فقه رسانه، اخلاق رسانه، احکام در فضای مجازی، تقوا در فضای مجازی، پژوهشگری در فضای ارتباطات… هر اسمی را انتخاب کنید خوب است، اما در این مطلب سعی میکنیم کلیشههای ذهنی را کنار بزنیم و از زاویه دیگری به بحث تقوا در فضای مجازی خواهیم پرداخت.
تاریخچه پیدایش سواد رسانهای، به سال ۱۹۶۵ بازمیگردد. مارشال مک لوهان اولینبار در کتاب خود با عنوان «درک رسانه: گسترش ابعاد وجودی انسان»، این واژه را به کار برد و نوشت: «زمانی که دهکده جهانی تحقق یابد، لازم است انسانها به سواد جدیدی به نام سواد رسانهای دست یابند…».
«مطالعه هدفمند» که باعث رشد من و تمرکز ذهن من بشود و این فقط از طریق مطالعه کتاب حاصل میشود. حتی مطالب روزنامه هم سطحی و پراکنده است و جای مطالعه کتاب را نمیگیرد. کتاب عمق دارد و من نیز عمق پیدا میکنم، کتاب نظم منطقی و تمرکز بر یک موضوع دارد؛ پس ذهن من هم منظم میشود.
در این مطلب 12 انگاره (تصویرسازی ذهنی) را که به بازنمایی آمریکا و آمریکاییها در سینمای هالیوود میپردازد، احصا کردهایم که بهصورت گفتمانی هژمونیک در بسیاری از تولیدات سینمایی آنها مشاهده میشود.
امروز مشکل اصلی و ناله اصلی خانوادهها به خاطر فرزندانشان و فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به علت چیست؟ اصلیترینِ اصلیترین پاسخ این است که «خانوادهها در خواب بودند»، ناگهان از خواب غفلت بیدار شدند و متوجه شدند دنیا عوض شده است!
شاهکلید تأثیر دروغ بزرگ، هیجانهاست. حس خشم، ترس، طنز و نفرت را برافروخته میکند. احساسات که غلبه کرد، مغز از کار میافتد و هر دروغی باورپذیر میشود. خصوصا وقتی با ترس و قدرت عجین شود.
امــــروزه شبـکـــههـــای اجتمـاعی بــه بخشــی جداییناپذیر از زندگی نوجوانان بدل شده و این مسئله نگرانیهای بسیاری را برای والدین آنها ایجاد کرده است. بااینحال، پژوهشها نشان میدهد که والدین میتوانند با تعیین برخی چارچوبها، اضطراب و افسردگی ناشی از استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی را در فرزندان خود کاهش دهند. اگر شما هم بهعنوان یک والد با این معضل دستبهگریبان هستید، در ادامه برایتان چند توصیه داریم.