مروری بر دستاوردهای ورزش بانوان اصفهانی طی دودهه تحول:

خانمِ گل

نقطه عطف ورزش بانوان نصف‌جهان در گذشته، قهرمانی تیم شمشیربازی فلوره در بازی‌های آسیایی 1974 تهران بود که گیتی محبان و مریم آچاک، دو نماینده اصفهان بودند و به‌واسطه این عنوان، تجربه حضور در المپیک 1976 مونترال را به دست آوردند.

تاریخ انتشار: 12:29 - دوشنبه 1402/03/1
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
خانمِ گل

به گزارش اصفهان زیبا؛ طی دودهه اخیر ورزش بانوان تحول شگرفی داشته است؛ تا جایی که تاریخ ورزش کشورمان را می‌توان به قبل از دهه هشتاد و بعد از آن تقسیم کرد. دختران اصفهانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و دستاوردهایی که طی دودهه اخیر به‌دست‌آمده، با تمام دوران قبل برابری می‌کند.

نقطه عطف ورزش بانوان نصف‌جهان در گذشته، قهرمانی تیم شمشیربازی فلوره در بازی‌های آسیایی 1974 تهران بود که گیتی محبان و مریم آچاک، دو نماینده اصفهان بودند و به‌واسطه این عنوان، تجربه حضور در المپیک 1976 مونترال را به دست آوردند.

این مدال و این حضور تنها سهم افتخارآفرینی دختران اصفهانی در میادین ورزشی تا دهه هشتاد بود و هیچ مدال آسیایی یا جهانی دیگری برای ورزشکاران استان به دست نیامده بود؛ اما در دودهه اخیر روال تغییر کرده و تعداد نفرات آن‌قدر زیاد است که لیست‌کردن آن‌ها کار دشواری محسوب می‌شود.

در این پرونده مروری داریم بر آنچه طی دودهه گذشته برای ورزش بانوان اصفهان به دست آمد و از آنجایی ‌که در رشته‌های توپی به بهترین گلزن عنوان خانمِ گل اطلاق می‌شود، به بهانه افتخارآفرینی دختران نصف‌جهان این عنوان برای همه آن‌ها استفاده می‌شود.

مسابقات جهانی و آسیایی

مدال‌آوری دختران اصفهانی در مسابقات جهانی از رشته ووشو شروع شد و خدیجه آزادپور و الهه منصوریان در زمره اولین‌ها بودند؛ اما روند مدال‌آوری در این رشته با قدرت دنبال شد.

تا جایی که پانزده‌ سال گذشته و در رقابت‌های جهانی و آسیایی و در رشته‌های تالو و ساندا دختران، تعداد مدال‌های به‌دست‌آمده از شمارش خارج شده است که از جمله مدال‌آوران می‌توان به این نام‌ها اشاره کرد: سهیلا و شهربانو منصوریان، زهرا کیانی، منیره پناهی، هستی بازدار و نازنین صادقی.

پومسه که فرم هنری رشته تکواندو محسوب می‌شود، رشته دیگری است که دختران اصفهانی در میادین جهانی و آسیایی مدال‌های زیادی از این رشته به ارمغان آورده‌اند؛ ازجمله مرجان سلحشوری، مهسا مردانی، یاسمن لیموچی، فاطمیا رفیعی، مهسا صادقی و فاطمه قاسمی.

در رشته کاراته تیم کاتای دختران اصفهان سابقه مدال‌آوری در آسیا و مدال برنز جهانی را دارند و یگانه شهپری، گلناز شاهزیدی، عرفانه مساح، یکتا داوری، ملیکا سلطانی و تینا فتاحی این مدال‌آوران بودند.

در رشته اسکیت و گرایش فری‌استایل، رومینا سالک، لعیا عربی و ترانه احمدی از جمله مدال‌آوران برون‌مرزی اصفهان محسوب می‌شوند.

در رشته‌های تیمی مانند هندبال، والیبال و بسکتبال نیز دختران اصفهانی به همراه تیم ملی در رویدادهای زیادی شرکت کرده و در مدال‌آوری این رشته سهیم بوده‌اند که می‌توان به قهرمانی تیم هندبال نوجوانان و جوانان در آسیا و نایب‌قهرمانی تیم والیبال بانوان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی اشاره کرد.

علاوه بر رشته‌های شناخته‌شده در ورزش کشور، در رشته‌هایی مانند هاکی روی یخ، سنگ‌نوردی، اسنوکر، پاراگلایدر، دراگون بوت، اسکی روی چمن و کانوپولو هم که زمان زیادی از ورود آن‌ها به کشور سپری نمی‌شود، دختران اصفهانی موفق عمل کرده‌اند و سابقه مدال‌آوری دارند، چنان‌که ثمین داوری در مسابقات جهانی اسکی روی چمن کسب مدال کرده و در رشته پاراگلایدر هم فاطمه افتخاری در تورنمنت ترکیه به مدال رسید.

