اصفهان؛ پرچم‌دار تئاتر خیابانی کشور

اصفهان پرچم‌دار تئاتر خیابانی کشور است. در هر جشنواره تئاتر خیابانی در سطح کشور شاهد شرکت حداقل سه تا هفت اثر از استان اصفهان هستیم. اصفهان رکورددار بیشترین شرکت‌کننده و بیشترین اثر برگزیده در سطح کشور است.

تاریخ انتشار: 15:30 - پنجشنبه 1402/08/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصفهان؛ پرچم‌دار تئاتر خیابانی کشور

به گزارش اصفهان زیبا؛ علیرضا شمس، متولد 1360 در فلاورجان اصفهان و دانش‌آموخته کاردانی گرافیک است. او از 1379 فعالیت خود را در حوزه نمایش آغاز کرده و تاکنون تجربه حضور در دو دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دو دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، یک دوره جشنواره تئاتر مقاومت، چتر زندگی یزد، فانوس، مهرکاشان، کوثرنطنز، پلاک شاهین‌شهر و شرهانی دهلران را داشته است.

در کنار برگزیده‌شدن در جشنواره‌ها باید اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و نمایش‌های خیابانی به مناسبت‌های مختلف در سطح استان اصفهان را نیز به مجموعه فعالیت‌های نمایشی این هنرمند اضافه کرد. علیرضا شمس هم‌اکنون عضو دپارتمان تئاتر خیابانی اصفهان است.

شمس با اثر خود به نام «زمینx» در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان شرکت کرده است؛ ازاین‌رو با این هنرمند عرصه نمایش به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

مهم‌ترین انگیزه شما برای شرکت در این رویداد چه بوده است؟

مهم‌ترین انگیزه من برای شرکت در این جشنواره، ورود دوباره تئاتر خیابانی بعد از چندین سال به جشنواره تئاتر استان است. این کمبود سال‌ها در جشنواره احساس می‌شد و من بسیار خوشحالم که این بخش پس از مدت‌ها دوباره به این رویداد بازگشته است.

نه‌تنها من، بلکه بقیه هنرمندان این عرصه نیز، از اینکه نمایش خیابانی به چشم می‌آید، بسیار راضی و خرسند هستند.

تعداد تئاترهای خیابانی از تئاترهای صحنه‌ای بیشتر است. دلیل این استقبال را چه می‌دانید؟

در نشست تئاتر خیابانی استان که قبل از جشنواره برگزار شد، قرار شد هنرمندان تئاتر خیابانی از شهرستان‌ها نیز در جشنواره شرکت کنند؛ زیرا در سال‌های قبل شهرستان‌ها، خصوصا آن‌هایی که از مرکز اصفهان دورتر هستند، دیده نمی‌شدند و نمی‌توانستند شرکت کنند؛ درواقع بهایی به آن‌ها داده نمی‌شد.

ما امسال از این هنرمندان دعوت کردیم تا در جشنواره شرکت کنند و آن‌ها نیز از این دعوت استقبال کردند و این اتفاق منجر به دیده‌شدن آن‌ها شد.

از ایده اجرای خود بگویید. کار شما چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

درست است اثر ما را در زمره آثار دفاع‌مقدس قرار داده‌اند، اما به‌نوعی اشاره به برخی مسئولانی دارد که به خون شهدا خیانت کرده‌اند؛ آن عده‌ای که با منفعت‌طلبی سر سفره انقلاب می‌نشینند، ولی هر کاری دلشان می‌خواهد، انجام می‌دهند.

من در نمایشم سعی کردم حرف دل مردم را بیان کنم. متأسفانه تعدادی مسئول داشته‌ایم که تخلفات اقتصادی داشته‌اند؛ درحالی‌که مردم با مشکلات اقتصادی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

من سعی کردم حرف دل این مردم را به نمایش بگذارم. این نمایش در پایان، از این دسته مسئولان می‌خواهد که حرمت خون شهدا را نگه دارند.

اگر به عقب بازگردید، باز هم تئاتر خیابانی را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟

تئاتر خیابانی رسالت ماست و به قول دوستان، تئاتر خیابانی کسب‌وکار من است. ما با تئاتر خیابانی بزرگ شده‌ایم و با آن جان گرفته‌ایم؛ زیرا در دل مردم هستیم.

من در اجرای یک نمایش فردی را دیدم که دچار وضعیت نامطلوبی بود و به نظرم از کار برمی‌گشت؛ این فرد پای اجرای ما منقلب شد و گریست.

خوبی این نمایش این است که با همه اقشار مردم در ارتباط است و ما می‌توانیم همه را با هر نوع تفکر و قشری به‌وسیله نمایش خیابانی جذب کنیم و رسالت نمایش خیابانی همین است.

وجه تمایز تئاتر خیابانی و صحنه‌ای را در چه چیزهایی می‌دانید؟

تئاتر صحنه‌ای با تعداد مشخصی مخاطب و در سالن نمایش اجرا می‌شود و معمولا افرادی به تماشا می‌روند که به این‌گونه تئاترها علاقه‌مند هستند؛ اما تئاتر خیابانی برای همه مردم است.

ممکن است در تئاتر خیابانی شاهد حضور افرادی باشیم که باهدف تماشای نمایش نیامده‌اند؛ اما جذب آن شده‌اند و به تماشا ایستاده‌اند.

متأسفانه عده‌ای در تئاتر خیابانی دارند به سمتی می‌روند که از صحنه‌ها و اکسسوری‌های بسیار بزرگ و خاصی استفاده می‌کنند که برای صحنه است. این کار به تئاتر خیابانی ضربه می‌زند. تئاتر صحنه‌ای یعنی با همان محدودیت‌های صحنه بتوانی آنچه را می‌خواهی، برسانی.

جایگاه تئاتر خیابانی اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصفهان پرچم‌دار تئاتر خیابانی کشور است. در هر جشنواره تئاتر خیابانی در سطح کشور شاهد شرکت حداقل سه تا هفت اثر از استان اصفهان هستیم. اصفهان رکورددار بیشترین شرکت‌کننده و بیشترین اثر برگزیده در سطح کشور است.

به لطف کانون تئاتر خیابانی که جدیدا در اصفهان راه‌اندازی شده، سعی شده است همه هنرمندان این عرصه دورهم جمع شوند و با یکدیگر آشنایی پیدا کنند؛ همچنین کارگاه‌های آموزشی راه‌اندازی شده است که به ‌سرعت این روند روبه‌رشد بیفزاید.

اصفهان را برای فعالیت تئاترهای خیابانی چگونه می‌بینید؟

اصفهان برای تئاتر خیابانی بسیار خوب است. حمایت‌های خوبی از این هنر می‌شود؛ فقط گله‌ای که دارم این است که چرا فقط شهرداری حامی نمایش خیابانی است و چرا دیگر ارگان‌های فرهنگی از این هنر استقبال نمی‌کنند؛ به صورتی که اگر حمایت‌های شهرداری نبود، الان نمایش خیابانی در اصفهان دیده نمی‌شد.

مسئله بعدی، نبود جایگاه مشخص برای تئاتر خیابانی در اصفهان است. اگر مکان مشخصی برای تئاتر خیابانی وجود داشته باشد که در زمان‌های مشخصی اجرا انجام شود، کار ما را راحت‌تر می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 1 =