همراه با دکتر الهه حاج‌صادقی در سلسله‌نشست‌ گام‌های سلامت:

سیلی مؤثر در برابر آلاینده‌ها!

گویا آلودگی هوا همچنان جاخوش کرده است و خیال خروج ندارد؛ از همین رو مدیریت باغ تجربه با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب‌سنتی و متخصص طب‌سوزنی به این موضوع مهم در سالن همایش باغ غدیر پرداخت.

تاریخ انتشار: 12:03 - شنبه 1402/08/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سیلی مؤثر در برابر آلاینده‌ها!

به گزارش اصفهان زیبا؛ گویا آلودگی هوا همچنان جاخوش کرده است و خیال خروج ندارد؛ از همین رو مدیریت باغ تجربه با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب‌سنتی و متخصص طب‌سوزنی به این موضوع مهم در سالن همایش باغ غدیر پرداخت.

برای اطلاع از راهکارهای مؤثر در برابر آثار زیان‌بار آلودگی هوا ما را دنبال کنید.

راهکارهای مؤثر در برابر آثار زیان‌بار آلودگی هوا

♦ در مکان‌های بسته، از ماسک استفاده نکنید. در این محوطه‌ها هوا ردوبدل نمی‌شود و با زدن ماسک، میزان باکتری‌های زیر آن بیشتر می‌شود.

♦ در محیط‌های باز، ورزش‌های سنگین انجام ندهید؛ ضمنا همراه خود مایعات داشته باشید تا هر‌بار جرعه‌ای بنوشید (‌آب هم‌دمای بدن و ولرم باشد). بهتر است آب را با آب‌لیمو یا عسل و یا  گل‌سرخ و یا هل بنوشید؛ به‌خصوص برای افرادی که گاستریت معده دارند، نوشیدن آب به‌تنهایی اذیت‌کننده است.

♦ استفاده خوراکی و یا دود‌کردن بذر بارهنگ و یا  تخم‌تاج‌ریزی. دود اسفند نیز مفید و ضدعفونی‌کننده محیط و خنثی‌کننده انرژی‌های منفی است. برخلاف آنچه به‌تازگی از ضرر آن شایع شده است؛ البته چون دود سنگینی به‌شمار می‌رود، در صورت استفاده بیش‌از‌حد می‌تواند برای برخی ایجاد آلرژی کند.

♦ استفاده از عودهای طبیعی و دست‌ساز. این عودها به پاک‌سازی هوا کمک می‌کند و هرکدام فوایدی دارد؛ همچنین از آنجایی‌ که عطر و اسانس و مواد شیمیایی مثل نیترات ندارد، سردرد و آلرژی ایجاد نمی‌کند.

♦ قرقره آب‌نمک و استنشاق آن در بینی یا استفاده از قطره دکوسالین. (‌البته به خاطر ایجاد خشکی، بعد از آن نیاز به زدن ویتامین ‌AD به بینی است.)

♦ مصرف سبزی‌هایی مثل کلم‌بروکلی، هویج، پیاز، سیر، اسفناج، کاهو. (‌این سبزی‌ها حاوی آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند مواد سنگین را از بدن خارج کند.)

♦ استفاده از میوه‌هایی همچون انگور، انار، گلابی، مرکبات، نارگیل، انجیر و به‌خصوص سیب بسیار مفید است. (انار را با دانه‌ها و به همراه آویشن یا  کمی نمک و یا گلپر بخورید تا هضم راحت‌تری داشته باشد.)

♦ استفاده از رزماری و برگ کاج. (کاج را بسوزانید و دود آن را استنشاق کنید؛ ضمنا دانه‌های آن بسیار مفید و دارای پروتئین است.)

♦‌ مصرف شیر طبیعی (ترجیحا همراه با زردچوبه و یا دارچین).

♦ آلودگی هوای اصفهان با شهرهای دیگر متفاوت است؛ مثلا این شهر به‌خاطر وجود کارخانه‌ها، سرب و نیترات بیشتری دارد و آسیب بیشتری می‌زند؛ مثلا اغلب اصفهانی‌ها دچار بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه هستند.

