میان‌رده‌های ویلایی اصفهان

100، 90 و 80 مــتـرمربع متراژهای پرتقاضایی در بازار مسکن اصفهان هستند. گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان نیز نشان می‌دهد طی سال‌های گـذشــتـه تـقـاضـــا بـــرای آپارتمان‌های 80 تا 100 مترمربعی افزایش یافته است. در مقابل بازار آپارتمان‌های بزرگ‌تر از 200 مترمربع در تابستان 1400 روزهای پرعرضه‌ای را پشت سرگذاشتند. بررســی آماری آگهی‌های فروش نشان می‌دهد نیـمـه اول تابستان 1400 نـسبت به سه ســـال گذشته، بهترین شرایــط بـرای خـــریــــد آپارتمان‌هایی با متراژ بزرگ‌تر از 200 مترمربع بود. این آپارتمان‌ها در نیمه اول تابستان تنوع بالایی داشتند، در محله‌های مختلف شهر عرضه شدند و فروشندگان روی قیمت پیشنهادی تخفیف خوبی ارائه می‌دادند.

تاریخ انتشار: 01:39 - یکشنبه 1400/07/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

مـیــان‌رده، پـایـیــن‌رده یا پــرچــــم‌دار، اصطلاحات معروف بازار موبایل است؛ ولی به‌جز بازار موبایل در بازار مسکن اصفهان نیز به خانه‌های ویلایی مناطق متوسط شهر میان‌رده می‌گویند. ویلایی‌های میان‌رده املاک گران‌قیمتی هستند؛ بااین‌حال ،در مقایسه با خانه‌های ویلایی مناطق لوکس شهر قیمت کمتری دارند. این املاک برای بازدیدکنندگان بازار مسکن جذاب‌اند؛ ولی به دلیل قیمت بالا، متقاضیان خاصی دارند. بخشی از خریداران عقیده دارند با پول یک ویلای میان‌رده می‌توانند آپارتمانی شیک و نوساز در همین محله‌ها یا شاید در مناطق نیمه‌لوکس شهر بخرند؛ باوجوداین، ویلایی‌های میان رده تابستان امسال بازار خوبی را تجربه کردند.
سه تا هفت میلیارد تومان قیمت معمول خانه‌های حیاط‌دار در مناطق متوسط شهر اصفهان است؛ ولی اگر ملک نوساز باشد یا به امکانات خاصی مجهز شده باشد قیمت پیشنهادی تا 12 میلیارد تومان نیز افزایش پیدا می‌کند. در مجموع میان‌رده‌های ویلایی بازار اصفهان در طول نیمه اول شهریور تنوع بی‌نظیری داشتند،؛ زیرا سال‌های قبل به دلیل نوسان‌های لحظه‌ای بازار مسکن، کمتر کسی حاضر به فروش این املاک می‌شد.

میان‌رده‌های ویلایی

ارزان‌ترین خانه‌های حیاط‌دار و میان‌رده در بازار مسکن اصفهان سه تا چهار میلیارد تومان قیمت دارند؛ مانند خانه‌ای 215 مترمربعی در محله برازنده، تقریبا نوساز و باقیمت سه میلیارد و صد میلیون تومان. در بیشتر مشاهده‌ها، خانه‌های میان‌رده در اصفهان متراژی کمتر از 250 مترمربع دارند و گاهی کمتر از 200 مترمربع هستند؛ مانند خانه‌ای 163 مترمربعی و پنج سال ساخت باقیمت سه میلیارد و 200 میلیون تومان در محله باغ‌فدک. این خانه اگرچه پنج سال عمر دارد ؛ولی با خانه‌های نوساز تفاوتی ندارد. در مقابل خانه‌های زیادی با متراژ بزرگ‌تر ولی طول عمر بالاتر نیز برای فروش آگهی می‌شوند. برای مثال تابستان امسال در محله احمدآباد خانه‌ای 233 مترمربعی با طول عمر 30 سال و قیمت چهار میلیارد و 500 میلیون تومان آگهی شده بود. این خانه در طول 30 سال گذشته دو مرتبه ترمیم شده است و حالا برای سکونت نیاز به ترمیم دارد. مالک هم مدعی است خانه با هزینه‌ای کمتر از 50 میلیون تومان قابل‌سکونت می‌شود.
بخشی از متقاضیان خانه‌های ویلایی ترجیح می‌دهند خانه آن‌ها بزرگ باشد و برخی کم‌سن‌وسال بودن خانه را ترجیح می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر خانه‌های ویلایی میان‌رده در بازار اصفهان با طول عمر بیشتر از 10 سال به ترمیم و در مواردی بازسازی نیاز دارند. برای مثال خانه‌ای 200 مترمربعی و 20 سال ساخت در محله طوقچی برای فروش آگهی شده است. قیمت پیشنهادی فروشنده برای این بنا سه میلیارد و 100 میلیون تومان است؛ اما خریدار پیش از سکونت باید کابینت، در‌و پنجره و بخشی از لوله‌کشی خانه را تعویض کند.
برآورد اولیه نشان می‌دهد این بنا برای سکونت دست‌کم 100 میلیون تومان هزینه دارد. در محله طوقچی، زینبیه یا محله‌های قدیمی اصفهان خانه‌های زیادی با این شرایط برای فروش آگهی می‌شوند.
دسته دوم ویلایی‌های میان‌رده بین پنج تا هفت میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. در بـسـیـاری از مـوارد، ایـــن خانه‌ها ترمیم شده‌اند و آماده سکونت هستند. خانه‌ای 210 مترمربعی و پنج سال ساخت در محله بزرگمهر باقیمت شش میلیارد و 700 میلیون تومان و خانه‌ای 400 مترمربعی و 10 سال ساخت باقیمت شش میلیارد و 900 میلیون تومان در محله برازنده از جمله آگهی‌های فروش این دسته هستند. این خانه‌ها نسبت به دسته قبلی هم بزرگ‌ترند و هم نیاز کمتری به ترمیم دارند. مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد پیدا کردن این خانه‌ها در بازار اصفهان کاری دشوار و زمان‌بر است. در مقابل دسته‌ای دیگر از خانه‌های میان‌رده فروشی در محله‌های متوسط شهر باقیمت پنج تا هفت میلیارد تومان معامله می‌شوند. خانه‌ها در این دسته کلنگی و بزرگ هستند؛ ولی برای سکونت گزینه مناسبی نیستند. این خانه‌ها برای ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند. تقاضا برای آن‌ها سال گذشته زیاد بود؛ ولی امسال به مراتب کمتر است. تقاضا برای خانه‌های کلنگی و بزرگ مناطق متوسط شهر طی سه سال گذشته زیاد بود. بازار نوسانی مسکن باعث شده بود تا تمایل به ساخت‌وساز افزایش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ با هدف ساختمان‌سازی، خانه‌های کلنگی شهر به‌خصوص در مناطق متوسط اصفهان را بخرند؛ ولی با فروکش کردن تب نوسانی قیمت‌ها حالا تقاضای چندانی در بازار خانه‌های کلنگی وجود ندارد. خانه‌های کلنگی مناطق متوسط شهر اگر متراژی بالاتر از 350 مترمربع داشته باشند برای سازندگان محبوب‌ترند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط