جزئیات لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب:

تدابیر ایجابی و سلبی در قانون حجاب و عفاف

لایحه «عفاف و حجاب» با نام کامل لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» یکی از طرح‌های عفاف و حجاب در ایران است. این لایحه از سوی قوه قضائیه ایران تهیه و در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به دولت سید ابراهیم رئیسی ارسال شد.

تاریخ انتشار: 09:14 - چهارشنبه 1402/06/8
مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
تدابیر ایجابی و سلبی در قانون حجاب و عفاف

به گزارش اصفهان زیبا؛ لایحه «عفاف و حجاب» با نام کامل لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» یکی از طرح‌های عفاف و حجاب در ایران است. این لایحه از سوی قوه قضائیه ایران تهیه و در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به دولت سید ابراهیم رئیسی ارسال شد؛ هیئت دولت نیز ۲۷ اردیبهشت آن را تصویب و به مجلس تقدیم کرد.

مجلس شورای اسلامی نسخه نهایی آن را  ۱۸ خرداد منتشر کرد. در نشست علنی ۲۳ خرداد مجلس، با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف به‌صورت یک فوریت با ۱۸۵ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت شد.

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، برای بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب جلسه‌هایی را با حضور مسئولانی از قوه‌قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت کشور، دادگستری، صداوسیما و برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار کرد و درنهایت بررسی این لایحه با 85 اصل پایان یافت.

به همین منظور امیرحسین بانکی‌پورفرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کنفرانس خبری با موضوع «لایحه عفاف و حجاب» بندهای این لایحه را تشریح کرد. اهم سخنان بانکی‌پورفرد در این صفحه روایت شده است.

عمده قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حال پیاده‌سازی است و آثار آن کم‌کم نمایان می‌شود. متأسفانه در یک سال اخیر بی‌توجهی به مسئله عفاف و حجاب موجب افزایش بحث و تنش‌های خانوادگی و به‌دنبال آن، ازدیاد طلاق در جامعه شد و ساختارشکنی در سطح جامعه یکی از دلایل این مسئله بود.

در این زمینه بین صاحب‌نظران و مسئولان کشور اختلاف‌هایی وجود داشت؛ اما به‌‌رغم تمام این اختلاف‌نظرها، تصمیم بر این شد که در چارچوب قوانین موجود اقدام‌هایی انجام شود؛ البته در مجلس برای اجرای این لایحه مصوبه 826 شورای عالی تدوین شده بود و دستگاه‌ها وظایفشان را در این خصوص اجرا نکردند؛ دلیل آن‌ هم این بود که با تدوین لایحه توسط قوه قضائیه و فرستادن آن برای دولت، ما با اظهارنظرهای بسیار متفاوت و متضاد بین افراد مواجه شدیم.

برخی در خصوص لایحه قوه قضائیه نگران بودند. پس از جلسه‌های متعدد نمایندگان و مجلسیان متن ۶۵ ماده‌ای را آماده و در کمیته کل حجاب مطرح کردند. در کمیسیون قضایی متن نظرها را جمع‌بندی کردیم و متنی با ۸۰درصد اجماع آماده و بارگذاری شد. ۱۵۰۰ نظر و دیدگاه در این متن مطرح شد.

اگر می‌خواستیم همه آن‌ها را در صحن مطرح کنیم، ممکن نبود. درنهایت، قانون ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با مشخص‌شدن تکالیف دستگاه‌های دولتی در راستای مصوبه شورای انقلاب فرهنگی تدوین شد. تقریبا نیمه اول این قانون و نیمه دوم آن جلوگیری از ترویج برهنگی و کشف حجاب بازدارنده است؛ به‌گونه‌ای که به دشمن اجازه سوءاستفاده نمی‌دهد.

ماده اول یک چکیده دارد و هدف آن بر اساس اصل ۳ و ۱۰ قانون اساسی مشخص شده است. اصل 10 بر خانواده تأکید دارد و اصل ۳ به آزادی‌ها مربوط می‌شود؛ اما شرایط آزادی‌ها در آن ذکر شده است. ممنوعیت برهنگی و بی‌حجابی در فضای حقیقی و مجازی که موجب برهم‌زدن آرامش خانواده می‌شود و طلاق، آسیب‌های اجتماعی و کاهش ارزش خانواده از قبل آن به‌وجود می‌آید، در این لایحه آمده است.

