بانوان اصفهان در میدان آموزش مناطق محروم:

کتابخانه حصه؛ کارساز آموزش کودکان

این روزها ذکر حصه، منطقه‌ای در شمال شرقی اصفهان و یکی از محله‌های حاشیه‌نشین شهر، نقل مجالس خیر است؛ مجالسی که عده‌ای دورهم جمع شده‌اند تا با هم‌فکری و مددجمعی آستینی بالا بزنند و باری از دوش مردم محروم این منطقه بردارند.

تاریخ انتشار: 10:47 - شنبه 1402/09/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کتابخانه حصه؛ کارساز آموزش کودکان

به گزارش اصفهان زیبا؛ این روزها ذکر حصه، منطقه‌ای در شمال شرقی اصفهان و یکی از محله‌های حاشیه‌نشین شهر، نقل مجالس خیر است؛ مجالسی که عده‌ای دورهم جمع شده‌اند تا با هم‌فکری و مددجمعی آستینی بالا بزنند و باری از دوش مردم محروم این منطقه بردارند.

در چندسال گذشته که حصه با تراکم جمعیت و مهاجرت‌های بی رویه روبه‌رو شده، انبوهی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گریبان آن را گرفته است؛ مشکلاتی که اگرچه تسهیلات دولتی بخشی از آن را برطرف کرده؛ اما هنوز هم کماکان باقی است و این مردم خیر اصفهان هستند که با نیتی نیکو پا به میدان گذاشته‌اند.

در این میان آنچه مهم و ضروری است، برنامه‌ریزی آگاهانه و هدفمند برای رسیدن به این مهم است. طرح و برنامه‌هایی که ریشه مشکلات موجود را برطرف کند و خود باعث شکل‌گیری آسیب‌های دیگری نشود.

همان‌طور که بانو امینی با برسی‌های میدانی مشکلات آموزشی حصه را شناسایی کرده و به فکر راه چاره‌ای برای این محله کم‌برخوردار افتاده است؛ بانوی دبیری که پس از بازنشستگی اش با علم به چالش‌های آموزش دست به کار شده و به همین خاطر به گفت‌وگو با او پرداختیم.

وضعیت حال حاضر تحصیل دانش‌آموزان در منطقه حصه به چه صورت است؟

آنچه به عنوان مشکلی مهم درمیان بچه‌های این منطقه دیده می‌شود، دختر و پسرهایی هستند که به دلایل مختلفی تحصیلشان را رها کرده‌اند.

از طرفی برخی از بچه‌ها اگرچه در ظاهر محصل هستند؛ اما ابتدایی‌ترین آموزش‌های لازم را نیاموخته‌اند. برای مثال بیش از 250 دانش‌آموز دختر و پسر این منطقه در سال‌های پنجم و ششم تحصیلشان هنوز نمی‌توانند اسم خودشان را بنویسند.

چرا چنین اتفاقی افتاده؟

کودکان بازمانده که به دلیل ضعف اقتصادی و همچنین فرهنگی خانواده، انگیزه‌ای برای شرکت در مدرسه ندارند.

در ارتباط با کودکان محصل هم گاهی ضعف در مدارس همچون کمبود معلم کافی و فقدان حضور معلم با تجربه و حاذق باعث این مشکل می‌شود.

با توجه به چنین مسائلی، فعالیت‌های آموزشی شما در این منطقه چطور و به چه صورت آغاز شد؟

تقریبا چهارپنج‌سال پیش بود که من به همراه جمعی از دوستان بازنشسته‌ام با مشکلات آموزشی و همین‌طور کثرت گروه‌های تسهیل‌گری در منطقه آشنا شدیم.

به‌نظرمان رسید با توجه به اینکه معمولا نیازهای ابتدایی محرومان در این منطقه برطرف می‌شود، در حوزه‌ای ورود پیدا کنیم که نسبت به آن آگاهی داشته باشیم و از طرفی دست به اقدامی بنیادین بزنیم؛ به همین دلیل نیازمند مکانی بودیم که زمینه ارتباط و تعامل با مردم را فراهم کند و در اولین گام، کتابخانه حصه را به عنوان پایگاه فعالیت‌های آموزشی حصه انتخاب کردیم.

