معاون اشتغال کمیته امداد اصفهان از تسهیلات اشتغال‌زایی می‌گوید:

اشتغال‌زایی برای پنج دهک درآمدی پایین اصفهان

کمیته امداد استان اصفهان سه مدل اشتغال‌زایی را تعریف کرده که مشمولان می‌توانند از این طرح‌ها استفاده کنند. این حمایت‌ها علاوه بر مددجویان مشمول پنج دهک پایین جامعه نیز می‌شود تا این افراد بتوانند کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند و درآمدزایی داشته باشند.

تاریخ انتشار: 08:42 - شنبه 1402/09/4
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
اشتغال‌زایی برای پنج دهک درآمدی پایین اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ کمیته امداد استان اصفهان سه مدل اشتغال‌زایی را تعریف کرده که مشمولان می‌توانند از این طرح‌ها استفاده کنند. این حمایت‌ها علاوه بر مددجویان مشمول پنج دهک پایین جامعه نیز می‌شود تا این افراد بتوانند کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند و درآمدزایی داشته باشند.

پرداخت وام اشتغال‌زایی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که از سوی کمیته امداد برای تأمین منابع مالی به‌منظور ایجاد شغل عملیاتی شده است.

در این زمینه با احمد رضایی، معاون اشتغال کمیته امداد استان اصفهان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

علاوه بر مددجویان چه افرادی می‌توانند از طرح‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد استفاده کنند؟

ما از پنج دهک پایین جامعه که بیکار هستند نیز حمایت می‌کنیم. این افراد می‌توانند به اداره‌های کمیته امداد در سطح استان یا به سامانه emdad.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.

درنهایت پس از بررسی‌های لازم، همکاران ما با آن‌ها تماس می‌گیرند تا این افراد بتوانند از تسهیلاتمان استفاده کنند و رو پای خودشان بایستند.

روال پایش و انتخاب این افراد برای استفاده از طرح‌های اشتغال‌زایی به چه صورت است؟

افرادی که به کمیته امداد در تمام ادارات شهرستان مراجعه می‌کنند، باید در گام اول مشاوره شغلی شوند و بر اساس توان و استعدادی که دارند شغل انتخاب بکنند.

روال به این صورت نیست که تمام افرادی که به کمیته امداد مراجعه می‌کنند مستمری دریافت کنند، بلکه برنامه ما برای تمام مددجویانی که توانمند هستند این است که شغلی برای این افراد راه‌اندازی کنیم تا خودشان بتوانند درآمدزایی کنند.

شما چه حمایت‌هایی از مددجویان می‌کنید تا بتوانند درآمدزایی داشته باشند؟

ما در کمیته امداد مدل‌های اشتغال‌زایی برای خانواده‌ها تعریف کرده‌ایم؛ علاوه براین، تسهیلات اشتغال‌زایی نیز به آن‌ها پرداخت می‌کنیم.

تسهیلات اشتغال‌زایی به چه دهک‌هایی پرداخت می‌شود؟

غیر از خانواده‌های مددجویان، پنج دهک پایین جامعه که ازلحاظ درآمدی ضعیف هستند نیز می‌توانند از وام اشتغال‌زایی کمیته امداد به‌عنوان تک‌خدمتی استفاده بکنند.

سقف وام اشتغال‌زایی چقدر است؟ و با چه شرایطی مددجویان می‌توانند این وام را دریافت کنند؟

مبلغ تسهیلات معادل با ۱۵۰ میلیون تومان است که هفت‌ساله پرداخت می‌شود و با نرخ سود 4 درصد است. افراد برای ایجاد اشتغال به‌طور حتم باید مجوز فنی و حرفه‌ای داشته باشند و از اتحادیه جواز‌کسب بیاورند تا بتوانند از این 150 میلیون تومان تسهیلات استفاده کنند.

البته برای یکسری مشاغل ما سقف بیشتری را به‌منظور پرداخت تسهیلات در نظر گرفته‌ایم.

تسهیلات 300 میلیون تومانی هم برای آن دسته از افراد که شغلشان ایجاب می‌کند تا خرید تراکتور، نیسان و زامیاد انجام دهند یا اینکه در حیطه فعالیت‌هایی با محور مصنوعات فلزی، منسوجات، صید و آبزیان هستند پرداخت می‌شود.

بانک‌ها اغلب با شرایط سخت‌گیرانه‌ای حاضر به پرداخت تسهیلات می‌شوند. برای پرداخت این تسهیلات بانک‌ها همراهی لازم را با مددجویان دارند؟

بانک‌ها بسته به گریدبندی تعداد ضامن را مشخص می‌کنند و در بیشتر مواقع از دو ضامن به بالاتر درخواست می‌کنند.