شیوه حکمرانی این قانون برعهده وزارت کشور است و در ستاد هماهنگی و راهبردی طبق مصوبه شورای فرهنگی تصویب می‌شود. اساس این قانون، دستگاه‌های اجرایی هستند. ما دو دسته دستور داریم: یک دسته، شامل تمام دستگاه‌های اجرایی شده و دسته دیگر شامل برخی دستگاه‌ها می‌شود که وظایف اختصاصی دارند.

عموم دستگاه‌هایی که وظایف اختصاصی ندارند، شامل دستگاه‌های دولتی همچون شهرداری‌ها می‌شوند. اجرای دوره‌ای آموزش کارکنان برای رسیدگی و اعمال جرائم و مجازات باید از سوی نیروی انتظامی در دستورکار قرار گیرد.

در این قانون آمده است که نیروی انتظامی باید تصاویر دوربین‌ها را برای چک‌کردن در اختیار عوامل رسیدگی قرار دهد. باید تمام دوربین‌های بخش‌های دولتی و خصوصی به دوربین‌های نیروی انتظامی متصل شود. این قانون مقدمه‌ای است برای اینکه فضای امنیتی کشور قوی‌تر شود.

متأسفانه در حال حاضر عوامل بسیاری از سرقت‌ها و اتفاق‌هایی که می‌افتد، مشخص نیست و این موضوع به دلیل این است که نیروی انتظامی تصویر آن‌ها را ندارد. در این قانون همه دوربین‌ها باید متصل به نیروی انتظامی باشد تا در رسیدگی به جرائم بتواند از دوربین‌های محلی استفاده کند.

این مسئله یکی از موضوع‌هایی است که اجرای آن در کشور ضروری است و دولت باید تمام دستگاه‌ها را به این مسئله ملزم کند. تأکید ما در این قانون این است که اجرای این مسئله باید به دست دولت باشد؛ همچنین همه دستگاه‌ها در محیط کار و خارج از آن و در فضای مجازی موظف هستند مصادیق عفاف و حجاب در جامعه را در دستورکار قرار دهند و این موضوع شرط جذب، به‌کارگیری، استخدام، همکاری، ارتقا و ترفیعِ رتبه‌بندی در افراد است.

امتیازهای سنواتی، استخدامی و صدور مجوزهای وکالت باید منطبق با لایحه حجاب و عفاف باشد

امتیازهای سنواتی، استخدامی، صدور مجوزهای وکالت و تمدید مجوز کارکنان هر مؤسسه باید منطبق با لایحه حجاب و عفاف باشد؛ اما در ماده ۴ قانون، ۲۵ دستگاه وظایف اختصاصی دارند که برخی وظایف در شورای عالی به آن‌ها سپرده شده است.

ابتدا شاخص ارزیابی عملیاتی آن وظیفه به شورای عالی ارائه می‌شود و پس از مصوبه قانون شورای عالی آن دستگاه‌ها وظیفه دارند برنامه سالانه خود را به وزارت کشور ارائه دهند. ما این وظایف را بر اساس شاخص‌های مطرح‌شده در قانون بررسی می‌کنیم.

اگر دستگاهی تخلفی کند و قانون را اجرا نکند یا به‌موقع گزارش ندهد یا گزارش‌های ناقص ارائه دهد، مشخص می‌شود. در این راستا، رئیس دستگاه یا مسئول مربوط تا چند سال از خدمت انفصال می‌شود.

وزارت کشور که اجرای قانون را برعهده دارد، ستاد هماهنگی و مشاغل اجتماعی قوه قضائیه، فراجا، آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد که طراحی مد و لباس هم زیر نظر آن‌هاست، وزارت ورزش و جوانان، میراث‌فرهنگی، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت، معدن، تجارت، سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان مستضعفین، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان اداری‌استخدامی کشور، سازمان بهزیستی، سازمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری، سه معاونت زنان و خانواده، شهرداری‌ها و ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هرکدام وظایف مخصوصی دارند.

