نگاهی به برنامه‌های نوروزی و مناسبتی صداوسیما در روزهایی که گذشت

بازگشت موفق تلویزیون به فرمول برنامه‌سازی

با هم‌زمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز و با توجه به طیف متکثر و گوناگون مخاطبان، انتظار شلوغ‌ترین و البته متنوع‌ترین برنامه‌ها برای پخش تلویزیونی می‌رفت.

تاریخ انتشار: 09:59 - سه شنبه 1403/01/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بازگشت موفق تلویزیون به فرمول برنامه‌سازی

به گزارش اصفهان زیبا؛ با هم‌زمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز و با توجه به طیف متکثر و گوناگون مخاطبان، انتظار شلوغ‌ترین و البته متنوع‌ترین برنامه‌ها برای پخش تلویزیونی می‌رفت.

نیاز هم‌زمان به برنامه‌های سرگرم‌کننده در کنار پخش برنامه‌های معنوی مناسب با ماه رمضان، مدیران صداوسیما را در آزمونی متفاوت و البته دشوار قرار می‌داد؛ چالشی که اما به نظر می‌رسد مدیران سازمان صداوسیما توانسته‌اند از آن با‌ موفقیت نسبی عبور کنند و بعد از مدت‌ها تا حدودی مرجعیت تلویزیون را به آن برگردانند. بازگشت برخی از چهره‌ها و برنامه‌های خاطره‌ساز قدیمی یکی از امتیازات ویژه آنتن تلویزیون نسبت به سال‌های قبل بود.

دمیده‌شدن روحی تازه به برنامه‌های مذهبی

نخستین چالش صداوسیما برنامه‌های سحرگاهی و البته نزدیک افطار بود. بعد از «ماه‌عسل» احسان علیخانی، چند سالی می‌شد که برنامه‌های دم افطار رسانه ملی به تکرار افتاده و خلاقیت و تمایزی در آن‌ها دیده نمی‌شد. برنامه‌های گفت‌وگومحور خواه‌ناخواه ذهن‌های مخاطبان را به سمت برنامه «ماه‌عسل» و مقایسه با آن می‌برد. البته موارد استثنایی همچون «زندگی پس از زندگی» هم وجود داشت؛ اما غالب برنامه‌ها چیزی برای ارائه به مخاطب نداشتند.

اما امسال را می‌توان سال متفاوتی برای شبکه‌های سیما از حیث خلاقیت و جذابیت دانست. «زندگی پس از زندگی» با عباس موزون همچنان به مسیر روبه‌رشد خود ادامه می‌دهد. برنامه «هلال» شبکه اول با اجرای محمد دلاوری به سراغ آداب‌ورسوم ملت‌های مسلمان جهان رفت و توانست در حد وسع خود در نشان‌دادن آن آداب‌ورسوم و البته ایجاد وحدت و برادری جوامع کشورهای مسلمان نقشی ایفا کند. استفاده از موسیقی‌های خاص هر ملت یکی از ویژگی‌های این برنامه است.

مهدی عرفاتی که قبلا با برنامه «به افق فلسطین» نشان داده بود با مختصات رسانه آشناست، این روزها با برنامه «پناه» به مجری‌گری مصطفی امامی از حرم اما رضا (ع)، مهمان خانه‌های مردم از شبکه دوم سیما در حوالی اذان مغرب شد. عرفاتی در این برنامه به‌خوبی توانسته است دل‌های مردم را به‌وسیله کراماتی که حضرت رضا به انسان‌های کاملا معمولی و زمینی کرده‌اند، به حرم علی بن موسی‌الرضا گره‌ بزند.

پس از استقبال مخاطبان از فصل اول برنامه «محفل»، فصل دوم آن نیز با همان ترکیب فصل قبل، ویژه‌برنامه شبکه سوم برای حوالی اذان مغرب شده است. درمورد برنامه محفل گفتنی بسیار است و پیش‌بینی می‌شود در نظرسنجی آتی سازمان صداوسیما این برنامه به لحاظ جذب مخاطب رشد قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به فصل قبل داشته باشد.

این برنامه به‌خوبی توانسته اقشار گوناگونی از مردم را جذب کند و حتی تماشاگرانی از کشور‌های دیگر داشته باشد که تقاضای حضور در این برنامه را داشته‌اند. به گفته تهیه‌کننده «محفل» برنامه‌سازان کشورهای مختلف جوامع مسلمان به‌دنبال ساخت چنین برنامه‌ای هستند؛ هرچند به نظر می‌رسد با رفع برخی از نواقص در فصل‌های بعد، می‌توان شاهد برنامه‌ای با استانداردهای برتر بود.

قاب جادویی همراه با سفره سحری

تنوع و تکثر برنامه‌های نزدیک افطار را در ویژه‌برنامه‌های سحرگاهی نیز می‌توان مشاهده کرد. همچنان انتخاب اول بسیاری از مخاطبان، برنامه «ماه‌ من» به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری و اجرای نجم‌الدین شریعتی است. دکور منحصربه‌فرد به همراه اجرای خوب و مسلط و به اندازه شریعتی و آیتم‌های مناسب با فضای برنامه، از مهم‌ترین دلایل موفقیت «ماه ‌من» شبکه سه سیماست.

برنامه «سحرنشینی» شبکه دو با اجرای راحله امینیان و همراهی یاسین حجازی که با توجه به جایگاه و اهمیت مادران و نقش آنان در جامعه امروزی ساخته شده، یکی دیگر از برنامه‌های موفق تلویزیون در ماه رمضان است. از مهم‌ترین نکات این برنامه می‌توان به اجرای راحله امینیان اشاره کرد که او را به‌عنوان تنها مجری خانم برنامه‌های گفت‌وگومحور معرفتی سیما تبدیل کرده است. مباحث حجت‌الاسلام هدایت از دیگر تمایزات این برنامه نسبت به سایر برنامه‌های سحرگاهی است.

