یکی از آیینهای سنتی عزاداری در مناطق جنوبی کشور بهخصوص در شهر بوشهر آیین سنج و دمام است که هرسال با شروع مراسم عزاداری ماه محرم اجرا میشود و طرفداران بسیاری در جنوب کشور دارد. این سبک از عزاداری جنبه موسیقایی و نمایشی پررنگی دارد و از آیینهای مهم و کهنی است که در کنار مراسم مشهور سینهزنی به ثبت ملی رسیده است. در این آیین کهن، عزاداران با استفاده از دمام، سنج و بوق سوگواری میکنند. به اعتقاد مردم بوشهر و در افواه عامه، سنج و دمام از کشور هند یا زنگبار به بوشهر وارد شده است. این آیین پرشور در ایام ماه محرم و برای اعلام شروع عزاداری در جنوب ایران برگزار میشود و بیشتر در بوشهر رواج دارد، هرچند در شهرهای دیگر ایران مانند آبادان، اهواز و کازرون و شیراز بهواسطه حضور بوشهریها رونق گرفته است. سازهای این آیین را سنج و دمام و بوق تشکیل میدهند و هریک از این سازها ویژگیهای موسیقایی و تاریخی مهمی دارند.
در پی حادثه عاشورا و به شهادت رسیدن سرور شهیدان امام حسین(ع) و یاران ایشان در دشت نینوا، حضرت زینب، امام سجاد(ع)، امالبنین و رباب اولین کسانی بودند که به سوگواری برای امام حسین(ع) و شهدای کربلا پرداختند. حضرت زینب(س) با قرائت خطبهای قراء در مجلس یزیدبنمعاویه، تأثیر شگرفی در حال حاضران مجلس گذاشت. درواقع حضرت زینب را باید اولین بنیانگذار مناسک عزاداری عاشورا به شمار آورد. مناسکی که توسط حکام آلبویه رسمیت یافت. دیلمیان یا حکام آلبویه توانستند در زمان خلافت المستکفی از ضعف خلیفه عباسی بهرهمند شوند و برای اولین بار اقداماتی در جهت نکوداشت امامان شیعه به اجرا درآورند. معزالدوله دیلمی نهتنها دشنام دادن به آل علی (ع) را متوقف کرد، بلکه دستور داد در روز عاشورای حسینی سال 352 ه.ق تمامی بازارها تعطیل و مراسم عزاداری و تعزیه برای سالار شهیدان برگزار شود.
مجتمع فرهنگی باران متعلق به همه دانش آموزان اصفهانی از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در شهر اصفهان آغاز کرد. این مجتمع فعالیتهای مختلف فرهنگی متنوعی را در طول سال با همراهی دانش آموزان اجرا میکند که مهمترین آنها برگزاری مراسم دهه اول ماه محرم است. امسال همچون سالهای گذشته این مراسم در مسجد جامع […]
دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت اصفهان با شعار «هر ایرانی یک مهرورز سلامت» به منظور بازتاب فعالیتهای خیران در حوزه سلامت برگزار میشود. وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی، مجمع خیرین سلامت کشور و همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سه متولی اصلی این جشنواره ملی فیلم هستند که طبق برنامه قرار است در پاییز سال جاری برگزار شود. برای اطلاع از محورها و سیاستهای دومین دوره جشنواره مهرسلامت، نحوه برگزاری جشنواره و همچنین برگزاری آنلاین یا فیزیکی جشنواره در دوران کرونا با محمد پسران رزاق، دبیر اجرایی جشنواره وعضو شورای سیاستگذاری جشنواره گفتوگویی ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید.
مرگ و اندیشیدن به آن در آثار بسیاری از نویسندگان وزنه سنگینی است. ناشناختهبودن این پدیده از سویی و گریزناپذیر بودنش از سویی دیگر تفکر درباره آن را تبدیل به دغدغهای مهم برای انسانها کرده است. فیلسوفان، اندیشمندان و نویسندگان بیشماری درباره این اتفاق سراسر پررمزوراز سخن گفتهاند و شاعران زیادی شعرهایی بسیار با مضمون مرگ سرودهاند. گاهی مرگ را تقبیح میکنیم و از آن بهعنوان حادثهای شوم نام میبریم و گاهی آن را لذتی شیرین مینامیم که قرار است به دردها و رنجهای دنیایی ما پایان بدهد و زمانی میکوشیم نادیدهاش بگیریم و بدون توجه از کنارش بگذریم.
سعید محسنی از ابتدای دهه 80 تاکنون «آوازی برای سنجاقکهای مرده»، «دختری که خودش را خورد»، «نهنگی که یونس را خورد هنوز زنده است»، «کاپیتان بابک» و آخرین اثرش «برسد به دست لیلا حاتمی» را منتشر کرده است. از او نمایشنامه«ردپا اگر ماندنی بود هیچکس راه خانهاش را گم نمیکرد» در قالب کتاب و نمایشنامههایی پراکنده در نشریههای نمایشی منتشر شده است. اکنون دو دهه است که آثار او روی نشر را به خود میبیند و پسازاین مدت میتوان از مجموعه آثار او و ویژگیهای مشترکش سخن گفت.