ملزومات، نمایشگاه‌ها و غرفه‌های عفاف و حجاب باید منطبق با قانون باشد

کارگروه مد و لباس از دیرباز مصوباتی برای اجرا داشته است. مصوبات مد و لباس باید منطبق با قانون باشد؛ یعنی عوامل صداوسیما، از مجری‌ها گرفته تا بازیگران، باید لباس و پوششان بر اساس مصوبات قانون مد و لباس باشد. مابقی دستگاه‌ها هم همین‌طور.

اسباب‌بازی، عروسک و مجسمه هم باید با استانداردهایی که اعلام کردیم، تولید شود. در این خصوص مصوبات فرهنگ عمومی معیار است. ملزومات، نمایشگاه‌ها و غرفه‌های عفاف و حجاب باید منطبق با قانون باشد. اگر در این خصوص مصوبات اجرا شود، هزینه‌های عفاف و حجاب در کشور کاهش پیدا می‌کند.

یکی از مشکلات جدی این است که حمایت مادی و معنوی و برخورداری از امتیازها و یارانه‌ها وجود ندارد. وظیفه اول ارشاد در این زمینه این بود که محصولات را رتبه‌بندی کند و تمام حمایت‌هایش را بر همین مبنا قرار دهد؛ به‌طورمثال، ارشاد برای حمایت از مطبوعات باید ارزیابی کند که رسانه‌ها تا چه اندازه در خصوص شاخص‌های فرهنگی و سبک زندگی خانواده‌محور موفق هستند و این موضوع‌ها مبنای حمایت از مطبوعات باشد.

ممنوعیت صدور مجوز برای آثاری که مغایر سبک زندگی ایرانی‌اسلامی و عفاف و حجاب باشد، در دستورکار قرار می‌گیرد. همه تهیه‌کنندگان موظف هستند با عوامل اصلی فیلم و برنامه‌ها در صداوسیما قرارداد ببندند و مشخص کنند که تا دو سال در صداوسیما قرار است چه فیلمی در شبکه خانگی و سینما و هرکجای دیگر اکران شود.

عوامل تا دو سال پس از پخش فیلم‌ها نباید مرتکب جرمی شوند و از آن‌ها ضمانت گرفته شود و اگر قانون را رعایت نکردند با آن‌ها برخورد شود. صداوسیما به‌عنوان یک ارگان فرهنگ‌ساز باید ملزم به رعایت قانون باشد. صداوسیما مهم‌ترین نهاد فرهنگ‌ساز کشور درباره نمادها، جریان‌های ضد خانواده و مروج غرب‌گرایی، برهنگی، هرزگی و هم‌جنس‌بازی روشنگری می‌کند.

متأسفانه در حال حاضر بسیاری از نمادها در جامعه پخش می‌شود و مردم از آن‌ها اطلاعی ندارند؛ چنانکه برخی از لباس‌ها نماد هم‌جنس‌گرایی است و مردم مطلع نیستند.

ترغیب و تشویق هنرمندان و تولیدکنندگانی که در عرصه اسلامی و عفاف و حجاب فعال هستند

صداوسیما موظف است تولیدات عفاف و حجاب را به‌صورت رایگان نمایش دهد. ترغیب و تشویق هنرمندان و تولیدکنندگانی که در عرصه اسلامی و عفاف و حجاب فعال هستند و ممنوعیت از دعوت و قرارداد با افرادی که متخلف شناخته ‌شده‌اند، باید در دستورکار قرار گیرد.

در این قانون، صداوسیما حق ندارد تا پایان محکومیت فرد متخلفی که با او قرارداد دارد، همکاری داشته باشد و دیگر در هیچ زمینه‌ای نباید با آن‌ها قرارداد ببندد یا آن‌ها را دعوت به همکاری مجدد کند. صداوسیما موظف است مد و لباس را برای هنرپیشگان و مجریان انتخاب کند و در تدوین و پیشگیری از پخش محتوای نامناسب در شبکه‌ها نقش داشته باشد.

