سلسله‌نشست‌های گام‌های سلامت همراه با دکتر الهه حاج‌صادقی:

سیلی سرما بر بدن

کم‌کم هوای گرم جای خود را به هوای سرد می‌دهد و اثراتی بر بدن می‌گذارد؛ ازاین‌رو باغ تجربه همایشی را تحت عنوان «اثر سرما بر بدن» در سالن باغ غدیر با حضور دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی و متخصص طب‌سوزنی، برگزار کرد.

تاریخ انتشار: 11:36 - دوشنبه 1402/07/17
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سیلی سرما بر بدن

به گزارش اصفهان زیبا؛ کم‌کم هوای گرم جای خود را به هوای سرد می‌دهد و اثراتی بر بدن می‌گذارد؛ ازاین‌رو باغ تجربه همایشی را تحت عنوان «اثر سرما بر بدن» در سالن باغ غدیر با حضور دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی و متخصص طب‌سوزنی، برگزار کرد.

سرما بر بدن آثار زیادی می‌گذارد. درعین‌حال که می‌تواند در برخی موارد مفید باشد، اثرات سوئی بر بدن شما دارد. ازجمله می‌توان به انواع سرماخوردگی و آنفولانزا و اثر بر چشم، گوش، حلق، استخوان و مفاصل اشاره کرد.

نکته‌ای که لازم است ذکر کنم، این است که سرماخوردگی اغلب همراه با تب، آب‌ریزش یا عفونت گوش و حلق و خلط پشت گلو است و معمولا سه روز فرد را مبتلا می‌کند؛ اما آنفولانزا سخت‌تر از سرماخوردگی است و گلودرد با خلط و التهاب بدن به دنبال دارد و معمولا هفت روز طول می‌کشد.

گاهی هم اسهال در پی آن بروز می‌کند؛ ضمنا تب در آنفولانزا شدیدتر است. پیشنهاد می‌شود پیاز بزرگی را رنده کرده و آب آن را روی شکم یا کف پا بگذارید و یا پشت دست بمالید. در این صورت معمولا در عرض 3 دقیقه تب قطع می‌شود.

اثر سرما بر گلو

ایجاد خلط و عفونت. این حالت با نزله همراه است و مربوط به سینوس‌هاست، در این صورت از آنتی‌بیوتیک طبیعی مثل شیر، سیر، شلغم و پیاز و… استفاده کنید.

ماساژ پیشانی و چکاندن روغن بنفشه داخل بینی و نیز قرقره آب‌نمک و کمی سرکه هم مؤثر است.

حال اگر رنگ خلط مایل به سبز و همراه با سرفه و خس‌خس سینه باشد، ناشی از بخارات ریه است که اگر این حالت زیاد باشد، برای رفع آن از آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل شربت‌های گیاهی توسیان، آویشن، پروسپان و آلرگارد، برونشی، آسماویت، آزیترومایسین، دیفن هیدرامین و  برم‌هگزین استفاده کنید.

اثر سرما بر چشم

سرما می‌تواند چشم را هم مبتلا کند؛ به‌طوری‌که فرد دچار آب‌ریزش و درد و سوزش می‌شود. در این صورت استفاده از ویتامین Ad چشمی، قطره استریل چشمی، اشک مصنوعی و شست‌وشو یا حتی سرمه توصیه می‌شود.

اثر سرما بر گوش

گوش‌درد، از دیگر اثرات سرما بر بدن است. در این صورت باید آن را گرم نگه داشت و از قطره‌های مناسب استفاده کرد؛ همچنین می‌توانید سیر را رنده کنید و یک قطره از آب آن را داخل گوش بچکانید.

نکته اینکه، جرم‌گیری برای عصب گوش مضر است و آن را ضعیف می‌کند. نکته دیگر این است که دلیل کم‌شنوایی در افراد ضعیف‌شدن عصب شنوایی است که با چکاندن روغن مناسب برطرف می‌شود؛ مثلا استفاده از روغن بنفشه یا روغن بابونه.

اثر سرما بر مفاصل و استخوان

سرما باعث افت فشارخون شده و در این صورت بدن فرصت کافی برای پاک‌سازی خود را ندارد؛ از همین رو افت فشارخون باعث ایجاد درد در مفاصل می‌شود.

بهتر است بدانید از سن 35 سالگی به بالا، توان غضروف‌ها کاهش می‌یابد. یکی از علائم آن صدای استخوان حین راه رفتن است. در این صورت بهتر است:

بدنتان را با روغن چرب کنید و ماساژ دهید. روغن‌هایی مثل اسفند، کندر، دارچین و سیاه‌دانه مناسب است؛ ضمنا روغن شترمرغ و دنبه برای استخوان بسیار مفید است. بعد از آن روغن کندر، صمغ عربی، سولنجان و خولنجان، روغن الاغ و… استخوان را گرم نگه می‌دارد.

جالب است بدانید اگرچند نقطه از بدن را چرب کنید، تأثیر زیادی در گرم‌شدنتان خواهد داشت؛ ازجمله آرنج، زانو، قوزک و کف پا.

دقت داشته باشید که استفاده از روغن باید متناسب باشد؛ مثلا روغن‌زیتون برای کف پا مضر است؛ چون باعث بروز عصبانیت می‌شود (روغن‌زیتون جذب بالایی دارد و سنگین است؛ اما تجزیه سختی دارد). روغن بنفشه، کنجد و رزماری برعکس جذب سخت‌تری دارد؛ اما راحت‌تر تجزیه می‌شود و برای داخل ناف هم مفید است. روغن دنبه نیز مفید است؛ اما کم استفاده شود.