با توجه به اینکه پیش از این کتابخانه تغییر کاربری داده بود، کمترین حسن انتخاب و احیای آن با توجه به کثرت جمعیت این منطقه، مهیاکردن محیطی برای مطالعه دانش‌آموزان بود.

مورد دوم تأمین‌ کتاب‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و کتاب‌هایی برای کودکان بود.

فکر می‌کنم آن روزهای نخست که مدیریت کتابخانه را به دست گرفتیم، تنها  40 جلد کتاب کودک در قفسه‌ها بود. درحالی‌که امروز با همکاری کتابخانه مرکزی و کتاب‌هایی که خیرین اهدا کرده‌اند، تنها در بخش کودک بیش از 5000 جلد کتاب در کتابخانه داریم.

همین‌طور کتاب‌های کمک‌آموزشی لازم هم برای دانش‌آموزان منطقه فراهم شده و خداراشکر از این جهت کمبودی نداریم.

از طرفی با اعتمادی که خیرین به فعالیت‌های کتابخانه پیدا کرده‌اند، بیش از 400 دانش‌آموز این منطقه تحت حمایت خیرین قرار گرفته و هزینه‌های تحصیلشان همچون شهریه مدارس، لوازالتحریر و فرم مدرسه توسط نیکوکاران پرداخت می‌شود تا دغدغه‌های اقتصادی برای تحصیل کودکان کاهش پیدا کند.

در حوزه آموزش اما آنچه به عنوان مهم‌ترین دستاورد همکاران خیر در این مدت می‌توان گفت، آموزش کودکان بازمانده از تحصیل و دانش‌آموزان کم‌بهره از آموزش بود.

همان‌طور که گفتم، در این منطقه نزدیک به 95 دانش‌آموز محروم از تحصیل و بیش از 250 دانش‌آموز با یادگیری بسیار ضعیف داریم؛ به همین خاطر تابستان امسال با حضور یکی از مدرسان مجرب کشوری کلاس‌هایی برگزار کردیم که در این کلاس‌ها کودکان بازمانده از تحصیل، معلم مدارس، دانش‌آموزان ضعیف و همین طور برخی از دانشجویان جهادی علاقه‌مند به آموزش در منطقه حصه، حاضر شده و آموزش دیدند.

آنچه به عنوان ثمره این دوره می‌توانم بیان کنم، رشد علمی منطقه است؛ زیرا نه تنها دانش‌آموزان ضعیف مدارس و بازماندگان از تحصیل، اصول ابتدایی همچون نوشتن، خواندن و محاسبات ریاضی را یاد گرفتند، بلکه معلمان مدارس و همین‌طور مربی‌های جهادی کتابخانه هم آموزش‌هایی دیدند که به وسیله‌آن می‌توانند با اصولی جدید زمینه یادگیری سایر دانش‌آموزان حصه را فراهم کنند.

علاوه بر این آموزش‌های علمی،  برخی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان نیازمند بهره‌گیری از خدمات مشاوره هستند؛ به همین خاطر مشاوران مجرب تحصیلی و خانواده در کتابخانه حاضر می‌شوند و  اهالی منطقه از این خدمت اجتماعی استفاده می‌کنند.

منبع مالی این برنامه‌ها به واسطه کمک خیرین فراهم شده است؟

بله؛ تأمین مالی تمام برنامه‌های کتابخانه به عهده خیرین است و خداراشکر که چنین کمک‌های خیری صرف امر مؤثر و ماندگار آموزش می‌شود؛ چراکه گاهی خیرین حاضر در منطقه دست به اقداماتی سطحی همچون تأمین خوراک می‌زنند و به این وسیله از مشکلات مهم‌تر غافل می‌شویم.

البته این به معنای نفی چنین کمک‌هایی نیست؛ اما سرمایه‌گذاری اصلی باید در تبدیل سرمایه‌های بالقوه منطقه بالفعل باشد تا امکان خودکفایی اهالی آن در آینده‌ای نه چندان دور فراهم شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × پنج =