صداوسیما موظف است شیوه نظارت و جلوگیری از پخش محتوای نامناسب در شبکه خانگی را بر اساس چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کند. در حال حاضر دستورالعمل، نحوه به‌کارگیری آموزش و تعالی حرفه‌ای مجریان زیاد دیده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که برخی از مجریان به سلبریتی‌ها تبدیل می‌شوند و اثر منفی در جامعه می‌گذارند.

این موضوع‌ها به این دلیل است که ما شیوه صحیح صداوسیماداری را نمی‌دانیم و درست کار نمی‌کنیم. در این راستا موظف هستیم دستورالعملی تنظیم کنیم تا تولید سریال‌های الف درباره حجاب و عفت باشد. باید اطلاع‌رسانی مناسب و رسانه‌ای اجرای قانون عفاف و حجاب پیگیری شود.

قانون عفاف و حجاب مهرماه اجرا می‌شود. مجازات‌های این قانون بسیار بازدارنده است و باید به‌موقع اطلاع‌رسانی شود. ما این قانون را بر محور بازدارندگی تکیه داده‌ایم و نمی‌خواهیم کسی را جریمه و مجازات کنیم و متذکر شدیم مجازات بازدارنده باشد.

استفاده از ظرفیت مساجد و اماکن مذهبی  برای سبک زندگی ایرانی‌اسلامی

سازمان علوم و تحقیقات باید از ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها، اماکن و تشکل‌های مذهبی درزمینه سبک زندگی ایرانی‌اسلامی و فرهنگی استفاده کند. در هر مقطع تحصیلی باید سبک زندگی اسلامی‌ایرانی در دروس دانش‌آموزان لحاظ شود.

در این خصوص ماده‌ای برای آموزش‌وپرورش تدوین شده است که از همه ابزارهای آموزشی استفاده کند؛ نه‌فقط کتب درسی. برگزاری مفصل دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها، معلمان و کارشناسان باید در دستورکار قرار گیرد.

برپایی جلسه‌های آموزشی برای خانواده‌ها و مربیان بیشتر مدنظر ماست. باید الگوی پوشش مناسب اسلامی متناسب با شرایط سنی و اقلیمی برای دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدنظر قرار گیرد.

به‌کارگیری کارشناس دینی در مدارس برای امور پرورشی و تربیتی جدی گرفته شده است

مساجد بهترین مکان برای اجرای برنامه‌های آموزش‌وپرورش است. یکی از ضعف‌های این نهاد  این است که از ظرفیت کانون‌های فرهنگی برای آموزش و پرورش استفاده نمی‌کند؛ چنان‌که فعالیت‌های فرهنگی با اولویت دانش‌آموزان مدارس و نظارت بر مؤسسات تابع  اجرایی می‌شود و در صورت تخلف این کانون‌ها  لغو مجوز  می‌شوند.

یک پیشنهاد از سوی آموزش‌وپرورش ارائه شده است که نمره انضباط و اخلاق را بر اساس فعالیت‌های تربیتی و اخلاقی دانش‌آموزان برای مدارس، کانون‌ها و مؤسسات فرهنگی در نظر بگیریم. در حال حاضر متأسفانه فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و اخلاقی در مدارس کم‌رنگ شده است؛ به دلیل اینکه مدارس نامه‌محور هستند.

بر اساس پیشنهاد آموزش‌وپرورش نمره معیاری برای فعالیت‌های فرهنگی دانش‌آموز در مدرسه در نظر گرفته و تا پایان سال تحصیلی حفظ شود که یک دانش‌آموز چه میزان در فعالیت‌های فرهنگی مدرسه شرکت کرده یا حضور نداشته است؛ همچنین به‌کارگیری کارشناس دینی برای هر مدرسه جهت امور پرورشی و تربیتی در قانون جدی گرفته و به استناد برخی مجوزها که در گذشته به آموزش‌وپرورش ارائه‌شده، معین شده است که هر مدرسه باید حداقل یک کارشناس دینی در حوزه پرورشی و تربیتی داشته باشد.

