سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان‌کرد:

تأکید مدیریت‌شهری بر هوشمندسازی شهر

برای نخستین‌بار در کشور، نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان با حضور مسئولان کشوری و استانی و ۳۵ شرکت دانش‌بنیان و فناور و شهرداری اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. 

تاریخ انتشار: 13:17 - چهارشنبه 1402/02/20
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
تأکید مدیریت‌شهری بر هوشمندسازی شهر

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای نخستین‌بار در کشور، نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان با حضور مسئولان کشوری و استانی و ۳۵ شرکت دانش‌بنیان و فناور و شهرداری اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. / هوشمندسازی

این نمایشگاه بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و تأکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان کشور برای حل مشکلات و چالش‌های اقتصادی و فناوری، ارائه راهکارهایی برای ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و صنعت، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فضای کارآفرینی و نوآوری در کشور در اصفهان برپا شد.

همچنین هم‌زمان با برگزاری این نمایشگاه پنج کارگاه تخصصی با حضور دانشجویان، استادان، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و  کارشناسان و مدیران دستگاه‌های دولتی در محل دانشگاه صنعتی اصفهان وارد عمل شدند. در حاشیه این نمایشگاه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان صحبت کردند.

امسال موضوع هوشمندسازی شهر در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت و رئیس شورای شهر نیز توجه به این مسئله را به مدیران شهری تذکر داد.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان هم در حاشیه برگزاری اولین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای حوزه خدمات و هوشمندسازی تخصیص یافته و هزینه شده است، گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان نیز در حوزه کلان هوشمندسازی زیرساخت‌های شهری با نگاه ویژه به حوزه حمل‌ونقل و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای خرید و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری صرف شده که تأمین اتوبوس برقی بخشی از همین موارد است.

به گفته علی صالحی، درمجموع سیاست‌گذاری و تأکید شورا با تخصیص اعتبارهایی که برای هوشمندسازی و حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده، مشخص است و باید شهرداری، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این بخش پشتیبانی به‌موقع داشته باشند تا چرخه خدمت به عموم مردم در این حوزه دچار مشکل نشود.

او اظهار کرد: اولویت‌دادن به انسان یا خودرو، چالشی است که امروز در حوزه حمل‌ونقل ایران، اصفهان و شماری از کشورها با آن مواجه هستیم.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: این پرسش در این چالش جدی مطرح است که اصالت را باید به خودرو داد یا به محیط زندگی، محیط‌زیست و آدم‌هایی که در این محیط زندگی می‌کنند؟

صالحی تصریح کرد: طی یک دوره زمانی در کشورمان به این سمت‌وسو رفتیم که با توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل که بیشتر به  حمل‌ونقل شخصی مربوط می‌شد، خواسته یا ناخواسته، اصالت به خودرو داده شد.

او ادامه داد: به‌مرورزمان، احداث رینگ‌های ترافیکی، بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها بین محله‌ها فاصله انداخت و هویت شهری را به هویتی خودروزده تبدیل کرد که البته این اولویت به اصالت خودرو داده شد. هرچند فارغ از مباحث انسانی و هویتی، این رویکرد و تاکتیک نه‌تنها در دنیا، بلکه در کشور ما نیز جواب نداد.

لزوم مدیریت تقاضای سفر با ابزارهای هوشمند

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: باید مدیریت و تقاضای سفر را به‌واسطه ابزارهای هوشمند شرکت‌های دانش‌بنیان از سطح خیابان تا داخل منازل انجام داد. همچنین پس از فرهنگ‌سازی و مدیریت تقاضا، کنترل زمان تردد و مصرف باید به‌صورت هوشمند انجام شودتا بتوان تعداد خودروها در معابر، زمان ایست یا حضور در ترافیک و حتی مدت‌زمان دور زدن را در اختیار هوش مصنوعی با مدیریت کاربر انسانی قرار داد و از حداکثر ظرفیت معابر، خیابان‌ها و گذرگاه‌های جایگزین استفاده کرد.

او تصریح کرد: اگر در این مسیر گام برداریم، به‌طورقطع از تعداد خودروها جلوتر خواهیم بود؛ هرچند به نظر می‌آید انتهایی برای آن وجود ندارد.

صالحی تأکید کرد: نمایشگاه حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته است که علاوه بر اینکه قابلیت مدیریت هوشمند را دارد، در عرضه زیرساخت‌هایی که هوشمندسازی تقاضا و مصرف دارد نیز ورود کرده است.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در حوزه‌های زیست‌محیطی که به‌عنوان یکی از متغیرهای مهم ترافیک باید به آن توجه داشت، کارهای خوبی در حوزه کاهش مصرف سوخت، برقی‌سازی، نظارت و کنترل ترافیک انجام شده است.

صالحی با بیان اینکه چالش جدی که به هر دو گروه مصرف‌کننده و مدیران بازمی‌گردد، تغییر ذهنیت است، اظهار کرد: این نمایشگاه علاوه بر به‌نمایش‌گذاشتن دستاوردها و بازاریابی برای افراد و شرکت‌ها، باید ذهنیت مدیران و شهروندان را تغییر دهد.

