حيات شهيد سردار محمدرضا زاهدي

محمدرضا در ۱۱ آبان ۱۳۳۹ درشهررهنان اصفهان در خانواده ائي روحاني به دنيا آمد. وي در دوران دبيرستان در حوادث انقلاب اسلامي و راه پيمائي ها و تظاهرات شرکت مي کرد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي خودش را وقف دفاع از انقلاب کرد.

تاریخ انتشار: 17:00 - جمعه 1403/01/17
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
حيات شهيد سردار محمدرضا زاهدي

محمدرضا در ۱۱ آبان ۱۳۳۹ درشهررهنان اصفهان در خانواده ائي روحاني به دنيا آمد. وي در دوران دبيرستان در حوادث انقلاب اسلامي و راه پيمائي ها و تظاهرات شرکت مي کرد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي خودش را وقف دفاع از انقلاب کرد.

دراوائل سال 1359شمسي به دنبال غائله گروهک هاي ضد انقلاب درکردستان به همراه یک گردان  تازه نفس، راهی آن خطه شد. اين گردان در پاکسازی اين منطقه از لوث وجود ضد انقلاب خدمات گسترده ايي انجام داد. سردار رحيم صفوي براي برقراري امنيت در شهرها و پاکسازي جاده ها، از نيروهاي اعزامي اصفهان يک گروه به نام ضربت تشکيل داد. فرمانده اين گروه شهيد حسين خرازي بود. سردار علي زاهدي به همراه تعدادي از سرداران شهيد اصفهاني مثل شهيد رضا رضائي در اين گردان عضويت داشتند. اين گردان تحت مديريت عملياتي و تربيت ديني و جهادي شهيد خرازي قرار داشت(محسن نصري، اصفهان دارالشهداء، کتاب اول، ص577). اين گروه در برقراري امنيت و خدمات اجتماعي تا اواخر مهر ماه 1359 شمسي نقش مهمي درکردستان داشت.

پس از شروع جنگ تحميلي، شهيد خرازي و شهيد زاهدي به همراه حدود 50 نفر از دلاور مردان گروه ضربت از کردستان به اصفهان باز گشتند و پس از دو روز به اهواز و جبهه های جنوب رفتند و در دارخوين مستقر شدند(همان،592؛ همان، کتاب دوم، ص227).شهيد زاهدي در باره استقرار نيروهاي اصفهان در منطقه سلمانيه مي گويد: ما از اصفهان به اهواز پايگاه منتظران شهادت( گلف)رفتيم. شهيد خرازي سراغ سردار صفوي را گرفت، به وي گفتند ايشون رفته دارخوين، ما هم با همان ماشين هائي که از اصفهان آمده بوديم به دارخوين رفتيم و آنجا، از ديدن آقا رحيم صفوي خوشحال شديم. آقارحيم ما را به منطقه توجيه کرد. شب را در پاسگاه آنجا استراحت کرديم و صبح باتفاق سردار صفوي به طرف سلمانيه حرکت کرديم. در راه به نيروهاي متجاوز بعثي برخورد کرديم. بعثي ها پس از مقداري تيراندازي به سمت سلمانيه عقب نشيني کردند. ما پيش روي کرديم و در جنوب روستاي محمديه در پشت جوي آب خشک شده ائي مستقر شديم و خط پدافندي شير را در اوئل آبان ماه 1359 شمسي تشکيل داديم(محسن نصري، اصفهان دارالشهداء، کتاب دوم،ص232). در خط دلاورمرداني که شيران روز و زاهدان شب بودند و در عبادت و بندگي خدا، مشغول به دفاع از اسلام و ايران گرديدند. خط شير يک دانشگاه آدم سازي و تربيت نيروهايي بود که هرکدام از آنان، فرماندهان بزرگ حماسه سازه دوران دفاع مقدس شدند. ازجمله اينان شهيد محمد رضا زاهدي بود.

روز 17 آذر گردان مسلم با بيش از 250 رزمنده از اصفهان وارد دارخوين شدند(محسن نصري، اصفهان دارالشهداء، کتاب دوم،ص271).  لذا اين جبهه، به شکل يک سد دفاعي مستحکم در برابر مهاجمان بعثي در آمد و شهسواراني همچون شهيد زاهدي در آن تربيت شدند.

