگانه ارتش فرماندهی می‌کند.

سمتی که تا مهرماه 1377 در ارتش ایران وجود نداشت و رئیس ستاد مشترک ارتش بلندپایه‌ترین مقام ارتشی به‌شمار می‌رفت و هشتم مهر 1377 اما حضرت آیت الله خامنه‌ای با این اعتقاد که ارتش باید فرماندهی متمرکز و مستقلی داشته باشد، نخستین فرمانده کل ارتش ایران را به این سمت منصوب کردند.

بدین بهانه مروری خواهیم داشت بر چهار نظامی ارشد کشورمان که پس از انقلاب اسلامی تا کنون در سمت فرماندهی کل به ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده‌اند.

سرلشکر علی شهبازی 

علی شهبازی زاده 1315 در قم است. او از سال ۷۷ تا ۷۹ نخستین فرمانده کل ارتش بود؛ اما پس از دوسال از این سمت کناره‌گیری کرد.

شهبازی هم اکنون رئیس گروه مشاوران نظامی فرماندهی کل نیروهای مسلح ایران و از اعضای هیئت امنای  دانشگاه عالی دفاع ملی نیز است. او از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که با درجه سرلشکری، فرماندهی ارتش را بر عهده داشت.

شهبازی پس از گذراندن تحصیلات دوره متوسطه، وارد دانشگاه افسری نیروی زمینی ارتش شد و دوره‌های نظامی از قبیل دوره‌های مقدماتی نظامی، عالی و فرماندهی و ستاد را طی کرد و در سال ۱۳۶۹ به درجه سرلشکری رسید.

او سمت‌هایی نظیر فرماندهی یگان‌های ارتباطی، معاونت طرح و عملیات، معاونت دفتر مشاوره، سرپرست گروه کار نظامی نهاد ریاست جمهوری، معاونت هماهنگ‌کننده ستاد مشترک ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۷ را برعهده داشت.

سرلشکر محمد سلیمی

محمد سلیمی در سال ۱۳۱۶ در شهر مشهد زاده شد و فعالیت نظامی را از سال ۱۳۳۵ در ارتش شاهنشاهی ایران آغاز کرد. او از دانش‌آموختگان دانشکده افسری و فارغ‌التحصیل دوره دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش و از افسران انقلابی ارتش بود.

سـرلشکر سلیمی در دوران جنگ مسئولیت دفتر مشاوره نظامی حضرت امام(ره) را برعهده داشت، رئیس ستاد جنگ‌های نامنظم بود و در زمان ریاست‌جمهوری رهبر معظم انقلاب، به‌عنوان وزیر دفاع نیز منصوب شده بود. مقام معظم رهبری با آشنایی عمیقی که از این امیر پیشکسوت ارتش داشتند، او را از خرداد ۱۳۷۹ به‌عنوان فرمانده کل ارتش منصوب کردند.

سرلشکر سلیمی این مسئولیت را هشت سال برعهده داشت و در 20 شهریورماه ۱۳۸۴ پس از استعفا از این جایگاه، بــه‌عنوان مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور ارتش منصوب شد و در سال ۱۳۷۹ از رهبر جمهوری اسلامی ایران، نشان درجه یک نصر دریافت کرد.

او در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۴، پس از یک دوره طولانی بیماری در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

سرلشکر عطاءالله صالحی

عطاءالله صالحی متولد ۱۸ اسفند 1327 در رودسر است. او فرمانده کل سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های 1384 تا 1395 بود و پیش از آن در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت. از سال 1396 تا 1398 نیز جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را بر عهده داشت و هم اکنون به عنوان مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش فعالیت می‌کند.

صالحی در سال ۱۳۴۶ وارد ارتش و در سال ۱۳۴۹ با رسته توپخانه از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد. او یکی از ۱۲ نظامی ارشد با درجه سرلشکری در نیروهای مسلح ایران است.

سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی‌ 

سید عبدالرحیم موسوی‌ زاده 1338 در قم است که طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ به‌سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. او عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دانش‌آموخته دکتری مدیریت دفاع ملی از دانشگاه عالی دفاع ملی و آموزش‌دیده دانشگاه افسری نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

او در طول جنگ ایران و عراق به‌عنوان یکی از فرماندهان ارتش ایران در رسته توپخانه حضور داشت. موسوی در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ جانشین فرمانده ارتش بود و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ برای مدت یک‌سال به‌عنوان جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه + هفده =