او تصریح کرد: اگر پذیرفتیم که برای حفظ محیط‌زیست، رفع مشکل ترافیک و آینده فرزندانمان باید گاهی هزینه بیشتری در حوزه  حمل‌ونقل و در حوزه موتورها و خودروهای برقی پرداخت کنیم، باید بپذیریم به‌عنوان تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز محصولی را که شاید یک ربع‌قرن یا نیم‌قرن کارایی آن ثابت شده است، امروز کنار بگذاریم تا سخت‌افزار و نرم‌افزار جدیدی جای آن را بگیرد.

چرخه خدمت به عموم مردم در حوزه حمل‌ونقل نباید دچار مشکل شود

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: مجموعه‌های دانش‌بنیان درعین‌حال که در مسیر پروژه‌های خود قوی عمل می‌کنند، در معرفی، ارائه و بازاریابی در محصولات خود نیز باید بتوانند موفق‌تر عمل کنند تا تصمیم دشوار را در ذهن مدیران ما حک کنند. اگر آن باور قطعی شد و برای تصمیم درست در اینجا به جمع‌بندی رسیدیم، در عرصه اجرا مشکلات کمتر خواهد بود.

صالحی ادامه داد: مهم‌تر از ابزار، سیستم هوشمندسازی اداره شهر است که بخشی از آن مربوط به حمل‌ونقل است و بخشی از آن ابزاری مانند موتور یا دوچرخه را شامل می‌شود که در حال حاضر در مجموعه معاونت حمل‌ونقل یا تاکسی‌رانی این گام‌ها برداشته شد؛ ازجمله اینکه سامانه «اصرو» گام بلندی در همین راستا بود.

او اظهار کرد: باید در حوزه ابزار حتی خدمات شهری یا نظافت شهر به استفاده از ابزارهای هوشمند فکر کنیم؛ در حوزه ابزارهای حمل‌ونقل مانند تاکسی و موتورهای برقی هم سیاست‌گذاری در حوزه کلان حرکت به سمت هوشمندسازی شهری در هر دو بخش شخصی و عمومی است که باید دنبال کرد.

ارتقای کیفیت زندگی با حفظ هویت شهری

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هرچقدر مسیر برای ساخت تقاطع‌ها، پل‌ها و بزرگراه‌ها ادامه پیدا کند، بازهم سرعت تولید و استفاده از خودروهای شخصی از سرعت ایجاد زیرساخت‌های شهری و جاده‌ای بیشتر است، گفت: چالش اصلی این است که بپذیریم اصالت در زندگی امروزی باکیفیت در حوزه حمل‌ونقل، اصالت‌دادن به انسان و کاربر در بافت و هویت شهری است.

صالحی تأکید کرد: لازم است به‌دنبال راهکارها و مدل‌هایی باشیم که کیفیت زندگی با حفظ هویت شهری، حفظ اصالت  انسان‌محوربودن معابر، فضای استفاده خانوادگی، سنت و فرهنگ ما این امکان و امتیاز را بدهد که شرایط مناسبی برای تردد در شهر داشته باشیم.

سرعت تولید خودروی شخصی؛ بالاتر از احداث زیرساخت‌های شهری

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: امروزه سرعت استفاده و گرایش به خودروی شخصی و تولید خودرو بالاست و  به‌هیچ‌عنوان در حوزه توسعه زیرساخت‌های شهری نمی‌توانیم به‌سرعت آن تولیدات برسیم.

صالحی با بیان اینکه تولید خودروی شخصی همواره چندین گام از ما جلوتر است، اظهار کرد: جدی‌ترین رویکرد در حوزه حمل‌ونقل و چالش‌های آن، ابتدا توجه به اتصال ظرفیت‌ها و معابر موجود است که شبکه‌ای به‌هم‌پیوسته و روان را با رعایت بافت شهری داشته باشیم. همچنین شبکه گلوگاه‌هایی مانند معابر جایگزین اصلی بزرگراهی و اتوبانی را که در سطح محله‌ها یا در مقیاس‌های پایین است، تکمیل کنیم و بتوانیم حلقه‌های محلی، منطقه‌ای و ناحیه کلان‌شهری را داشته باشیم.

رینگ چهارم ترافیکی در حال تکمیل است

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: رینگ چهارم ترافیکی در حال تکمیل است. این حلقه با حفظ اولویت هویت بصری و اجتماعی شهر به ما کمک می‌کند شبکه‌ای به‌هم‌پیوسته از محورهایی را که می‌تواند با هم هم‌پوشانی داشته باشد، داشته باشیم تا گرفتار بن‌بست و قفل شدن در حوزه شبکه معابر نشویم.

صالحی تصریح کرد: این موضوع به این معنا نیست که همه معابر را به بزرگراه تبدیل کنیم. بلکه نباید بن‌بست و قفلی در معابر داشته باشیم. این موارد جزو سیاست‌های مجموعه دوره ششم شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری، همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است که باید به سمت مدیریت فرهنگ، تقاضای مصرف و هوشمندسازی کنترل ترافیک حرکت کنیم و راهی جز این نداریم.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با این شرایط و سبک زندگی که امروز شاهد و ناظر هستیم، باید فرهنگ‌سازی کنیم که البته  نباید فقط به تبلیغات و اطلاع‌رسانی محدود شود؛ بلکه باید بر مؤلفه‌های نگرشی افراد تأثیر بگذارد.

