زیر یک‌میلیاردی‌های تیرماه

بازه قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان در بازار مسکن اصفهان سال‌ها قبل سهم بازاری بیش از 80درصد داشت؛ ولی بررسی‌های آماری نشان می‌دهد امروز سهم این بازه قیمتی در شهر اصفهان به کمتر از 10درصد رسیده و با سرعت زیادی در حال کاهش است. برای مثال اگر اردیبهشت امسال آگهی فروش آپارتمان‌های زیر یک میلیارد تومان 13درصد از کل آگهی‌های فروش آپارتمان در شهر اصفهان بود، در طول تیر فقط 8درصد از کل آگهی‌های فروش، قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان داشت. شاید با ادامه این روند برای یکی دو سال آینده دیگر از آپارتمان با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان خبری نباشد.

تاریخ انتشار: 09:24 - یکشنبه 1400/05/31
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

با هدف بررسی آپارتمان‌های فروشی شهر اصفهان با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان، جامعه آماری متشکل از آگهی فروش این آپارتمان‌ها در طول تیر تشکیل شد. مطالعه روی این جامعه آماری نشان می‌دهد آپارتمان‌های کمتر از یک میلیارد تومان اصفهان از نظر ویژگی شرایط متفاوتی نسبت به قبل دارند. درصد بالایی از این آپارتمان‌ها بین 750 تا 999 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، سن بالاتر از 10 سال دارند و با وجود متراژ پایین، دوخوابه هستند.

قیمت زیر میلیاردی‌ها

آپارتمان‌های فروشی شهر اصفهان با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در طول تیر در سه بازه قیمتی کمتر از 500 میلیون، 500 تا 750 میلیون و 750 تا 999 میلیون تومان قرار می‌گیرند و سهم هرکدام از آن‌ها به صورت نمودار زیر است:


9درصد از کل آپارتمان‌های فروشی اصفهان با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان، زیر 500 میلیون تومان قیمت داشتند. این آپارتمان‌ها در شهر اصفهان کمیاب‌اند و پیدا کردن آن‌ها کار آسانی نیست؛ مانند آپارتمانی 50 مترمربعی، 25 سال ساخت در خیابان زرین‌کوب با قیمت 430 میلیون تومان. آپارتمان‌های کمتر از 500 میلیون تومانی اصفهان بیشتر در محله‌های حاشیه‌ای شهر قرار دارند. از طرفی پیدا کردن آپارتمان با قیمت 500 تا 750 میلیون تومان به مراتب راحت‌تر از زیر 500 میلیون تومان است؛ زیرا 18درصد از کل آپارتمان‌های زیرمیلیاردی اصفهان 500 تا 750 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
در انتها 73درصد از این آپارتمان‌ها نیز بین 750 میلیون تا یک میلیارد تومان قرار می‌گیرند. با این حساب، حدود سه‌چهارم از کل آپارتمان‌های زیر میلیاردی شهر بین 750 میلیون تا یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. این آپارتمان‌ها لب مرزند و اگر در بازار اصفهان یک موج افزایشی دیگر اتفاق افتاد، سه‌چهارم آپارتمان‌های زیر میلیاردی شهر نیز میلیاردی خواهند شد. فراموش نکنید آپارتمان‌های زیرمیلیاردی امروز در شهر اصفهان، چهار سال قبل در بازه قیمتی زیر صد میلیون تومان قرار داشتند.
آپارتمانی 70 مترمربعی و 10 سال ساخت در محله برازنده با قیمت 930 میلیون، آپارتمانی 40 مترمربعی و 20 سال ساخت در محله نشاط با قیمت 850 میلیون و آپارتمانی 70 مترمربعی و پنج سال ساخت در محله کاوه با قیمت 810 میلیون تومان از جمله آپارتمان‌های فروشی تیرماه شهر اصفهان در بازه قیمتی 750 میلیون تا یک میلیارد تومان هستند.

متراژ

درصـد زیــادی از آپـــارتـــمـــان‌هـــای زیرمیلیاردی شهر اصفهان در طــول تیر کوچک‌تر از 100 مترمربع بودند. امروز آپارتمان‌های چندمیلیاردی در بسیاری از محله‌های شهر نیز کمتر از 100 مترمربع دارند و متراژ 60، 70 و 80 مترمربعی برای یک آپارتمان با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان طبیعی است. بر اساس اطلاعات نمودار زیر، 19درصد از کل آپارتمان‌های زیرمیلیاردی شهر کوچک‌تر از 60 مترمربع هستند. اکنون در شهر اصفهان آپارتمان‌هایی با متراژ 40، 45 و 50 مترمربعی نیز خریدوفروش می‌شود.
بازه 60 تا 75 مترمربعی با سهم 27درصد در رتبه دوم آپارتمان‌های زیرمیلیاردی اصفهان قرار می‌گیرد و در انتها بازه بیشتر از 75 مترمربعی با سهم 54درصد شامل بیشترین تعداد آپارتمان‌های زیرمیلیاردی شهر اصـفـهـان می‌شـونــد. نتیجه این مطالعات آماری نشان می‌دهد تنها 5درصد از کل آپارتمان‌های زیرمیلیاردی شهر بزرگ‌تر از 90 مترمربع بودند.

