این بخش‌ها نتوانستند برای صنعت سنگ مطالبه‌گری کنند:

ناکامی تشکل‌های معدنی در اصفهان

فارغ از مشکلاتی که در سطح اقتصاد کلان وجود دارد، تشکل‌های تخصصی می‌توانند به‌عنوان حلقه واسط بین بخش خصوصی و حاکمیت نقش تأثیرگذاری در کم‌رنگ‌ترشدن مشکلات این صنعت داشته باشند؛ با‌وجوداین تشکل‌های صنعت سنگ در اصفهان کارآمدی لازم را نداشته‌اند.

تاریخ انتشار: 09:30 - پنجشنبه 1402/09/23
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
ناکامی تشکل‌های معدنی در اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ بر اساس آمارهای ارائه‌شده 20 تا 30 تشکل صنعت سنگ در اصفهان فعالیت دارند. فارغ از مشکلاتی که در سطح اقتصاد کلان وجود دارد، تشکل‌های تخصصی می‌توانند به‌عنوان حلقه واسط بین بخش خصوصی و حاکمیت نقش تأثیرگذاری در کم‌رنگ‌ترشدن مشکلات این صنعت داشته باشند؛ با‌وجوداین تشکل‌های صنعت سنگ در اصفهان کارآمدی لازم را نداشته‌اند.

در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره معدن، سیمان، فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به پرسش «اصفهان‌زیبا» مبنی بر اینکه چرا باوجود فعالیت تعداد زیادی تشکل صنعت سنگ در اصفهان، این تشکل‌ها نتوانسته‌اند اقدامات مناسبی در حوزه رفع مشکلات فعالان سنگ اصفهان انجام دهند و چرا فعالیت شاخص و تأثیرگذاری در بخش تولید و صادرات سنگ اصفهان نداشته‌اند؟ گفت: تشکل‌های معدنی که در اصفهان وجود دارند کارکرد خودشان را ازدست داده‌اند و صرفا به‌عنوان تشکل‌هایی که حق رأی داشته باشند، فعالیت می‌کنند؛ درواقع این‌ها سیاست‌هایی بود که خود صاحبان صنایع و صاحبان حرف در پیش گرفتند.

حسام‌الدین فرهادی‌نسب خاطرنشان کرد: برای ما انجمن سنگ ایران و انجمن سنگ اصفهان رسمیت دارد و ازنظر قانونی شناخته‌ شده است. متأسفانه انجمن سنگ اصفهان هنوز ثبت رسمی نشده است. دوستان به‌صورت غیررسمی زحمت می‌کشند و فعالیت انجام می‌دهند؛ ولی اینکه ازنظر قانونی و جایگاه قانونی بتوانند مطالبه‌گری کنند و کارهای مربوط به تشکل را انجام دهند، موفق نبوده‌اند.

فرهادی‌نسب بیان کرد: در میز سنگ کشوری در اصفهان که در نمایشگاه قبلی تشکیل شد، مصوبه‌ای داشتیم تا به کمک پیش‌کسوتان و فعالان صنعت سنگ این تشکل راه‌اندازی شود. وقتی محقق شود به‌عنوان تشکل مادر شناخته می‌شود.

مزیت‌های معدنی اصفهان

او اذعان کرد: معدن نخلک خوروبیابانک به‌عنوان یکی از کهن‌ترین معادن کشور با بیش از چهارهزار سال سابقه کار معدن ازجمله آثار موجود و مشهود در این زمینه محسوب می‌شود. ما ظرفیت‌های مناسب معدنی در استان داریم؛ تا جایی که معدن طلای موته، اولین معدن طلای کشور، در استان اصفهان قرار دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان یکی از استان‌های صنعتی و معدنی کشور است؛ ولی در کمال تأسف مشکلات کلان اقتصادی باعث شده است رتبه اصفهان در حوزه معدن تنزل پیدا کرده و بخش معدن استان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کند.

از فرایندهای به‌روز معدنی استفاده کنیم

در ادامه، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار کرد: امروز، هم مسئولان کشور و هم فعالان اقتصادی اذعان دارند که بعد از نفت بزرگ‌ترین ثروت ایران، معادن آن است؛ درواقع معادن دومین ثروت خفته ایران به‌شمار می‌رود که باید از این ثروت خدادادی درست استفاده کرد. سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در این بخش زحمت زیادی کشیدند؛ ولی این تلاش‌ها در حد ثروتی که در ایران خفته، نبوده است.

محمد ابکا تصریح کرد: ما اکنون وارد انقلاب صنعتی چهارم شده‌ایم و لازم است با دنیا ارتباط فنی برقرار کنیم. بر این اساس، باید از فرایندهای به‌روز معدنی استفاده کنیم تا مطابق با انقلاب صنعتی چهارم گام برداریم.

ابکا خاطرنشان کرد: اکنون به دلیل سختی صادرات نفت، کشورهای منطقه برای به‌کارگیری ثروت معدنی خود تلاش می‌کنند و ما نیز باید این عرصه را جدی بگیریم.

برگزاری رویدادهای تخصصی در نمایشگاه

معاون امور نمایشگاهی و برنامه‌ریزی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان بیان کرد: شرکت نمایشگاه‌های اصفهان برای اطلاع‌رسانی در حوزه‌های امور بین‌الملل فعالیت مضاعفی را انجام می‌دهد که اثرات آن در نمایشگاه‌های اخیر، ازجمله نمایشگاه سنگ و حضور شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای و ایتالیایی رو به گسترش است.

محمد گیوی اظهار کرد: نگاهی که شرکت نمایشگاه اصفهان به‌عنوان یک ابزار رسانه‌ای در حوزه نمایش و ارائه توانمندی‌های کشور در حوزه ملی و حتی بین‌المللی برای فعالان اقتصادی دارد، بر این اساس است که روزبه‌روز انسجام، شتاب‌دهندگی و تسهیلگری را افزایش دهد تا رویدادها با کیفیت بالاتری برگزار شود.

او اذعان کرد: یک زمانی در حسرت وجود ساختمان نمایشگاهی بودیم. امروز به حول و قوه الهی و تلاش متصدیان و سهام‌داران محترم شرکت نمایشگاه‌ها از فضایی استاندارد و باکیفیت در حوزه سخت‌افزاری و فضای مکانی برخورداریم.

گیوی تأکید کرد: البته الان نباید فکر کنیم چون فضای مناسب داریم، به هر شکلی رویداد برگزار ‌کنیم، جواب می‌دهد؛ بلکه ما به‌عنوان یک بسترساز و به‌عنوان یک تسهیلگر در حوزه رسانه نمایشگاهی وظیفه خودمان می‌دانیم رویدادها را به‌خوبی برگزار کنیم تا مؤثرتر و کاربردی‌تر و با مشارکت شرکت‌کنندگان به سرانجام برسد.

معاون امور نمایشگاهی و برنامه‌ریزی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان خاطرنشان کرد: نگاهی که بر مدیریت فعلی شرکت نمایشگاه حاکم است، این است که ما صرفا به دورهمی نمایشگاهی بسنده نکنیم؛ بلکه به رویدادهای تخصصی در حوزه موضوع نمایشگاهی بپردازیم. در 1402 خوشبختانه تاکنون دو میز تخصصی صادراتی موضوع نمایشگاه بوده است؛ ازجمله میز تخصصی طلا و نساجی را در اصفهان برگزار کردیم تا به‌واسطه هم‌افزایی که ایجاد می‌شود بعد اقتصادی گسترده‌تری برای فعالان اقتصادی داشته باشد.

او اظهار کرد: اصفهان با ۱۶ شهر دنیا رابطه خواهرخواندگی دارد و تعامل‌های دیپلماتیک و سیاسی در حوزه شهرداری‌ها از این طریق بسیار ساده‌تر انجام می‌شود؛ اما تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده چندانی نشده است.

