احتمال دارد روند کرونا در بهار افزایش یابد:

بهار با طعم کرونا!

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر هر علامت سرماخوردگی را کرونا تلقی می‌کنیم، در این باره گفته است: «احتمال ادامه روند افزایشی کرونا وجود دارد و فعلا زندگی‌مان با کرونا خواهد بود.»

تاریخ انتشار: 09:56 - شنبه 1402/01/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهار با طعم کرونا!

حالا دیگر کرونا بعد از سه عیدی که پا به کشور گذاشته و همراه شهروندان زیسته، برای خیلی‌ها عادی شده و به پای ثابتی در زندگی‌هایشان تبدیل شده است.

این ویروس موذی که پس از مدت‌ها که از شیوعش در جهان می‌گذرد، هنوز کسی سر از کارش در نیاورده است، در ماه‌های پیش تا حدودی رام شد.

به گونه‌ای که آمارهای وزارت بهداشت حکایت از کاهش تعداد مرگ و میرها و حتی به صفررسیدن آن‌ها در برخی از روزها می‌دادند. اتفاقی که پس از طی‌کردن یک پروسه نفس‌گیر، بسیار خوشایند بود و خیلی‌ها را به پایان کرونا امیدوار کرد.

سازمان جهانی بهداشت نیز امسال را سال پایان کووید 19 اعلام کرد؛ اما این درحالی است که این ویروس ناشناخته حالا دوباره مدتی است که به‌صورت مویرگی در حال پیشرفت و افزایش است. به ویژه با فرارسیدن ایام نوروز و شدت‌گرفتن دید و بازدیدها و همچنین تب و تاب سفرها.

همین هم شده که حالا وزارت بهداشت هشدارهای خود را آغاز کرده‌است و در رابطه با روند افزایشی کرونا در بهار امسال اخطار می‌دهد و از شهروندان می‌خواهد تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر هر علامت سرماخوردگی را کرونا تلقی می‌کنیم، در این باره گفته است: «احتمال ادامه روند افزایشی کرونا وجود دارد و فعلا زندگی‌مان با کرونا خواهد بود.»

آن‌طور که بابک عشرتی درباره روند کرونا در کشور به ایسنا گفته است: «از بهمن ماه سال قبل روند افزایشی کرونا در کشور آغاز شد که البته شیبی کند و بطئی داشته است. در اواخر اسفند ماه سال گذشته، این شیب افزایشی بیشتر شد و اکنون نیز روند بیماری در کشور ثابت مانده و بالاتر نرفته است.

بنابراین تعداد موارد ابتلا به کرونا در کشور نسبت به آذر و دی‌ماه سال قبل افزایش داشته است و طبعا زمانی که موارد ابتلا افزایش می‌یابد، افزایش تعداد بستری‌ها و فوتی نیز رخ می‌دهد. زیرا با بالارفتن ابتلا، افراد حساس یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای که برای ابتلا به کرونای شدید و بستری‌شدن حساس‌ترند نیز مبتلا می‌شوند و بر این اساس متأسفانه افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را هم داریم.»

او افزود: «بر اساس شواهد و سکوئنسینگ‌های انجام‌شده، در اکثر موارد ابتلا، سویه اُمیکرون و زیرسویه‌های آن هستند. به طوری که هم زیرسویه‌های قدیمی اُمیکرون و هم زیرسویه‌های جدید آن در موارد ابتلا وجود دارند. باید توجه کرد که به طور کلی خصوصیت اُمیکرون این است که میزان سرایت‌پذیری‌اش نسبت به نوع دلتا، ووهان و … بیشتر است. اما معمولا بیماری شدید در آن کمتر رخ می‌دهد. با این حال از آنجایی که تعداد ابتلا زیاد است، میزان بستری نیز بالا می‌رود. زیرا به‌دلیل سرایت‌پذیری زیاد، افراد حساس هم مبتلا می‌شوند و در نتیجه بستری و فوتی هم بالا می‌رود.»

عشرتی با بیان اینکه سویه‌های غالب را به صورت ماهانه و در پایان هر ماه بررسی می‌کنیم، گفت: «بیشترین سویه‌ای که در اسفندماه سال گذشته دیده شده، XBB.۱ بوده است.»

احتمال ادامه روند افزایشی

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بارها تجربه کرده‌ایم که منحنی کرونا کاهشی بوده اما مجددا به یکباره افزایشی شده یا برعکس، افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان فروردین ماه روند افزایشی ادامه داشته باشد. اما برای قضاوت درباره اینکه بعد از فروردین ماه چه اتفاقی رخ دهد، هنوز زود است و باید داده‌هایمان بیشتر شود.»

لزوم تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا

اما آنچه بارها و بارها از سوی وزارت بهداشت و متخصصان عفونی تکرار و گفته شده که می‌تواند موجب جلوگیری از روند افزایشی کرونا و همچنین مرگ و میرها شود، تزریق واکسن است.

این موضوع را عشرتی هم گفته‌است: «ما همچنان توصیه می‌کنیم که مردم نوبت‌های یادآور واکسن کرونا را که همان دزهای سوم و چهارم واکسن است، با فاصه شش ماه از دز قبلی تزریق کنند. باید توجه کرد که علی‌رغم اینکه سویه‌های جدیدی از کرونا ایجاد شده‌اند. اما همچنان واکسن‌های قبلی مؤثر بوده و مورد توجه هستند. بر این اساس توصیه می‌کنیم که افرادی که نوبت‌های یادآور واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، تزریق کنند. به‌ویژه افرادی که سن بالا داشته یا به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند یا پیوند عضو انجام داده‌اند، حتما دزهای یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.»

بایدها و نبایدهای کرونایی هم مثل روز مشخص و معلوم است و مدت‌هاست که در رسانه‌های مختلف تکرار می‌شود.

مثلا اینکه «مردم همچنان در فضاهای سربسته که ازدحام زیاد است ماسک بزنند. استفاده از ماسک همچنان وسیله‌ای است که می‌تواند تا حد زیادی از انتشار عفونت پیشگیری کند. همچنین افرادی که علامت‌دارند تا پنج روز بعد از فروکش‌کردن علائمشان در منزل بمانند و خودشان را از دیگران جدا کنند. باید توجه کرد که بیشترین احتمال انتقال از سوی بیمارانی است که علامت‌دار هستند. به‌ویژه در روزهای اول بیماری. بر این اساس قرنطینه و استراحت در منزل بسیار اهمیت دارد و در عین حال استراحت در منزل دوره بیماری را هم کوتاه‌تر کرده و عوارض بعد از بیماری مانند سرفه‌های مزمن و … را کاهش می‌دهد. در عین حال یکی از توصیه‌های ما این است که مردم تا حد ممکن روبوسی و دست‌دادن را از رفتارهای اجتماعی حذف کنند. زیرا این رفتارها احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.»

 

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × دو =