روغن بادام‌شیرین، جوانه‌گندم و آووکادو نیز برای صورت مناسب است؛ اما روغن کنجد رنگ صورت را تیره می‌کند. چکاندن روغن بادام شیرین داخل ناف برای بافت پوست بدن مناسب است. چکاندن روغن‌زیتون یا کرچک در ناف بر روده اثر می‌گذارد و باعث پیشگیری از یبوست می‌شود.

روغن نارگیل هم برای افرادی که پوست خشک دارند مناسب است؛ چون خیلی چرب است.

ضمنا به‌جای اینکه لباس زیاد بپوشید، از درون بدنتان را گرم کنید. وقتی لباس زیاد می‌پوشید، درواقع فقط پوستتان را گرم کرده‌اید؛ اما درون بدنتان سرد است و باعث ایجاد بدن‌درد و بیماری‌های دیگر می‌شود.

مصرف غضروف‌ساز در سنین میان‌سالی به بالا توصیه می‌شود؛ البته داروهای غضروف‌سازی که تهیه می‌کنید، بدون قند باشد.

ژلاتین حیوانی یا امگا (3،6، 9) مصرف کنید. (طبق دستور پزشک و نوع بیماری به‌صورت هفتگی یا ماهیانه)

سیاهدانه به همراه عسل مصرف کنید.

حوله گرم، کیسه نمک داغ را روی بخش‌های استخوانی قرار دهید.

روزانه ورزش مناسب انجام دهید.

اثر سرما بر روح و روان

سرما می‌تواند باعث اختلال در روحیه و افسردگی نیز شود؛ بنابراین استفاده از دم‌نوش و نیز گندمک و شاهدانه و مغزها (آجیل 5 تا 7 دانه در روز کافی است) سروتونین مغز ر ا بالا می‌برد و به کاهش این اختلال کمک زیادی می‌کند.

نخودچی و کشمش، زعفران، گلاب، توت خشک، خرما، گزنگبین، عسل و حلوا ارده نیز چنین خاصیتی دارد.‌

اثر سرما بر پوست

سرما بر پوست نیز اثر می‌گذارد و باعث ایجاد خارش می‌شود.

برای پیشگیری از خارش، خونتان باید رقیق شود؛ چراکه غلظت خون باعث ایجاد خارش در بدن می‌شود. هر آنچه ترش و شیرین است، به کاهش غلظت خون کمک می‌کند؛ مثل زرشک، زغال‌اخته، چای ترش، مرزه، مرزنجوش، آویشن (به‌شرط نداشتن فشارخون بالا)، گریپ‌فروت، لیموترش، مرکبات و عناب. انجام حجامت نیز راهکار مؤثری در پیشگیری از خارش است.

چرب‌کردن پوست هم مانع از خارش پوست می‌شود که بدین منظور از روغن‌های موضعی ساده استفاده کنید؛ مثل روغن کدو که ضدلک و سفیدکننده نیز هست.

راهکارهایی برای بهبودی سریع سرماخوردگی

سوپ و ترجیحا سوپ پیاز که ترکیباتی همچون سبزی‌ها، پیاز رنده‌کرده، سیب‌زمینی و هویج دارد، مصرف کنید.

پیاز سفیدی را چهارقاچ کرده، آب آن را بگیرید و با عسل یا نبات بخورید. (هرچند بدمزه است؛ اما مجاری تنفسی را ضدعفونی می‌کند.)

پرتقالی را نصف کرده، کمی نمک روی آن ریخته و روی شعله‌پخش‌کن بگذارید و سپس مصرف کنید.

شلغمی را نصف کنید و داخل آن را خالی کرده، کمی عسل درون آن بریزید و پس از چند ساعت، آب داخل آن را بخورید.

سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید. ویتامین C، D و B باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ ازجمله جوانه‌ها، کلم‌بروکلی، برگ چغندر، ماش، نخود و نخودفرنگی، لوبیا سبز، شیر و زردچوبه و… مصرف کنید (به‌جای تزریق واکسن، بدنتان را تقویت کنید).

از معجون‌های مفید استفاده کنید: در شیشه‌ای زنجبیل تازه یا پودر آن را ریخته و کمی عسل روی آن بریزید؛ سپس لایه‌های دیگری از لیموترش بدون هسته و عسل و درنهایت، لایه آخری را زنجبیل اضافه کنید و در آن را بگذارید تا یک هفته بماند. بعد آن را صاف کنید و هر بار با آب ولرم مخلوط کرده و مصرف کنید که برای تقویت سیستم ایمنی و روده و معده عالی است.

معجون دیگر استفاده از شیربادام است؛ اما چون سنگین است، مصرف آن هفته‌ای یک‌مرتبه کافی است. (15 عدد بادام را در آب جوش بیندازید؛ سپس پوست آن را بگیرید و در مخلوط‌کن بریزید و کمی به آن آب اضافه و میکس کنید. می‌توان کمی شیر و عسل هم به آن افزود.)

حریره بادام و فرنی با شیره نیز مفید است؛ اما بدانید که کمی چاق‌کننده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo مژگان حاتمی گفته :

    سلام خیلی عالی و به موقع بود ممنون از اینکه اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارم گذاشتید عزیزم سپاسگزارم

  2. Avatar photo مریم توسلی گفته :

    سلام
    واقعا این مطلب برای این فصل خیلی مفید و جالب بود چون اثر سرما روی اکثر اعضای بدن که تاحالا نمیدونستیم رو بیان کرده

  3. Avatar photo احمدی گفته :

    بسیار عالی ممنونم

  4. Avatar photo دکتر سمیرا ثابت راسخ گفته :

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × 3 =