در رشته مچ‌اندازی هم چندسالی است در ایران رواج شده، رؤیا مهبودی، بانوی اصفهانی، در مسابقات قهرمانی آسیا به مدال برنز رسید.

داوری رویدادهای بین‌المللی

دستاوردهای دختران اصفهانی تنها به ورزشکاران محدود نمی‌شود و در بحث داوری هم اتفاقات مهمی رخ داده که از آن کمتر گفته شده است. در رشته والیبال، ملیحه نوری داور بین‌المللی است که اخیرا در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا شرکت داشته و بازی رده‌بندی را قضاوت کرده است.

در رشته تنیس روی میز، ناهید شیروانی درجه بلوبج که بالاترین نشان داوری است را اخذ کرده و در رویدادهای بین‌المللی حضور داشته است. در رشته تیراندازی با کمان سمانه حسینی داور بین‌المللی است که در مسابقات آسیایی قضاوت کرده و در رشته ژیمناستیک هم الهام صانعی و نگین مساح داوران بین‌المللی این رشته هستند که در مسابقات آسیایی و جهانی داوری کرده‌اند.

در رشته هندبال فرناز مظاهری و عاطفه مظفری، کوبل داوری هندبال ایران هستند که برای قضاوت در مسابقات نوجوانان آسیا انتخاب شده‌اند. در رشته کشتی هم لیلا امانی با گذراندن دوره‌های داوری، در میادین بین‌المللی چون جام باشگاه‌های اروپا قضاوت کرده است.

به‌جز نفراتی که اشاره شد، داوران بین‌المللی دیگری در رشته‌های ورزشی فعالیت دارند تا از این لحاظ نیز ورزش اصفهان موقعیت ممتازی را در دنیا پیدا کند.

مدال‌آوران بازی‌های آسیایی

بازی‌های آسیایی هر چهارسال یک‌بار برگزار می‌شود، رقابت کشورهای قاره‌کهن بر سر مدال‌هایی است که در این رویداد توزیع می‌شود. تنها سابقه مدالی ورزش بانوان کشور در بازی‌های آسیایی به رشته شمشیربازی و یک مدال طلای تیمی و مدال برنز انفرادی به مسابقاتی که سال 1974 در تهران برگزار شد اختصاص داشت. تا اینکه در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو خدیجه آزادپور، ملی‌پوش اصفهانی ووشو، صاحب اولین مدال انفرادی ورزش بانوان ایران شد. در همین دوره الهه منصوریان هم در رشته ووشو به مدال برنز رسید و مرضیه عشقی به همراه تیم ملی کبدی حائز رتبه سوم شد.

چهارسال بعد و در بازی‌های آسیایی 2014 اینچوان مدال‌آوری الهه منصوریان و مرضیه عشقی در رشته‌های ووشو و کبدی ادامه یافت و مدال هردو به نقره ارتقا پیدا کرد. مدال‌آوری دختران ورزشی اصفهان در بازی‌های آسیایی 2018 شدت گرفت و رؤیا داودیان و سمیرا عطاردیان اعضای تیم ملی کبدی بانوان بودند که با غلبه بر تیم هند که قدرت بلامنازع کبدی دنیاست، قهرمان شدند.

در رشته ساندی ووشو، شهربانو و الهه منصوریان به مدال نقره رسیدند و زهرا کیانی در تالو ووشو به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسید. در رشته پومسه هم مرجان سلحشوری مدال نقره به گردن آویخت.

بازی‌های آسیایی هانگژو که قرار بود سال گذشته برگزار شود، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به امسال موکول شده و ورزش اصفهان به مدال‌آوری دختران ورزشکار در رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی امیدوار است.

حضور در المپیک

از زمانی که روال کسب سهمیه برای حضور در المپیک تعیین‌شده، کسب سهمیه بزرگ‌ترین فستیوال ورزشی دنیا نیز اتفاق مهمی قلمداد می‌شود. در المپیک ریو 2016 گلنوش سبقت‌الهی در رشته تیراندازی موفق شد سهمیه کسب کند که این اتفاق برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش اصفهان رقم خورد. برای المپیک توکیو نیز فرزانه فصیحی با سهمیه اعطایی در المپیک حضور یافت.

در حال حاضر روند کسب سهمیه المپیک پاریس در جریان است و گلنوش سبقت‌الهی و فاطمه امینی در رشته تیراندازی، دودختر اصفهانی هستند که برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند. مدال‌آوری در المپیک فعلا رؤیای دورازدسترسی برای ورزش دختران اصفهان قلمداد می‌شود. اما چندان دور از دسترس هم نیست.

البته در المپیک 2008 پکن رشته ووشو به‌صورت نمایشی در این رویداد حضور داشت و فرزانه دهقان که در مسابقات انتخابی سهمیه گرفته بود، توانست به مدال برنز این رشته دست پیدا کند که به دلیل نمایشی‌بودن ووشو، مدال او در جدول مدالی محاسبه نشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 + 19 =