چطور خنک شویم؟!

ضدگرما‌های طبیعی

در این فصل، هوای گرم و تعریق زیاد و مواجهه فراوان با نور خورشید باعث می‌شود حرارت درونی بدن افزایش یابد و فرد دچار گرمای شدید شود؛ به همین منظور همه در پی راهکارهای مختلفی برای خنک‌شدن هستند.

تاریخ انتشار: 12:52 - دوشنبه 1402/03/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ضدگرما‌های طبیعی

به گزارش اصفهان زیبا؛ در این فصل، هوای گرم و تعریق زیاد و مواجهه فراوان با نور خورشید باعث می‌شود حرارت درونی بدن افزایش یابد و فرد دچار گرمای شدید شود؛ به همین منظور همه در پی راهکارهای مختلفی برای خنک‌شدن هستند؛ اما پیشنهاد ما استفاده از ضدگرماهای طبیعی است که به برخی از آن‌ها دکتر بهنام یوسفیان، استاد گروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد (واحد شهرضا) و محقق طب سنتی، اشاره می‌کند.

اول‌ازهمه بهتر است بدانید در این فصل باید سعی کنید مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای غلیظ‌، قهوه یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کمتر کنید. دریافت این نوشیدنی‌ها به دلیل اثر مدری که دارند، سبب دفع آب از بدن و تشدید کم‌آبی می‌شوند. به‌جای آن می‌توان از میوه‌ها و گیاهانی استفاده کرد که ضمن کمک به خنک‌شدن بدن، ضد کم‌آبی هستند.

میوه‌های ضد گرما

– هندوانه: این میوه خاصیت خنک‌کنندگی بالایی دارد و آب موردنیاز بدن را تأمین می‌کند؛ درضمن سرشار از ویتامین‌هایی مثل ویتامین C است؛ درواقع این میوه و نیز طالبی و گرمک به دلیل بالابودن درصد آب در آن‌ها می‌توانند به کم‌آبی بدن کمک کنند.

– خیار: این میوه حاوی آب فراوان و میوه‌ای مناسب برای فصل گرماست. شما می‌توانید روزانه یک عدد خیار را همراه با نمک و گل سرخ مصرف کنید.

– هلو: این میوه علاوه بر آنکه انتخابی مناسب برای فصل تابستان است؛ حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A و C است که برای شادابی و سلامت پوست بسیار مؤثر است.

– لیموترش: به‌طورکلی مرکبات اثر خنک‌کنندگی دارند؛ درعین‌حال که سم‌زدای خوبی برای بدن هستند؛ حتی افزودن چند قطره لیموترش تازه به یک لیوان آب و نوشیدن آن می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی و شادابی پوست یا ضدعفونی‌کردن آب در زمانی که به آب مصرفی‌تان ازلحاظ آلودگی شک دارید، مؤثر باشد.

– آلو: این میوه به‌عنوان آب‌رسان قوی شناخته می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های این میوه دارای خواص ضدالتهابی هستند و التهاب داخلی را که بر اثر گرمازدگی ایجاد می‌شود، تسکین می‌بخشند.

– توت: انواع توت‌ها مثل بلوبری و تمشک از میو‌ه‌های با خاصیت قلیایی به‌شمار می‌روند؛ به این معنی که در بدن احساس خنکی ایجاد می‌کنند و فرد با خوردن آن‌ها خنک می‌شود. علاوه بر این، توت‌ها سرشار از آب هستند و تا اندازه زیادی به کم‌آبی بدن کمک می‌کنند.

گیاهان ضد گرما

– کدوسبز: هنگامی‌که بیشتر در معرض آسیب‌های نور خورشید قرار دارید، کدو انتخاب مناسبی برای شماست؛ همچنین این گیاه، دارای میزان زیادی ویتامین C و غنی از منگنز (این ماده معدنی از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند) است.

– خاکشیر: این گیاه یکی از بهترین گیاهان دارویی است که به‌خوبی بدن را خنک می‌کند. از خاکشیر برای رفع درد شکم، سردرد، التهاب زخم‌ها و ازبین‌بردن کهیر نیز استفاده می‌شود؛ درضمن شربت‌ آب‌لیمو و خاکشیر علاوه بر اینکه آب ازدست‌رفته بدن را جبران می‌کند، تأمین‌کننده املاح ازدست‌رفته بدن نیز است.

– سکنجبین یا سرکه‌انگبین: شربت سکنجبین یا سرکه‌انگبین دارای طبیعت خنک است؛ ازاین‌رو گزینه بسیار مناسبی برای خنک‌کردن بدن است؛ به صفرابری نیز مشهور است و کبد را پاک‌سازی می‌کند؛ درضمن ترکیب شربت سکنجبین و خیار رنده‌شده برای رفع تشنگی و التهاب ناشی از گرما مؤثر است.

– تخم‌شربتی: دانه‌های تخم‌شربتی در مجاورت آب، چندین‌برابر وزن خود آب جذب می‌کنند و متورم می‌شوند؛ درنتیجه، آب زیادی را در بدن نگه می‌دارند که هنگام تعریق، وقتی بدن با کمبود آب مواجه می‌شود، از ذخیره آب آن‌ها استفاده می‌کند.

– عناب: عناب ازنظر طب سنتی دارای طبع سرد و خنکی است و از آن برای رفع خشکی پوست، قرمزی و آفتاب‌سوختگی پوست استفاده می‌شود. می‌توانید میوه عناب را به‌تنهایی بخورید یا نوشیدنی آن را درست کرده و از گرمازدگی بدنتان جلوگیری کنید.

– بیدمشک: شربت بیدمشک نوشیدنی مناسبی برای فصل تابستان بوده و برای رفع عطش و گرمازدگی، گزینه‌ای فوق‌العاده است؛ درضمن به‌جای شکر در این نوع شربت، از نبات استفاده کنید.

– دم‌نوش نعنا: یکی از اولین گزینه‌ها برای دم‌نوش تابستانه، نعناست، دم‌نوش نعنا یا نعنافلفلی به‌همراه چندتکه یخ یک نوشیدنی خنک‌کننده و نشاط‌انگیز برای هوای گرم تابستان است؛ نعنا همچنین باعث بهبود نفخ شکم، تهوع و سوءهاضمه می‌شود.

– کاسنی: یکی دیگر از نوشیدنی‌های گیاهی با طبع سرد، عرق کاسنی است. عرق کاسنی خنک‌کننده بدن و برگ آن مقوی اعصاب است؛ همچنین تصفیه‌کننده خون است و بیماری‌های کبدی را برطرف می‌کند؛ البته بهتر است عرق کاسنی با عرق شاه‌تره مصرف شده و از زیاده‌روی در مصرف آن‌ها خودداری شود.

– خرفه: این گیاه، علاوه بر اینکه خنک‌کننده کبد است، اختلال‌های پوستی ناشی از کبد را برطرف می‌کند و ضدصفرا و ضدتشنگی و نیز ضد‌یبوست است؛ تخم خرفه نیز خنک‌کننده بدن است و خواص زیاد دیگری دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo احمدی گفته :

    بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × پنج =