 

سن ساخت

آیا آپارتمان‌های زیر میلیاردی شهر اصفهان کلنگی یا قدیمی ساخت هستند؟ اطلاعات جامعه‌آماری مورد بررسی نشان می‌دهد 25درصد از این آپارتمان‌ها بیشتر از 20 سال سن دارند؛ ضمن‌اینکه 58درصد از آن‌ها نیز بین 10 تا 20 سال پیش‌ ساخته شده‌اند. در نتیجه 83درصد از کل آپارتمان‌های زیرمیلیاردی اصفهان بیش از 10 سال سن دارند و در بسیاری از موارد خریدار پس از عقد معامله باید آپارتمان را موردترمیم گسترده‌ای قرار دهد. هزینه بازسازی در آپارتمان‌هایی با عمر بالاتر از 20 سال به مراتب بیشتر است و گاهی به حدود 50درصد از کل قیمت آپارتمان می‌رسد. در یک مورد آپارتمانی با عمر بالاتر از 30 سال برای فروش آگهی شده بود. قیمت پیشنهادی فروشنده 580 میلیون تومان بود؛ ولی هزینه‌ ترمیم بخش‌های مختلف آن بیش از 250 میلیون تومان تخمین زده می‌شد. از این قبیل آپارتمان‌ها در شهر اصفهان کم نیست و به دلیل قیمت مناسب به سرعت خریدوفروش می‌شود.
اطلاعات نمودار نشان می‌دهد 9درصد از کل آپارتمان‌های زیر میلیاردی شهر بین 5 تا 10 سال و 8درصد از آن‌ها کمتر از پنج سال سن دارند. پیدا کردن آپارتمان‌های این دو بازه در شهر اصفهان کار راحتی نیست. البته باید در نظر داشته باشید آپارتمان‌های زیرمیلیاردی با عمر کمتر از پنج سال گاهی اصلا شرایط خوبی ندارند. آن‌ها در مشاهده‌های زیادی پارکینگ یا انباری‌های فروش نرفته و اضافی یک مجتمع بودند و سپس به یک واحد آپارتمان نقلی تبدیل شده‌اند.

اتاق خواب

آپارتمان‌های زیرمیلیاردی اصفهان تک‌خوابه، دوخوابه و در مواردی خاص سه‌خوابه هستند. سهم هر کدام از آن‌ها بر اساس نمودار زیر است:


تک‌خوابه‌ها در بازار آپـارتــمـان‌هـای زیرمیلیاردی شهر سهمی معادل 20درصد دارند و بیشتر از دوخوابه‌ها نیز 9درصد از کل این آپارتمان‌ها را تشکـیــل می‌دهـنــد؛ در مـقـابــل 71درصد از کل آپارتمان‌های زیر میلیاردی شهر اصفهان دوخوابه هستند. سازندگان طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند آپـارتمان‌های اقتصادی شهر را دوخوابه بسازند تا خانواده‌پسندتر باشد. اگرچه متراژ این آپارتمان‌ها زیاد نیست و شاید اندازه اتاق‌ها استاندارد نباشد؛ ولی بیش از 70درصد از زیرمیلیاردی‌های بازار مسـکـن اصـفـهــان دوخـوابــه هستند. یک آپارتمان 70 مترمربعی اگر دوخوابه باشد متراژ هر اتاق خواب کمتر از 15 مترمربع خواهد بود که این متراژ برای اتاق خواب چندان جذاب نیست.

طبقه قرارگیری

بسیاری از متقاضیان در بازار مسکن تــصـــور مـی‌کــنـنـد آپـارتـمان‌هـــای زیر میلیاردی در طـبقـات بالایی ساختمان‌ها قرار گـرفته‌اند؛ ولی اطلاعات جامعه آماری مورد بررسی نشان می‌دهد تنها 15درصد از آپارتمان‌های فروشی شهر در طول تیر با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در طبقاتی بالاتر از پنجم قرار گرفته بودند. سهم طبقه اول، دوم و سوم در این مطالعه آماری از مابقی طبقات بیشتر بود. بخشی زیادی از این آپارتمان‌ها نیز در طبقه زیرزمین قرار گرفته‌اند. در مجموع متقاضیان در این بازار به راحتی می‌توانند یک آپارتمان با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان واقع در طبقه اول و دوم ساختمان‌های مختلف شهـر پـیـدا کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط