خواهر هایی از جنس شهر

فرقی نمی‌‌کند که آن‌ها را «شهرهای دوقلو» بنامید یا «خواهر شهرها» یا «شهرهای دوست». درهرحال، ایده پشت این اصطلاح‌‌ها یک چیز است: نوعی رابطه حقوقی و اجتماعی که شهرهای مختلف جهان را با یکدیگر پیوند می‌‌زند. در ادامه، به‌‌طور مختصر به جالب‌‌ترین تجربه‌‌های خواهرخواندگی بین شهرهای جهان می‌‌پردازیم.

تاریخ انتشار: 11:16 - سه شنبه 1402/02/19
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
خواهر هایی از جنس شهر

به گزارش اصفهان زیبا؛ فرقی نمی‌‌کند که آن‌ها را «شهرهای دوقلو» بنامید یا «خواهر شهرها» یا «شهرهای دوست». درهرحال، ایده پشت این اصطلاح‌‌ها یک چیز است: نوعی رابطه حقوقی و اجتماعی که شهرهای مختلف جهان را با یکدیگر پیوند می‌‌زند. در ادامه، به‌‌طور مختصر به جالب‌‌ترین تجربه‌‌های خواهرخواندگی بین شهرهای جهان می‌‌پردازیم.

نخستین خواهر خواندگی تاریخ

از گذشته‌‌های دور همواره پیوندهایی بین شهرهای مختلف جهان وجود داشته است؛ اما نخستین پیوند خواهرخواندگی به مفهومی که ما امروزه می‌‌شناسیم، در طول جنگ جهانی دوم رقم خورد. در 1942 شهروندان کاونتری انگلیس که عمده آن‌‌ها را نیز زنان تشکیل می‌‌دادند، گرد هم آمدند تا به جمع‌‌آوری پول برای کمک به ارتش سرخ بپردازند.

تمرکز اصلی کارزارشان نیز روی استالینگراد روسیه بود که بعدها نام آن به ولگوگراد تغییر یافت. آنچه حس نزدیکی را بین این شهرها برمی‌‌انگیخت، گستره تخریب‌‌هایی بود که هردو براثر بمباران‌‌های شدید متحمل شده بودند. در 1947 درسدن آلمان نیز که آسیب‌‌های مشابهی دیده بود، به کاونتری و استالینگراد ملحق شد تا اولین پیوند خواهرخواندگی سه‌‌جانبه در تاریخ شکل بگیرد.

انحصاری‌‌ترین خواهر خواندگی جهان

جای تعجبی ندارد که دو شهر پاریس و رم به‌واسطه پیشینه تاریخی و زیبایی فوق‌‌العاده‌‌شان باهم پیوند خواهرخواندگی بسته باشند. اما آنچه این پیوند را منحصربه‌‌فرد می‌‌کند، این است که این دو شهر فقط با یکدیگر چنین پیوندی دارند.

یعنی تنها خواهرخوانده رم، پاریس است و تنها خواهرخوانده پاریس، رم! در 1958 که این دو شهر پیوند خواهرخواندگی‌‌شان را امضا می‌‌کردند، عبارت جالبی بر سر زبان‌‌ها افتاده بود: «فقط پاریس است که به‌اندازه کافی برای رم خوب است و بالعکس!» البته کمی بعد، هردوی این شهرها خواهرخواندگی انحصاری‌شان را به روش هوشمندانه‌‌ای دور زدند. یعنی هردو با شهرهای دیگری نیز هم‌‌پیمان شدند. اما به‌‌جای استفاده از واژه‌‌های «خواهر» یا «دوقلو»، برای این پیوندها اصطلاح «شهرهای شریک» را به کار می‌‌برند.

فرهیخته‌‌ترین خواهرشهرها

بسیاری از ما وقتی اسم شهر آکسفورد را می‌‌شنویم، بلافاصله به یاد دانشگاه معروف آن می‌‌افتیم که البته جای تعجبی هم ندارد؛ چون دانشگاه آکسفورد از 1096 میلادی در این شهر فعال بوده است و قدیمی‌‌ترین دانشگاه در جهان انگلیسی‌‌زبان محسوب می‌‌شود. ازاین‌رو، کاملا معقول به نظر می‌‌رسد که شهر آکسفورد با سایر مراکز برجسته یادگیری در دنیا پیوند خواهرخواندگی بسته باشد.

مثلا پادووا و لیدن. نخستین دانشگاه پادووای ایتالیا در 1222 میلادی تأسیس شده و این همان‌جایی است که گالیله معروف بین سال‌‌های 1592 و 1610 میلادی در آن به تدریس نجوم می‌‌پرداخته است. لیدن نیز قدیمی‌‌ترین دانشگاه هلند را در خود جای داده و علاوه بر این، تاکنون سیزده برنده جایزه نوبل را به جامعه علمی جهان تقدیم کرده است.

دورترین خواهر خوانده‌‌ها

اگرچه اطلاعات رسمی و دقیقی دراین‌‌باره موجود نیست، شاید بتوان دورترین خواهرشهرهای جهان را دنیدن نیوزیلند و ادینبرو اسکاتلند دانست که 18800 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند. حال شاید این پرسش به ذهنتان خطور کرده باشد که چرا این شهرها با این فاصله دورودراز به فکر خواهر شدن افتاده‌‌اند؟ نکته اینجاست که این دو شهر درواقع ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.

درحقیقت، نام دنیدن برگرفته از واژه‌‌ای است که در زبان گیلیک اسکاتلندی، معادل ادینبرو به‌حساب می‌‌آید. دلیلش هم این است که در میانه قرن نوزدهم، هزاران نفر از اسکاتلندی‌‌های ساکن ادینبرو در جست‌‌وجوی طلا سفری بسیار طولانی را آغاز کردند و روانه جنوب شدند و در دنیدن نیوزیلند سکنی گزیدند. شهر ادینبرو هم که دیگر نیاز به معرفی ندارد. پایتخت اسکاتلند به‌واسطه تبحر در کمدی و هنرهای نمایشی و معماری برجسته‌‌اش در جهان شهره است و هرساله میلیون‌‌ها نفر برای بازدید از این شهر روانه بریتانیا می‌‌شوند.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده + نوزده =