لیست مطالب
NONE
17:56 - 2 اردیبهشت 1401

بنویسید تا به خودتان برسید!

ارنست همینگوی1، داستان‌‌نویس مشهور آمریکایی، به نویسندگان توصیه کرده است که «درباره آنچه آزارشان می‌‌دهد، سخت‌‌گیرانه و به‌‌وضوح بنویسند». شاید همینگوی در آن زمان این را نمی‌‌دانست، اما پژوهش‌‌های امروزی نشان داده است که نوشتن از «آنچه آزارمان می‌‌دهد»، می‌‌تواند سلامت روان ما را بهبود ببخشد.
 
NONE
17:38 - 2 اردیبهشت 1401

آیا به خرید اینترنتی معتاد شده‌‌اید؟!

همه‌‌گیری کرونا و محدودیت‌‌ها و قرنطینه‌‌های حاصل از آن، بار روانی سنگینی را بر دوش افراد گذاشته است و بسیاری از ما برای اینکه بتوانیم با این نگرانی‌‌ها و فشارها کنار بیاییم، زمان بیشتری را با گوشی هوشمند، لپ‌تاپ یا تبلتمان می‌‌گذرانیم و درنتیجه آن، وقت بیشتری را هم صرف خرید اینترنتی می‌‌کنیم.خرید اینترنتی هم مثل پرخوری، تماشای تلویزیون و یا پرسه زدن در اینترنت است، یعنی اگر گهگاه به‌‌عنوان نوعی تفریح یا فعالیت لذت‌‌بخش انجام شود، مشکل جدی و خطیری ایجاد نمی‌‌کند؛ اما هریک از این رفتارها می‌‌توانند برای برخی آدم‌‌ها به عادت تبدیل شوند، عادت‌‌هایی که کنار گذاشتن آن‌‌ها می‌‌تواند دشوار باشد.با این مقاله همراه شوید تا بفهمید که خرید اینترنتی کی مشکل‌‌ساز می‌‌شود و اگر چنین شد، چه باید کرد.
 
NONE
17:02 - 27 آذر 1400

10 قسمت در یک روز!

اصطلاح «بینج واچ» (binge-watch) یا همان «تماشای پی‌‌درپی قسمت‌‌های مختلف یک سریال یا برنامه تلویزیونی»، در سال 2013 یکی از گزینه‌‌های فرهنگ لغت آکسفورد برای واژه سال بود. اگرچه این اصطلاح نتوانست عنوان گفته‌‌شده را ببرد (درنهایت واژه «سلفی» که معادل فارسی آن را «خودعکس» در نظر گرفته‌‌اند، به‌‌عنوان واژه سال انتخاب شد) اما صرف این کاندیداتوری به گسترش پدیده‌‌ای اشاره داشت که در حال تبدیل‌شدن به یک فعالیت محبوب و پرطرفدار بود: تماشای چندین قسمت از یک برنامه تلویزیونی به صورت فشرده.

NONE
16:05 - 17 آذر 1400

چرا شاد بودن برای بعضی آدم‌‌ها دشوار است؟

به لطف پژوهش‌‌هایی که در حوزه روان‌‌شناسی مثبت (positive psychology، مطالعه علمی اینکه چه چیزی باعث رشد و بالندگی افراد می‌‌شود) انجام شده است، صنعت خودیاری (self-help industry) هم در حال ترقی است؛ اما درعین‌‌حال، نرخ اضطراب، افسردگی و آسیب زدن به خود نیز به‌‌سرعت در سرتاسر جهان افزایش می‌‌یابد؛ پس آیا با وجود تمام پیشرفت‌‌هایی که در حوزه روان‌‌شناسی صورت گرفته، ما همچنان محکوم به تحمل غم و ناکامی هستیم؟