برای رفع آن، آب را بجوشانید و البته توجه داشته باشید که جوشاندن آبی که قبلا جوشیده و به‌خصوص برای بار سوم، حاوی نیترات سمی می‌شود که برای بدن مضر است. باید آب را به‌اندازه‌ یک‌بارمصرف بجوشانید و درصورتی‌که زیاد بود، برای وعده بعدی همان آب را نجوشانید.

آب اضافه را برای آشامیدنی و یا آبیاری گلدان‌هایتان استفاده کنید. مواد غذایی نظیر قمری، لبو، شلغم، تربچه و شاهی نیز نیترات را از بدن خارج می‌کند؛ همچنین دسنگ‌کلیه و پاک‌سازی‌کننده است.

♦ استفاده از سنگ‌پا. به خاطر جاذبه زمین، آلودگی‌ها کف پا جمع می‌شود که با سنگ‌پا، این آلودگی‌ها و سموم خارج می‌شود؛ ضمنا به ترشح انسولین کمک می‌کند.

♦ استفاده بسیار از لیموترش چه به‌تنهایی و چه به همراه آب و یا غذاهایتان

♦ استفاده از شیر گرم به همراه عسل (توجه داشته باشید که عسل داغ نشود؛ چون سمی می‌شود.)؛ ضمنا شیر را با میوه نخورید؛ چرا‌که شیر، چربی محسوب می‌شود و باید با آنزیم کبدی تجزیه شود.

میوه‌ها هم اسیدی به‌شمار می‌رود که باید با اسید معده تجزیه شود؛ البته خوردن شیر با خرما مشکلی ایجاد نمی‌کند و در صورتی که شیر را با میوه خوردید، بعد از آن کمی نمک بخورید تا  گیرنده‌های پرز معده را تحریک ‌کند.

♦ استفاده از گلاب یا  گل‌سرخ به همراه آب ولرم (گلاب چون چرب است، مواد مضر ناشی از آلاینده‌های هوا را از بین می‌برد.)

♦ استفاده از عصاره نعنا. نعنا را پس از شستن روی پارچه‌ای پهن کنید تا آب آن گرفته شود؛ سپس داخل ظرف ‌شیشه‌ای گذاشته و کمی نبات داخل آن بریزید (به‌صورت لایه به لایه، نعنا و نبات را داخل شیشه بریزید) تا وقتی پر شد، درِ آن را بگذارید و به مدت یک هفته در معرض نور آفتاب قرار دهید تا عصاره آن گرفته شود.

این معجون ضدآلودگی هواست؛ حتی مالیدن آن به پیشانی و بینی برای پیشگیری و کمک به درمان سینوزیت و گرفتگی ‌احتقانی سودمند است.

♦ استفاده از زنجبیل (ترجیحا تازه) به همراه لیموترش و عسل. برای تهیه آن درون شیشه‌ای، لایه‌هایی از حلقه‌های لیموترش را با پوست و بدون هسته و زنجبیل بریزید و در آخر عسل به آن اضافه کنید؛ سپس در شیشه را ببندید تا یک هفته صبر کنید تا قوام آید.

پس از آماده‌شدن، در یخچال نگهداری شود و هربارمثل شربت به همره آب مصرف کنید. این دارویی طبیعی و بسیار مفید است و ضمن کمک به رفع آثار زیان‌بار آلودگی هوا، ضدسنگ‌کلیه، عفونت ادراری و ضدیبوست است.

♦ از آنجایی که آلودگی هوا، سنگینی ایجاد می‌کند و در پی آن ملاتونین و سروتونین کم می‌شود، به‌خصوص در پاییز آلودگی هوا باعث ایجاد افسردگی نیز می‌شود (‌ملاتونین خواب را به هم می‌زند، سروتونین ظرفیت فکری را کم می‌کند و عاملی برای ایجاد افسردگی و پرخاشگری است).

در صورت نداشتن فشارخون بالا، دم‌نوش بادرنجبویه بنوشید. (بادرنجبویه طبع بسیار گرمی دارد که بهتر است با ناخنک مصرف شود.) به‌طورکلی هر چیز تندوتیز مثل فلفل، زنجبیل و نیز هل و دارچین مفید است.

گذاردن هل زیر زبان و مکیدن آن در زمان آلودگی هوا مفید و ضدافسردگی و خواب‌آور است. برای گلودرد هم مفید است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − 12 =