لزوم افزایش سطح و سرانه اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: امیدوارم به سطح و سرانه اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان افزوده شود. هر یک از کارکنان دانشی که به این شرکت‌ها اضافه می‌کند، شاید صدها هزار دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته باشد. توسط این شرکت‌ها محصولاتی تولید می‌شود که اگر تولید نشود، باید با استفاده از فروش نفت این کار انجام شود.

مصطفی نباتی‌نژاد در حاشیه برگزاری اولین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: درصورتی‌که بخواهیم کارها در شهر پیش برود و مسائل شهر حل شود، باید به دو کلیدواژه، استفاده حداکثری از فناوری و استفاده حداکثری از مشارکت‌های مختلف مانند نخبگان و مشارکت اجتماعی مردم توجه داشته باشیم.

 

او ادامه داد: در استفاده حداکثری از فناوری، برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند اشتراک‌گذاری تجارب را بین همه ذی‌نفعان، از سیاست‌گذاران گرفته تا مشتریان مختلف به‌وجود آورد، خیروبرکت این شبکه‌سازی به سمت شهر جاری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مجموعه مدیران کلان‌شهر در این رویداد گفت‌وگو و تشریک‌مساعی داشتند. دغدغه‌ها به اشتراک گذاشته‌شده که این هم به‌نوعی مزیت این نمایشگاه بوده است. این اتفاق بزرگی است که امیدوارم در سال‌های آینده ادامه پیدا کند و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان رغبت پیدا کنند تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

نقش ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در صرفه‌جویی ارزی

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: شورا تأکید ویژه‌ای بر ارتقای اعتماد عمومی و رضایت شهروندان دارد و در این راستا معتقد است که باید تمام توان و توجهمان بر استفاده از دانش و تجربه باشد که شامل دانش‌بنیان و حوزه‌های هوشمندسازی در تمام فرایند کسب‌وکار می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: فرایند کسب‌وکار شهرداری ازجمله تجهیزات، مهندسی و مدیریت ترافیک و هوشمندسازی در حوزه حمل‌ونقل است که هم ابزاری برای بهبود محصولات و خدمات و نهایتا رضایت مشتری است و هم ابزار داده‌ای را به‌همراه دارد که می‌تواند باعث بهینه‌سازی تصمیم‌ها شود.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: با آرمان و مطلوب مدنظر فاصله زیادی داریم. اما با تلاش مجاهدانه نخبگانی که در حوزه ترافیک شهرداری مشغول هستند، این مسیر طی خواهد شد.

لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در ارائه راهکار برای رفع مشکلات حمل‌ونقل

در ادامه، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید در ارائه راهکار برای رفع مشکلات حمل‌ونقل نقش‌آفرین باشند، تصریح کرد: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به این مسئله، می‌تواند برای نخبگان و شهر مفید باشد.

فرزانه کلاهدوزان در حاشیه برگزاری اولین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: در حال حاضر اولویت اصلی کلان‌شهرها، آلودگی هوا و در ادامه آن، استفاده از حمل‌ونقل پاک است و بخش اعظمی از بودجه‌های شهری صرف حمل‌ونقل می‌شود.

او افزود: با توجه به هزینه‌کرد این بودجه، بازار خوبی در این بخش وجود دارد و بنا بر تخصص دانش‌آموختگانی که در دانشگاه‌های استان اصفهان داریم، ظرفیت خوبی است که باید دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از آن استفاده کنند.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نخبگان می‌توانند تسهیلگر و رابطی میان دانشگاه و جامعه باشند، خاطرنشان کرد: برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند ظرفیت‌ها را مشخص کند و در ادامه دانشگاه‌ها را به‌سوی انعقاد قراردادها و اشتغال‌آفرینی پیش ببرد. البته به دنبال ایجاد اشتغال، در جامعه امیدآفرینی خواهیم داشت. این امید، برای بهبود وضعیت شهر، مردم و نخبگان مؤثر خواهد بود.

فرهنگ‌سازی و تقویت زیرساخت‌ها؛ دو راهکار کاهش آلودگی هوا

کلاهدوزان با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی شهر اصفهان آلودگی هواست، افزود: یکی از راهبردهای رفع این مشکل، استفاده مناسب از حوزه حمل‌ونقل است که می‌توان در دو جنبه فرهنگ‌سازی و ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها، اقدام کرد.

او با تأکید بر اینکه برای تقویت و ارتقای وضعیت زیرساخت‌ها می‌توان با دستگاه‌های دیگر، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران تعامل و همکاری داشت و هم‌زمان با تقویت زیرساخت‌ها باید فرهنگ‌سازی هم انجام شود، ادامه داد: اصفهان همواره در امر فرهنگ‌سازی پیشرو بوده و بوم اصفهان به شکلی است که شهروندان نیز به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه و جدید هستند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × پنج =