زاهدي در طول جنگ تحمیلی در عمليات فرماندهي کل قوا در 21 خرداد 1360 و عمليات ثامن الائمه در شمال آبادان 5/7/1360شمسي از فرماندهان زرهي منطقه دارخوين بود. وي در عمليات طريق القدس و آزاد سازي شهربستان در 8/9/1360 شمسي فرماندهي گردان اباعبدالله از تيپ امام حسين عليه السلام را برعهده داشت. وي در عمليات علي بن ابي طالب در منطقه چزابه در 1/12/1360 شمسي و درعمليات فتح المبين در 1/1/1361 شمسي در دشت عباس و در عمليات بيت المقدس20/2/1361 شمسي جانشين تيپ امام حسين عليه السلام بود. شهيد زاهدي درعمليات رمضان در  منطقه شرق بصره فرمانده لشکر امام حسين عليه السلام گرديد. در عمليات محرم در 10/8/1361 شمسي در منطقه مياني استان ايلام و خوزستان جانشين عمليات قراگاه فتح و سپاه سوم صاحب الزمان عليه السلام به فرماندهي شهيد خرازي را برعهده داشت. شهيد زاهدي از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵شمسي فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را برعهده داشت. وي پس از شهادت شهيد خرازي در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرماندهي لشکر ۱۴ امام حسین عليه السلام را برعهده داشت. سردار محمدرضا زاهدی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ شمسي فرماندهی لشگر ۱۶ قدس گیلان را در کارنامه خود داشت.

سردار زاهدي که براي سربلندي اسلام لحظه کوتاهي نداشت در تداوم نهضت حسيني براي حفظ خط مقاومت از سال ۱۳۷۷ به عنوان جانشین سپاه قدس در لبنان و سوریه تا سال ۱۳۸۱ به ایفاي نقش در جبهه هاي مقاومت پرداخت. این فرمانده شجاع از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ثارالله شهر تهران را برعهده داشت. وی از سال ۱۳۸۴ شمسي کمتر از یکسال فرمانده نیروی هوایی سپاه بود و پس از شهادت حاج احمد کاظمی در19/10/1384 تا سال ۱۳۸۶ فرمانده نیروی زمینی سپاه گرديد. زاهدي مجدداً پس از فرماندهی نیروی زمینی به معاونت عملیات سپاه قدس بازگشت و تا سال ۱۳۹۵ به همکاری با این نیروادامه داد.

سردار زاهدی سپس از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ به فرماندهی عملیات کل سپاه پاسدارن منصوب شد. وی بعد از ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی برخلاف پایان رسمی دوران کاری در سپاه مجدداً در لباس رزم برای مقابله با دشمنان اسلام وارد معرکه خط مقدم مقاومت اسلامی شد، و تا زمان شهادت همچنان 13/12/1402 شمسي یار وفادار نيروهاي مقاومت و انقلاب و اسلام در خط مقدم جبه هاي مقاومت در لبنان و سوریه فداکاري کرد.

سيره شهيد زاهدي: روحيه بالاي مذهبي داشت. از ویژگی­های بارز اخلاقی و اعتقادی وي زهد و تقوا و عبادت شبانه، عشق به ولایـت اهل بیت، حضرت زهرا و امام زمان علیهم السلام، دوستي و علاقه وافربه امام خميني و آيه الله خامنه ائي داشت. با چشماني روشن و تبسم هاي مليح و حُسن خُلق در هم نشيني با زير دستان، مردم داری، صداقت و وفاداري، شجاعت جاذبه فراواني داشت. تواضع و ایثـار، بردباری، شجاعت و دلاوری، روح بزرگ، سعه صدر و آرامش وي بي مانند بود. اميري که ز وفاداري و دين داري و قدرت و مردانگي عشق به رزمندگان شهير است و همانند ندارد. از خود نمائي و خود بزرگ بيني خوداري مي کرد. نفس خود را در بند کشيده بود و تلاش مي کرد خودش را کمتر مطرح کند. همچنين قدرت بالای فرماندهی و مدیریت در شرایط بحرانی، ورزش و تمرین و مانور نظامی و آموزش پيوسته جزو خصائل فرماندهي وي بود. او که در طول دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت صدها عملیات را فرماندهي كرده بود، سرانجام با داشتن افتخار جانبازي، در روز 13 فروردين 1403 شمسي به وسيله اصابت موشک دشمنان بشريت صهيونست ها به ساختمان کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق به شهادت رسيد. مسيرزندگي و حيات طيبه وي براي همه ما درس خلوص و ایثار و مقاومت در راه عقیده و آرمان های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بود..

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + 15 =