دوئل بازار مسکن اصفهان با انتخابات

آیا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بر قیمت مسکن شهر اصفهان مؤثر است؟ واسطه‌ها عقیده دارند اینکه نام چه کسی از صندوق‌های رأی خارج شود، آینده مسکن در شهر اصفهان را روشن خواهد کرد. آن‌ها با تحلیل‌های مختلف و عجیب‌غریب برای انتخاب کاندیداهای مختلف، ســنـاریـوســازی می‌کنند تا انتظار برای نتیجه انتخابات، بازار مسکن اصفهان را در بهترین فصل خود وارد رکود کرده باشد. هم خریداران و هم فروشندگان منتظرند تا از نتیجه انـتـخـابـات اطلاع پــیــدا کـنـنـد، آن‌ها مدعی‌اند افزایش، کاهش یا ثبات قیمت ملک در گرو نام و جناح سیاسی شخصی است که رئیس‌جمهور آینده خواهد شد.

تاریخ انتشار: 00:30 - شنبه 1400/03/22
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

آیا نتیجه انتخابات در قیمت مسکن مؤثر است؟ نه تنها در بازار مسکن بلکه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در بازارهای دیگری مانند خودرو، ارز و طلا نیز فعالان منتظر 28 خرداد هستند.

هر کاندیدا یک سناریو!

واسطـه‌هــا در بازار مـسکـن اصـفـهـان برای پیروزی هر کاندیدا در انتخابات یک سناریو در نظر گرفته‌اند. فرزاد یکی از ایـن واسـطــه‌هــاســت که به اصفهان‌زیبا گفت: «اگر یک تندرو رئیس جمهور شود در فاصله دو ماه تا پایان دولت روحانی، وقت خرید املاک خـوش‌جـاســـت، قـیمـت مسکـن رشد خواهد کرد؛ ولی اگر برنده انتخابات یک آدم میانه‌رو یا محافظه‌کار باشد، فاصله دو ماهه تا پایان دولت روحانی زمان فروش ملک است؛ چون وارد رکود می‌شویم و چند سال وقت داریم املاک خوش‌جای شهر را به قیمت پایین‌تری بخریم.» واســـطـه‌هـــا بـرایــن‌بـاورنـد پیروزی جناح‌های مختلف سیاسی نیز در تعیین قیمت ملک مؤثر است.
تعدادی از فعالان بازار نیز عقیده دارند شاید این انتخابات در بازار مسکن اصفهان تأثیر چندانی نداشته‌باشد. قائدی، یکی از این مشاوران املاک، در ایـن‌بـاره گـفـت: «یکی از نامزدها که بالاترین شانس را برای پیروزی دارد، تندرو نیست، در نتیجه امروز وقت فروش است، بازار مسکن راکد خواهدشد.»
بهترین سناریــو بـرای بازار مـسکـن انتخاب کدام نامزد است؟ مشاوران املاک عقیده دارند اگر سیاست‌های مالی رئیس‌جمهور بعدی انبساطی باشد تا بازار مسکن راکد نشود، بهترین انتخاب را انجام داده است. قائدی دراین‌باره گفت: «جناح یا شخص مهم نیست، رئیس جمهور بعدی احتمالا برای کنترل بازارها، مسکن را راکد می‌کند، درحالی که باید به بازار مسکن رونق بدهد.» ولی دلال‌ها در پاسخ به اینکه بهترین رئیس جمهور برای بازار مسکن اصفهان کیست؟ پاسخ متفاوتی می‌دهند. صابری، یکی از دلال‌های بنام محله کاوه، در این‌باره می‌گوید: «بهترین رئیس‌جمهور برای بازار مسکن، فردی تندرو از هر نظر است.»

بازار؛ چشم‌انتظار صندوق‌های رأی

تابستان فصل رونق بازار مسکن است و براساس گزارش‌های رسمی مرکز آمار، سالانه تعداد معاملات از خرداد اوج می‌گیرد؛ ولی گزارش‌های میدانی از بازار مسکن اصفهان از رکود سنگین حاکم بر بازار حکایت دارد، گویی نه تنها فعالان و واسطه‌ها بلکه متقاضیان و شاید فروشندگان برای فروش دست نگه‌داشته‌اند. نوروزانی، مشاور املاک باسابقه اصفهان، در این‌باره می‌گوید: «هنوز فروشنده در بازار زیاد است؛ ولی بخشی از فروشنده‌ها خبر داده‌اند تا بعد از انتخابات یا شاید مذاکرات وین از فروش منصرف شده‌اند، از طرفی مشتری نیز یکی پس از دیگری خبر می‌دهد قبل از 28 خرداد معامله نمی‌کند.»
آیا انتخابات تا این حد در تعیین قیمت ملک در اصفهان مؤثر است؟ نوروزانی در پاسخ به این پرسش ادامه داد: «اگر یک میانه‌رو انتخاب شود و به دنبال توافق سیاسی باشد، شک نکنید اقتصاد، ارز و مسکن آرام می‌ماند، خریدار می‌گوید در این صورت با قیمت کمتری خرید می‌کنم ولی فروشنده می‌گوید که اگر یک تندرو رأی بیاورد ارز صعودی خواهد شد و با قیمت بالاتری می‌فروشم. هر دو ترجیح می‌دهند یک ماه دیگر صبر کنند.»
انتخابات ریاست‌جمهوری 28 خــرداد برگزار خواهد شد و نظرسـنـجـی‌ها، اطلاعات مـتـفـاوت و گـــاه متناقضی ارائه می‌کنند. داده‌های مرکز آمار از بازار مسکن طی سال‌های گذشته رابطه معناداری میان انتـخــابــات ریاست‌جــمـهـــوری و قــیـمـت مسکــن ندارد؛ ولی داده‌ها نشان می‌دهـــد هرگاه رئیس‌جمهور جدیدی انتخاب شده‌است، بازار مسکن سه تا پنج سال راکد می‌ماند. براساس این داده‌ها، پرمعامله‌ترین سال‌های بازار مسکن دوره دوم ریاست جمهوری هر دولت است. در نتیجه با اینکه فعالان بازار آینده قیمت‌ها را به این انتخابات ربط می‌دهند، تجزیه و تحلیل داده‌های مرکز آمار کشور نشان می‌دهد دست‌کم در دوره اول چهار رئیس‌جمهور قبلی ایران، بازار مسکن در شرایط رونق قرار نداشته و این شرایطی ایدئال برای خریداران است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط