پای صحبت‌های دکتر الهه حاج‌صادقی در همایش گام‌های سلامتی

مقابله با سنگ صفراوی

با افزایش بیماری سنگ صفراوی، مدیریت دفتر تخصصی سالمند، با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، متخصص طب‌ سوزنی و پژوهشگر طب سنتی، همایشی با عنوان کیسه ‌صفرا و بیماری‌های صفراوی برگزار کرد. حال با ما همراه باشید تا با این بیماری و راهکارهای پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.

تاریخ انتشار: 09:38 - دوشنبه 1402/10/4
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مقابله با سنگ صفراوی

به گزارش اصفهان زیبا؛ با افزایش بیماری سنگ صفراوی، مدیریت دفتر تخصصی سالمند، با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، متخصص طب‌ سوزنی و پژوهشگر طب سنتی، همایشی با عنوان کیسه ‌صفرا و بیماری‌های صفراوی برگزار کرد. حال با ما همراه باشید تا با این بیماری و راهکارهای پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.

کیسه صفرا، کیسه کوچکی است که زیر کبد، سمت راست قرار گرفته است. هرچند کیسه صفرا کوچک است، کاربرد زیادی در بدن دارد.

صفرا و عملکرد آن

عمل اصلی کبد؛ غلیظ‌کردن، ترشح و ذخیره‌سازی مایع صفراوی تولیدشده است. درواقع هنگامی که فرد از غذاهای پرچرب استفاده می‌کند، از طریق مجاری صفراوی مقداری از صفرای تولیدشده را به داخل روده کوچک می‌فرستد.

بهتر است بدانید نقش مهم این کیسه، در هضم و جذب چربی‌های غذایی است؛ اما صفرا مایعی به رنگ زرد مایل‌به‌سبز است که به‌وسیله کبد تولید می‌شود. این مایع دارای ترکیب‌هایی مثل بیلی‌روبین است.آنزیمی که در آن، بیلی‌روبین زیاد یا کم ‌ترشح شود، باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می‌شود؛تشکیل سنگ‌های جامد در مجرای صفرا نیز باعث اختلال در عملکرد کبد می‌شود؛ اما معمولا بیمار متوجه آن نمی‌شود؛ مگر زمانی که درد داشته باشد و با مراجعه به پزشک متخصص متوجه آن شود.

اما باید توجه داشت که صفرا در بدن لازم است؛ به‌طوری‌که باعث استحکام موی سر و ناخن می‌شود؛ همچنین در صفرا ویتامین K موجود است که رقیق‌کننده خون است.

علائم بیماری

اولین و مهم‌ترین نشانه‌های وجود سنگ صفرا در بدن، تلخی و بوی بد دهان است. سایر علائم عبارت‌اند از:

♦ وجود لکه سیاه در بدن، به‌خصوص پشت کتف یا ساق پا؛

♦ تغییر بافت در دهان و چشم؛

♦ ریزش مو، به‌خصوص ریزش موی سکه‌ای؛

♦ تشنگی و خشکی بیش‌ازاندازه دهان که البته در بیماری قند هم وجود دارد؛

♦ تلخی دهان، به‌خصوص صبحگاه؛

♦ درد شدید زیر دنده سمت راست (اگر بیش از 10 دقیقه طول بکشد)؛

♦ ترس بیش‌ازاندازه؛

♦ حالت تهوع و استفراغ که درواقع زردابه است؛

♦ بوی بد عرق؛

♦ تیره‌شدن رنگ مدفوع (لجنی‌شدن روده‌ها)؛

♦ کم‌شدن ادرار.

عوارض و عوامل خطر

سنگ کیسه صفرا دارای اندازه‌های مختلفی است که بر اساس حجم و میزان انسداد ترشحات صفراوی، افراد را با عوارض متفاوتی روبه‌رو می‌کند. هرچه زمان بیشتری از تشکیل سنگ در کیسه صفرا گذشته باشد و شما رژیم و اصول پیشگیری را رعایت نکرده باشید، اندازه سنگ‌ها به‌مرور بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

اگر سنگ کیسه صفرا به ‌اندازه کافی بزرگ شود، می‌تواند با گیرکردن در مجرای صفرا، باعث ایجاد درد و التهاب شود؛ همچنین سنگ کیسه صفرا می‌تواند با انتقال به مجرای روده، موجب درد شکمی، انسداد روده و دیگر عوارض گوارشی شود؛ پس باید عوارض سنگ کیسه صفرا را جدی گرفت.

اما برای تشکیل سنگ صفرا عوامل خطری وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به چاقی، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری و داروهای ضدچربی، کاهش وزن سریع، گرسنگی و سابقه فامیلی اشاره کرد؛ ازاین‌رو باید مراقب این عوامل باشید تا دچار این بیماری نشوید.

راهکارهای درمانی

♦ مصرف مواد غذایی رقیق‌کننده خون؛

♦ نوشیدن مایعات کافی و هر آنچه تأمین‌کننده آب برای بدن است؛

♦ مصرف سبزی‌هایی مثل تره‌فرنگی، نخودفرنگی، کنگر، آووکادو، ترب و تربچه، اسفناج (بخارپز یا به‌صورت خشک و پودرشده استفاده شود) و…؛

♦ استفاده از گیاهانی نظیر رازیانه، گزنه، مارچوبه (بخارپز کنید)، قاصدک و ریشه و برگ آن، سیاه‌دانه، خرفه و بذر آن، کاسنی، شاه‌تره و… .

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo احمدی گفته :

    ممنونم و بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − چهارده =