مسلما مددجویان توان مالی ضعیفی دارند و گریدشان پایین است؛ برای همین بانک‌ها اغلب درخواست تعداد ضامن بیشتری می‌کنند.

اخیرا براساس تفاهماتی که با بانک مرکزی انجام شده قرار براین است دو ضامن قوی برای دریافت تسهیلات ارائه شود. این ضامن‌ها می‌توانند کاسب یا کارمند باشند.

بانک‌ها شرایط متفاوتی برای درخواست ضامن دارند. ما با 17 بانک همکاری داریم که هرکدام از این بانک‌ها شرایط خاص خودشان را دارند؛ بیشتر مواقع بانک‌ها می‌گویند ما مشکل منابع داریم. درواقع نسبت منابع به مصارف ما منفی است.

درخواست ما این است که بانک‌ها به مددجوها نگاه ویژه داشته باشند و آن‌ها را مانند خانواده خودشان ببینند و کمک به آن‌ها را براساس مسئولیت اجتماعی‌شان انجام دهند. این وام باید با کمترین تضامین پرداخت شود و برای مددجویان پرداخت وام تسهیل شود.

به مدل‌های اشتغال‌زایی اشاره کردید. چند مدل تعریف کرده‌اید؟ و این طرح‌های اشتغال‌زایی کدم‌اند؟

سه مدل اشتغال‌زایی تعریف کرده‌ایم. مدل اول بر اساس هدایت شغلی است. مدل دوم راهبری شغلی و مدل سوم مدل کارفرمایی است.

براساس مدل هدایت شغلی، مددجویان چطور صاحب شغل می‌شوند؟

مدل اول اشتغال‌زایی براساس هدایت شغلی است. افرادی که به کمیته امداد مراجعه می‌کنند، در ابتدا مشاوره شغلی می‌شوند. سپس بر اساس مشاوره‌ها، توان‌سنجی شده و به سمت‌وسوی شغلی که موردنیازشان هست و مشاوره شدند هدایت می‌شوند.

بسیاری از این افراد مهارت شغلی دارند، ولی سرمایه چندانی ندارند؛ به‌عنوان‌مثال یک فرد مهارت مکانیکی دارد ولی سرمایه لازم را ندارد؛ بنابراین ما وام کم‌بهره ۱۵۰ میلیون تومانی در اختیار این افراد می‌گذاریم تا بتوانند شغلی راه‌اندازی کنند و روی پای خودشان بایستند و درآمدزایی داشته باشند.

بخشی از این افراد زنان سرپرست خانوار هستند. حدود ۶۰ درصد از جامعه آماری ما را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهد که بنا به دلایلی مانند فوت شوهر، متارکه، طلاق و زندانی باید به‌تنهایی از پس هزینه‌هایشان بر آیند و شغل داشته باشند.

شما چطور از زنان سرپرست خانوار حمایت می‌کنید تا کسب‌وکاری داشته باشند؟

بسیاری از زنان سرپرست خانوار مهارت فنی ندارند. ما برای اینکه شغلی برای این افراد راه‌اندازی کنیم، با تمام آموزشگاه‌های آزاد و دولتی قرارداد بستیم که تا هر مقطعی و تا هر جایی که نیاز به مهارت هست آموزش‌های لازم را ببینند و مدرک فنی و مهارتی‌شان را بگیرند.

ما نیز وام کم‌بهره را در اختیار این افراد می‌گذاریم تا بتوانند شغل خودشان را راه‌اندازی کنند. سپس روی طرح‌های انجام‌شده حدود سه سال تا پنج سال نظارت می‌کنیم تا این طرح‌ها با شکست مواجه نشوند.

درواقع تلاش می‌کنیم تا مشاوره در مکان انجام شود و این طرح‌ها غیرفعال نشوند. اگر هم نیاز باشد که وام برای توسعه کسب‌وکارشان پرداخت شود، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا به این افراد کمک کنیم.

مدل راهبری شغلی برای اشتغال‌زایی مددجویان را توضیح دهید.

مدل دوم اشتغال‌زایی کمیته امداد، مدل راهبری شغلی است. مبدع این مدل، کمیته امداد بوده و به نظرم کامل‌ترین مدل اشتغال‌زایی است. براساس این مدل ما با یک سری از کارآفرینان خیّر و حرفه‌ای تحت عنوان «راهبران شغلی» در ارتباط هستیم.

بسیاری از زنان سرپرست خانوار وظیفه مادری دارند. باید در کنار فرزندانشان باشند و نمی‌توانند بیرون از منزل کار کنند یا اینکه این زنان ممکن است شوهر بیمار داشته باشند که دچار سرطان هستند یا معلول‌اند؛ بنابراین برای حمایت از این زنان شغل را به منزل آن‌ها آوردیم.

درواقع راهبر خیّر حرفه‌ای منابع را به منزل این افراد می‌برد و افراد را آموزش می‌دهد و هدایت می‌کند تا مشکلی پیش نیاید.

