دانستنی روز:

تغذیه سالم سلامت قلب را تضمین می‌کند!

پیش‌بینی شده است بیماری‌های قلبی‌ و عروقی علت بیش از 23 میلیون(حدود 30.5) درصد مرگ در سراسر جهان تا سال 2030 است. بنابراین اطلاع از عوامل دخیل و راهکارهای موثر برای داشتن قلب سالم ضروری است.

تاریخ انتشار: 13:07 - پنجشنبه 1402/07/13
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تغذیه سالم سلامت قلب را تضمین می‌کند!

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای داشتن قلب سالم چند راهکار موثر پیشنهاد می‌شود، به این راهکارها نیلوفر شعاعی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و کارشناس مرکز بهداشت شماره دو اصفهان اشاره می‌کند:

پیش‌بینی شده است بیماری‌های قلبی‌ و عروقی علت بیش از 23 میلیون(حدود 30.5) درصد مرگ در سراسر جهان تا سال 2030 است. بنابراین اطلاع از عوامل دخیل و راهکارهای موثر برای داشتن قلب سالم ضروری است.

عوامل دخیل در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی:

عوامل بسیاری در ایجاد و پیشرفت و شدت بیماری‌های قلبی تأثیر دارند.

 این عوامل عبارت‌اند از: عوامل زیستی و محیطی‌(مثل سن، جنسیت و استرس)، عادات زندگی، مصرف دخانیات، بالا بودن سطح کلسترول خون، چاقی، بیماری‌های زمینه‌ای.

 با افزایش سن و تنگی و سفت شدن عروق، خون‌رسانی دچار مشکل می‌شود و ایسکمی بافتی و افزایش فشارخون شریانی ایجاد می‌شود.

 رژیم غذایی مدیترانه‌ای درپیشگیری از بیماری قلبی‌عروقی

تغذیه نقش اساسی در خطر بیماری قلبی‌عروقی ایفا می‌کند.

تعاریف الگوی غذایی مدیترانه‌ای بدین صورت است که بررسی میزان مصرف چربی تک اشباع‌ نشده به اشباع شده و دریافت فراوان غذاهای مبتنی بر گیاه.

اینگونه غذاها عبارت‌اند از: میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات، مصرف زیاد غلات کامل، مصرف کم گوشت و فرآورده‌های گوشتی و افزایش مصرف ماهی، مصرف محصولات لبنی. کشورهای منطقه مدیترانه مانند یونان با عادات غذایی متفاوتی که دارند، دارای مرگ کمتر ناشی از بیماری قلبی و ‌عروقی در قیاس با جمعیت‌های اروپای شمالی یا ایالات متحده آمریکا هستند.

 محدودیت مصرف نمک

مصرف روزانه ۲ تا ۳ گرم نمک به همراه غذا کافی است.

برای داشتن قلب سالم نیاز است که نمک را در رژیم غذایی محدود کرد. خوردن تنقلاتِ شور مانند خیارشور، چیپس و پفک هم باید کنترل شده و محدود باشد.

عدم مصرف روغن جامد

ضروری است بدانید که چربی‌های غیراشباع که در دانه‌ها و مغزها، آووکادو، روغن زیتون و روغن کانولا یافت می‌شوند، سالم‌تر از چربی‌های اشباع و ترانس‌ها هستند و استفاده از آن‌ها برای سلامتی قلب مفیدتر است.

مصرف مکمل Q10

سطوح پائین کوآنزیم Q10 ممکن است با شدت نارسایی قلبی مرتبط باشد. این مولکول در تمام بافت‌ها و اندام‌های بدن یافت شده، بیشترین غلظت آن در قلب وجود دارد.

کوآنزیم Q10 به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی‌اش ممکن است به کاهش این تاثیرات سمی، که به اجزای سلول‌های قلب آسیب می‌رساند و سیگنال‌دهی سلولی را مختل می‌سازد، کمک کند.

ورزش

از جمله ورزش‌های مفید برای قلب باید به ایروبیک‌(فعالیت هوازی)، پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری، شنا و دویدنِ نرم اشاره کرد.

 البته هر فعالیتی که بتواند عضلات بدن، قلب و ریه‌ها را درگیر کند مفید است.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده + ده =