او با بیان اینکه باید از این ظرفیت‌ها و ارتباط‌های غیررسمی بین‌المللی در راستای توانمندسازی این‌گونه نمایشگاه‌ها استفاده کنیم، ادامه داد: شرکت نمایشگاه‌های اصفهان برای اطلاع‌رسانی در حوزه‌های امور بین‌الملل فعالیت مضاعفی را انجام می‌دهد که اثرات آن در نمایشگاه‌های اخیر ازجمله نمایشگاه سنگ و حضور شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای و ایتالیایی رو به گسترش است.

حضور 100 مشارکت‌کننده در نمایشگاه

در این نشست، برگزارکننده سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره معدن، سیمان، فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته نیز گفت: طی جلسه‌هایی با اتاق و اعضای کمیسیون‌ها به این نتیجه رسیدیم که با توجه به وجود زنجیره تأمین و ایجاد ارزش که دستیابی به ۶۰درصد از منابع کشور در استان اصفهان را فراهم می‌سازد، حضور فعالان عرصه معدن از اکتشاف تا فراوری و معرفی فرصت‌ها در این نمایشگاه دارای اهمیت است.

محمود بندرچی بیان کرد: ۱۰۰ مشارکت‌کننده در سیزدهمین نمایشگاه زنجیره معدن اصفهان حضور دارند؛ ۵۰درصد از تهران، ۲۵درصد از اصفهان و ۲۵درصد از دیگر استان‌ها و کشورهای خارجی هستند.

او افزود: حضور واحدهای معدنی و فولادی فعال در بخش معدن مانند ذوب‌آهن، فولادمبارکه، فعالان تولید سیمان باوجود ۲۰ کارخانه سیمان و صنایع وابسته در این رویداد نمایشگاهی ارزشمند است.

اکتشاف عمقی انجام نمی‌شود

رئیس کمیته خدمات فنی و مهندسی اکتشاف اظهار کرد: در بخش اکتشاف با کمبود نیروی کارشناس مواجه هستیم؛ یکی دیگر از معضل‌ها نیز فعالیت شرکت‌های آزمایشگاهی است؛ یعنی ما نمی‌توانیم به آنالیز مواد معدنی که ارائه می‌شود، اعتماد کنیم که کدام آزمایشگاه می‌تواند آنالیز درستی به ما بدهد؛ درواقع درزمینه صحت‌وسقم داده‌های آنالیزی مشکل داریم.

رضا اسلامی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات بخش اکتشاف، انجام اکتشاف‌های سطحی است. در کمال تأسف اکتشاف عمقی در کشورمان انجام نمی‌شود.

برگزاری نمایشگاه گوهرسنگ‌ها در اسفند

در این نشست همچنین رئیس کمیته گوهرسنگ‌ها و صنایع وابسته نیز گفت: در اسفند نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ‌ها و جواهرات را برگزار می‌کنیم و امیدواریم نمایشگاه زمینه توسعه صادرات سنگ‌های قیمتی، تقویت اشتغال و جذب سرمایه‌گذار در اصفهان را فراهم کند.

ابراهیم حبیب‌اللهی افزود: در بازار سنگ‌های قیمتی ایران، تلاش برای نقطه‌یابی و همکاری مسئولان به‌منظور احداث بازار سنگ‌های گران‌بها در اصفهان نیز دنبال می‌شود.

رئیس کانی‌های فلزی و صنایع وابسته نیز خاطرنشان کرد: با تأکید بر توجه به اسناد بالادستی برای رفع مشکلات معدن، انواع کانی‌های فلزی مانند آهن و فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و… طرح‌های جامعی وجود دارد که می‌تواند به ذی‌نفعان کمک کند.

مهران محجوب‌نژاد نمایشگاه معدن و زنجیره تأمین را نمایشگاهی تخصصی عنوان کرد و از برگزاری پنل تخصصی سنگ‌آهن، معدن و فولاد در این نمایشگاه خبر داد.

او با اشاره به نقش چشمگیر اصفهان در تولید فولاد کشور، برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش بین‌المللی سالیانه فولاد در اصفهان با عنوان «توسعه، تولید و تجارت صنعت فولاد» را مطرح کرد و یادآور شد: در این همایش با بحث و تبادل‌نظر، چالش‌ها شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 + 3 =