یک قسمت مستند «بزم رزم» هست که حسین علیزاده تعریف میکند بعد از بمباران تهران که خانواده کیهان کلهر شهید میشوند قطعه سوگ را برایش میسازد. بعد بلافاصله میخندد و میگوید نه برای کیهان که نساختم؛ برای خانوادهاش ساختم. برای خودش هروقت مُرد میسازم و غشغش میخندد. همینجا حسین علیزاده واقعی جلوی نظرم واقعیتر میشود. کسی که در سختترین لحظه هم شوخی میکند و میخندد و اینقدر فروتن است. علیزاده برای من فرق میکند. متمایز است.
ده سال از زمان ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی میگذرد، فیلمی که بعد از ساختهشدن در دوران خود به چیزی فراتر از یک فیلم تبدیل شد. این اثر، پیامآور شادی و صلح در جوامع بینالمللی و سینمایی برای ایرانیان بود. بردن جایزه خرس طلایی برلین، جایزه گلدنگلوب و اسکار بهترین فیلم خارجیزبان سال 2012 بهعنوان اولین فیلم ایرانی در کنار نظرات بسیار مثبت منتقدان سراسر دنیا درباره فیلم، ساخته فرهادی را در جایگاهی خاص و البته دستنیافتنی در سینمای ایران قرار داد. حالا و پس از گذشت چند سال، وحید صداقت با مستند «صحنههایی از یک جدایی» به مسیر ساخت فیلم و مرور اتفاقهای مهم آن پرداخته و خاطره این فیلم مهم سینمای ایران را زنده کرده است.
علاوه بر پروندههای موضوعات هنری ساده و عادی در حوزه حقوق هنرمندان که تکلیف آنان در قانون روشن است، گاهی ممکن است با وضعیتهای دیگری نیز مواجه باشیم که شامل دعاوی و جرائم مرکب بوده تا حدی نیازمند تعیین تکلیف یا تفسیر باشند. بهعنوانمثال، اگر موضوعی از موضوعات مربوط به حقوق هنرمندان نیز به همراه اصل دعوا جریان داشته و به آن متصل شده باشد، باید نسبت به تفکیک این دعاوی و رابطه آنان با یکدیگر و تعیین دادگاه صالح به رسیدگی تعیین تکلیف شود.
حضور کارتونیستهای اصفهانی در بین برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره کاریکاتور «آندرومدا»ی ایتالیا بار دیگر بالابودن سطح کیفی کاریکاتور اصفهان را به رخ کشید. منصوره دهقانی، از اعضای خانه کاریکاتور اصفهان، یکی از این برگزیدگان است که با اثری چهار فریمی در بخش کمیک شایسته تقدیر شناخته شده است. دهقانی که تجربه حضور در جشنوارههای بینالمللی کاریکاتور و همچنین فعالیت در عرصه کارتون مطبوعاتی را دارد، در گفتوگو با اصفهان زیبا آنلاین از مشکلات و محدودیتهای حضور کارتونیستها در جشنوارههای بینالمللی، بیتوجهی مسئولان به عرصه کاریکاتور و افول کاریکاتور مطبوعاتی در دوران اخیر صحبت میکند.
نقد فیلم در ایران از پرمناقشهترین موضوعهای هنری تمام سالهای بعد از آمدن سینما به ایران بوده است. بحثوجدل درباره موضوعهای مختلفی مانند مسیر تاریخ سینمای ایران، نقاط عطف سینمای ایران (بهطور مشخص «موج نوی سینمای ایران»)، انتخاب میان سینمای آمریکا و شوروی، سینمای جشنوارهای یا مستقل و … همیشه در میان منتقدان و نظریهپردازان سینمای ایران وجود داشته است. برنامه «دوشنبههای سینما» خانه هنرمندان در جدیدترین گفتوگوی زنده اینستاگرامی سراغ مقوله نقد فیلم و تمام مناقشات آن رفته و از سهمنتقد از سه نسل مختلف منتقدان سینمای ایران وضعیت نقد در سینمای ایران را جویا شده است.
فولکلور از ترکیب دو واژه انگلیسی Folk به معنای مردم یا عامه و Lore به معنای شناخت ساختهشده که به معنی مجموعهای از رفتارها، دانستنیهای مردمی، آدابورسوم، اعتقادها، ترانهها، افسانهها، امثال و جز آن است. چه در اروپا بهعنوان زادگاه اصطلاح فولکلور و چه در ایران درباره معنا و معادل فولک یا عامه چالشها و نظرهای متفاوتی وجود داشته است. اصلیترین مشکل بر سر راه تعریفی یکسان از این اصطلاح به این بازمیگردد که مفهوم عامه وابسته در نظر گرفته میشود و معمولا با توجه به یک قشر فرادست شناسایی میشود. ازاینرو عامه در مقایسه با طبقه بالا، باسواد و فرهیخته معنا میشد و بر گروههای بیسواد نافرهیخته دهقان و حتی وحشی، ابتدایی یا غیر متمدن دلالت میکرد.