اما پدیده برنامه‌های سحرگاهی متعلق به شبکه کودک است. «سر سفره خدا» با اجرای حامد مدرس و احسان مهدی و حضور شخصیت‌های‌ مختلف با اجرای نمایش‌های طنز متناسب با فضای کودکی، به‌خوبی توانسته مخاطبان کودک را همراه خود کند. بحث آموزش و درونی‌کردن فرهنگ دینی و مناسک آن از دوران کودکی به‌وسیله رسانه و با استفاده از ادبیات کودک، مسئله‌ای است که رسانه ملی ما سال‌ها بدان بی‌توجه بوده است؛ اما امسال به‌خوبی توانسته از این فرصت فراموش‌شده تا حدودی و به‌نحوی مؤثر استفاده کند.

«شب عیدی» و فرزاد حسنی؛ برگ برنده‌های تحویل سال

باآنکه هزینه‌های بسیاری صرف برنامه «سال نو» شبکه سه سیما شد، موفقیت از آنِ برنامه‌های دیگری بود. برنامه «شب عیدی» برای دومین سال متوالی از شبکه دوم سیما با اجرای مشترک المیرا شریفی‌مقدم، وحید رونقی و مجید یحیایی توانست به‌دوراز زرق‌وبرق‌های اضافی، برای ساعاتی برنامه‌ای درخور شأن و شخصیت مخاطبان فراهم کند.

دعوت از مردم عادی در کنار سلبریتی‌های کمتر دیده‌شده؛ اما باشخصیت و خاطره‌انگیز، احترام به حریم مهمان، طرح سؤالات متناسب با شب عید از مهمانان، دکور کم‌هزینه اما قابل‌قبول و اجرای استاندارد شریفی‌مقدم که با اجرای خود جورِ دو مجری دیگر را نیز می‌کشید، از دلایل موفقیت و محبوبیت نزد مخاطبان است.بازگشت فرزاد حسنی به قاب تلویزیون با برنامه «آی نسیم سحری، عید شد» از شبکه نسیم نیز با استقبال خوب مردم مواجه شد. به‌غیراز فرزاد حسنی، در این برنامه شاهد حضور چهره‌هایی بودیم که مدت‌ها از آخرین حضور آن‌ها در تلویزیون می‌گذشت و همین سبب استقبال دوچندان مردم شد.

اما برنامه پرهزینه «سال نو» شبکه سه که با اجرای مشترک حامد سلطانی و یوسف تیموری به روی آنتن رفت، نتوانست انتظارات را برآورده کند. همه‌چیز این برنامه یادآور برنامه‌های سال‌تحویل احسان علیخانی بود که به شکل ضعیف‌تری در برنامه «سال نو» اجرا می‌شد. به نظر می‌رسد مدیران شبکه سه باید برای سال‌های آینده فکری دقیق‌تر و عمیق‌تر راجع به‌ویژه برنامه سال‌تحویل خود کنند. شوخی‌های دم‌دستی، ناآشنایی با برخی مهمانان و مسابقه‌های نه‌چندان جذاب از نکات منفی «سال نو» بودند.

چه خوب که برگشتید!

به‌غیراز برنامه‌های معرفتی و عیدانه، شاهد بازگشت برخی از چهره‌ها و برخی برنامه‌های خاطره‌انگیز سال‌های نه‌چندان دور به آنتن سیما بودیم. مسابقه فراموش‌نشدنی «مردان آهنین» بعد از چند سال دوری، بار دیگر به آنتن شبکه سه برگشت؛ هرچند برخلاف گذشته، نتوانسته همراهی و استقبال مردم را به‌همراه داشته باشد. موضوعی که در گذشته مسابقه «مردان آهنین» را نسبت به سایر مسابقات متفاوت می‌کرد، طراحی آیتم‌ها با درنظرگرفتن محیط طبیعی محل ضبط برنامه بود که باعث طبیعی‌شدن مسابقه می‌شد؛ مسئله‌ای که در این فصل از آن غفلت شده است. البته از اجرای نه‌چندان خوب علیرام نورایی هم نباید گذشت. با تمام این اوصاف، «مردان آهنین» جزو برنامه‌های خوب امسال محسوب می‌شود.

اما می‌توان عنوان مهم‌ترین بازگشت سال را به حضور دوباره ایرج طهماسب و عروسک‌های آن داد. هرچند در «مهمانی» شاهد حضور کلاه قرمزی و پسرخاله نیستیم، شخصیت‌های دیگر ازجمله بچه، فامیل دور، پشه، جیگر و دیبی به‌خوبی توانسته‌اند جای کلاه‌قرمزی و پسرخاله را پر کنند. تقابل عروسک‌های جدید و قدیم و دیالوگ‌های آن‌ها که بیانگر متفاوت‌بودن زبان دو نسل است، یکی از جذابیت‌های این مجموعه است. صداپردازی هنرمندانه افرادی چون هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، محمد بحرانی و بهادر مالکی نیز جذابیتی دوچندان به شخصیت‌های عروسکی مهمانی بخشیده است.

به نظر می‌رسد مدیران صداوسیما در برنـامـه‌ســازی بــرخــلاف سریـال‌سازی توانسته‌اند تا اندازه‌‌‌ای به فرمول درست و صحیح دست یابند و در روزهایی که برنامه‌های پلتفرم‌های نمایش خانگی نیز به تکرار و ساخت رئالیتی‌شوهای یکسان روی آورده‌اند، صداوسیما توانسته از این فرصت استفاده و دوباره خود را در قالب یک مرجع رسانه‌ای بر مردم عرضه کند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 3 =