شرکت‌های بیمه زیر بار نمی‌روند:

بلاتکلیفی خسارت افت قیمت خودرو

شرکت‌های بیمه اصفهان زیر بار پرداخت خسارت افت قیمت خودرو نمی‌روند و با صراحت اعلام می‌کنند که پرداخت این خسارت جزو تعهدات شرکت‌های بیمه نیست.

تاریخ انتشار: 09:19 - چهارشنبه 1402/03/31
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بلاتکلیفی خسارت افت قیمت خودرو

به گزارش اصفهان زیبا؛ شرکت‌های بیمه اصفهان زیر بار پرداخت خسارت افت قیمت خودرو نمی‌روند و با صراحت اعلام می‌کنند که پرداخت این خسارت جزو تعهدات شرکت‌های بیمه نیست.

این شرکت‌ها مردم را برای گرفتن خسارت افت قیمت خودرو روانه شورای حل اختلاف و دادگستری می‌کنند. نتیجه این پاس‌کاری هم این است که بسیاری از مردم عطای گرفتن حقشان مبنی بر خسارت ناشی از افت قیمت خورو را به لقایش می‌بخشند.

پافشاری شرکت‌های بیمه برای پرداخت‌نکردن خسارت افت قیمت خودرو در حالی است که بیمه مرکزی اعلام کرده که شرکت‌ها موظف به پرداخت خسارت افت قیمت هستند؛ درواقع این مورد جزو تعهدات بیمه به‌شمار می‌رود.

زمانی که خودرو تصادف می‌کند یک خسارت مستقیم و ظاهری به خودرو وارد می‌شود که همگان این خسارت را می‌بینند و یک خسارت غیرظاهری که دیدنی نیست و به آن خسارت ناشی از افت قیمت خودرو گفته می‌شود.

این خسارت غیرمستقیم باعث می‌شود که ارزش خودرو کاهش پیدا  کند و به کاهش ارزش قیمت خودرو، افت قیمت گفته می‌شود.

در هر تصادفی علاوه بر هزینه تعمیر و تعویض قطعات، قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند که براساس قانون بیمه شخص ثالث، تمامی خسارات جانی و مالی قابل‌جبران را بیمه باید پرداخت کند. خسارت افت قیمت نیز جزو خسارات مالی غیرمستقیم و قابل جبران است.

خسارت‌زننده، مسئول پرداخت افت قیمت است!

برای اطلاع از پرداخت‌کردن یا نکردن خسارت افت قیمت خودرو با چندین شرکت بیمه در اصفهان تماس گرفتیم. کارمندان شرکت بیمه ایران با صراحت اعلام می‌کنند که افت قیمت خودرو مشمول تعهدات بیمه نیست و خسارت‌زننده باید افت قیمت را خودش پرداخت کند.

یکی دیگر از کارمندان شعبات بیمه ایران اصفهان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا بیمه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می‌کند یا خیر، می‌گوید: «فرد خسارت‌دیده باید افت قیمت خودرو را به شورای حل اختلاف گزارش دهد تا به کارشناسان دادگستری ارجاع داده شود و خسارت‌زننده این خسارات را پرداخت کند.»

افت قیمت جزو تعهدات بیمه نیست!

شرکت بیمه دانا نیز زیر بار پرداخت خسارت افت قیمت خودرو نمی‌رود. یکی از کارمندان این شرکت بیمه می‌گوید که پرداخت خسارت افت قیمت خودرو جزو تعهدات بیمه نیست و این موضوع باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

بیمه پارسیان نیز یکی دیگر از شرکت‌های بیمه اصفهان است که اعلام می‌کند پرداخت خسارت افت قیمت خودرو با بیمه نیست و کارشناس دادگستری باید پرداخت‌کردن یا نکردن خسارت افت قیمت را پیگیری کند.

یکی از کارمندان شرکت بیمه کوثر نیز با صراحت اعلام می‌کند که شرکت‌های بیمه تعهدی برای پرداخت خسارت افت قیمت خودرو ندارند.

بیمه رازی نیز به هیچ عنوان زیر بار پرداخت خسارت افت قیمت خودرو نمی‌رود.

کارمند بیمه پاسارگاد هم می‌گوید: «تمامی پوشش‌هایی که شامل حال بیمه بدنه می‌شود مثل شکستن، کشیدن میخ، سرقت قطعات را بیمه پرداخت می‌کند؛ ولی برای افت قیمت خودرو باید شکایت انجام شود تا مشخص شود بیمه آیا پرداخت می‌کند یا خیر؟»

قانون درباره افت قیمت چه می‌گوید؟

 این حرف مشترک بسیاری از کارمندان شرکت‌های بیمه اصفهان است که بیمه بدنه افت قیمت مشمول تعهدات بیمه نیست و باید در قالب پرونده جداگانه این موضوع بررسی شود.

اظهارنظرهای بیمه‌ای‌ها درباره پرداخت‌نکردن خسارت افت قیمت خودرو در حالی است که براساس بند«ب» ماده یک قانون بیمه اجباری، خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث رانندگی ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال 95، خسارت مالی زیان‌هایی است که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود.

بنابراین خسارت مربوط به کسر قیمت خودرو نیز نوعی خسارت مالی محسوب می‌شود؛ به ویژه آنکه ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات رانندگی مصوب 1345 نیز کاردان‌های فنی راهنمایی و رانندگی و پلیس راه را به تعیین میزان خسارات وارده به وسیله نقلیه، اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمتی که در نتیجه تصادف حاصل می‌شود، مکلف کرده است.

همچنین ماده 2 قانون بیمه اجباری… مصوب 1395 تمامی دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را در قبال خسارات بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به مقدار مندرج در ماده ۸ این قانون نزد شرکت بیمه‌ای بیمه کنند.

بنابراین چنانچه خودروی شخص زیان‌دیده علاوه بر خسارات وارده به بدنه آن بر اساس تأیید کارشناس متحمل افت قیمت عرفی ناشی از تصادف باشد، در این صورت از باب تسبیب، کاهش قیمت حاصله قابل‌مطالبه و فاقد اشکال است.

اطلاق عبارت «خسارت مالی» مذکور در تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ با لحاظ بند «ب» ماده یک این قانون، شامل افت قیمت خودرو نیز می‌شود.

خسارت ناشی از افت قیمت خودرو قابل‌مطالبه است. در شرایطی که بیمه از پرداخت خسارت افت قیمت خودرو شانه خالی می‌کند، وکلا پیشنهاد می‌کنند که در صورت پرداخت‌نکردن شرکت‌های بیمه، مردم باید از مراجع قانونی پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

در این زمینه وکلا اعلام می‌کنند که شخص متضرر باید برای تأمین دلیل برآورد خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

پس از ثبت دادخواست نیز کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود که با ملاحظه خودرو خسارت افت قیمت خودرو را محاسبه و برآورد می‌کند.

پس از برآورد خسارت نیز با توجه به مبلغ خسارت تعیین‌شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به طرفیت مالکیت خودروی مقصر تقدیم دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌شود.

باوجود این تفاسیر، اگر خسارت وارده بیشتر از 20 میلیون تومان باشد رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه خواهد بود و اگر کمتر از 20 میلیون تومان باشد، در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + 20 =