ازآنجایی‌که این افراد در زمینه بازار فروش با مشکل مواجه هستند، این راهبران شغلی محصولات و کالاهای تولیدی این افراد را برایشان می‌فروشند؛ به‌عنوان‌مثال راهبران حرفه‌ای، دار قالی، پشم و کرک را در اختیار افراد قرار می‌دهند و روی طرح نظارت می‌کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

نهایتا وقتی قالی بافته شد، به نرخ روز از آن‌ها خریداری می‌کنند؛ درواقع شرایط دیگر مثل گذشته نیست که چک به افراد ارائه دهند و مشخص نباشد که این چک‌ها پول بشود یا نشود؛ بلکه همان موقع فرش را از او خریداری می‌کنند یا راهبر درخصوص صنایع‌دستی آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد و سپس تولیدی‌های صنایع‌دستی را برای این افراد به فروش می‌رساند.

ما در کمیته امداد برندی تحت‌عنوان «برند احسان» ایجاد کردیم. این برند ملی است و محصولات تولیدی با برند احسان به فروش می‌روند. برند احسان در کل دنیا به‌عنوان برند امداد شناخته شده است.

صادرات فرش، داروهای گیاهی، عسل و صنایع‌دستی تحت‌عنوان برند احسان توسط راهبران ملی انجام شده است.

ما برای فروش محصولات با سکوهای مجازی مانند «با سلام» و «دیجی کالا» نیز در ارتباطیم که افراد به‌راحتی بتوانند اجناسشان را در این فضاها از طریق سکوهای مجازی به فروش برسانند.

مدل کارفرمایی که سومین طرح اشتغال‌زایی شماست، چطور به مددجویان کمک می‌کند تا کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند؟

مدل سوم اشتغال‌زایی کمیته امداد، مدل کارفرمایی است. بسیاری از سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و کارخانه‌ها به نیروی کار نیاز دارند که نیروی کارشان را از کمیته امداد فراهم می‌کنند. کارفرماها این نیروها را به مدت سه سال بیمه‌ کرده و حداقل حقوق اداره‌کاری در اختیارشان می‌گذارند.

در مقابل کمیته امداد در قبال هر نفر نیرویی که توسط کارفرما به کار گرفته شده حدود 150 میلیون تومان به آن‌ها پرداخت می‌کند. کمیته امداد تا سقف 4میلیارد تومان به نیروها می‌تواند پرداخت کند؛ به‌عنوان‌مثال اگر کارفرما 27 نفر نیرو به کار گیرد، تا سقف 4 میلیارد تومان می‌تواند پرداخت کند.

اگر کارفرما تمایلی نداشت از این بسته تشویقی 150 میلیون تومان استفاده کند، کمیته امداد 23 درصد بیمه کارفرمایی را به مدت سه سال برایش پرداخت می‌کند.

پس کارفرما باید مددجو را به کار گیرد و حقوق آن‌ها را هم به مدت سه سال پرداخت کند. در مقابل ما هم یا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر پرداخت می‌کنیم یا ۲۳ درصد بیمه کارفرمایی را به مدت سه سال پرداخت می‌کنیم.

دراین‌بین به برخی رشته‌ها مانند حمل‌ونقل که باید تراکتور، ون و… خریداری کنند، حدود 300 میلیون تومان می‌دهیم؛ ضمن اینکه خودشان هم باید آورده‌ای داشته باشند.

سال گذشته چه تعداد شغل برای مددجویان ایجاد کردید؟

سال گذشته هزار و 706 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال مصوب شده بود که 96 درصد این اعتبارات با کمک بانک‌ها جذب شد و نزدیک 30 هزار فرصت شغلی در سال گذشته ایجاد شد.

حدود 8 هزار و 630 خانوار از چرخه امداد بیرون رفتند و برای خودشان درآمد دارند. این افراد حداقل حقوق اداره‌کار را دریافت می‌کنند. ما سوم آبان جشن اشتغال خودکفا‌شدن را برای این افراد گرفتیم.

امسال راه‌اندازی چه تعداد شغل را در دستور کار قرار دادید؟

در تبصره «18 بند ب» متعهد شده‌اند که امسال نزدیک 2359 میلیارد اعتبار به کمیته امداد پرداخت کنند که تا الان نزدیک ۷۱۷ میلیاردش در راستای ایجاد اشتغال پرداخت شده و نزدیک ۶ هزار و 300 فرصت شغلی تا الان به‌واسطه این اعتبارات ایجاد شده است.

امسال برای راه‌اندازی 33هزار و 700 فرصت شغلی تعهد داریم که امیدواریم با یاری خدا و با همت بانک‌ها بتوانیم این میزان اشتغال‌زایی را عملیاتی کنیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 3 =