بیش از ۱۰ سال است دچار غفلت فرهنگی شده‌ایم

وزارت علوم برای ترویج سبک زندگی و خانواده وظایفی دارد. اصلاح دستاوردها و توصیه‌نامه‌ها، افزایش ازدواج دانشجویی و اولویت ساخت خوابگاه برای متأهلان و بهره‌گیری از ظرفیت دروس عمومی از اهم آن‌هاست.

پس از چکش‌کاری لایحه عفاف و حجاب به 85 اصل رسید؛ اما در صحن مجلس هم‌قسم شدیم که عمدتا رسیدگی به شرایط اقتصادی و معیشت مردم و فساد را در دستورکار قرار دهیم.

ضعف اصلی ما این است که بیش از ۱۰ سال است دچار غفلت فرهنگی و به‌خصوص غفلت از آموزش‌وپرورش و دانشگاه شده‌ایم؛ اما وظایف وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات در این لایحه، سرعت‌بخشی به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، توسعه فضای ایمن و سالم و خانواده‌محور ویژه، حمایت از کسب‌وکارها، تولید بردهای رایانه‌ای و سکوهای مروج عفاف و حجاب، تهیه دستورالعمل پالایش و ممانعت از بارگذاری محتواهای مغایر برای سکوهای داخلی و خارجی فعال در فضای سایبری جمهوری اسلامی است.

سامان‌دهی فضای مجازی درخصوص احکام دینی

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید برنامه‌ریزی فرهنگی و گردشگری اسلامی، طراحی اردوی اسلامی برای گردشگران و اطلاع‌رسانی قوانین حجاب و عفاف را در دستورکار قرار دهد.

اگر یک تبعه خارجی جرمی انجام داد، همان مجازاتی که برای ایرانیان در نظر گرفته می‌شود، برای او اعمال می‌کنیم؛ بنابراین لازم است برای گردشگران آموزش‌های زندگی اسلامی اطلاع‌رسانی شود؛ همچنین گردشگری خانواده‌محور با تخصیص ۴۰درصدی اماکن در دستورکار قرار گیرد؛ به‌صورتی‌که زوج‌های تازه‌ازدواج‌کرده یا خانواده‌های دارای سه فرزند یا بیشتر به نهادها معرفی شوند.

جلوگیری از فعالیت‌های غیرمجاز گردشگری در فضای حقیقی و مجازی یکی دیگر از بندهاست.

تولید چادر مشکی با تسهیلات بانکی هم باید اجرایی شود. معاونت زنان و خانواده باید سازمان‌های مردمی را برای تولید و توزیع لباس‌های اسلامی تشویق کند و شناسایی راهکارهای ارتقای جایگاه‌ خانواده و زن در اجتماع و شناسایی عوامل تکمیل بخش بانوان و پیگیری آن را در دستورکار قرار دهد؛ پیگیری مجازات و شناسایی جرم نیز برعهده نیروی انتظامی و قوه قضائیه است.

نیروی انتظامی باید سامانه‌های هوشمند طراحی کرده و با روش هوش مصنوعی و با کمک دوربین‌ها و باندهای اطلاعاتی کانون‌های عمده آسیب‌زا را شناسایی کند.

ایجاد سامانه‌های لازم برای پیگیری گزارش‌ها و اعتراض‌های مردمی هم در دستورکار قرار می‌گیرد. این سامانه باید به‌گونه‌ای باشد که مطالب گزارش‌دهنده و اعتراض‌کننده قابل‌پیگیری باشد. آموزش و به‌کارگیری نیروهای مورداطمینان در معابر، اماکن و واحدهای صنفی و مقابله با هنجارشکنان و عادی‌سازی جهت خلاف عفت در فضای مجازی، باید مدنظر قرار گیرد.

انجام اقدامات رسانه‌ای برای اعلام مجازات‌ها با هدف بازدارندگی نیز در این قانون مدنظر است. در گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی برخی مواقع چادر الزامی بود؛ اما کم‌کم موضوع درآمد که مطرح شد، آن بند بدون سروصدا برداشته شد.

همه فیلم‌های سینمایی پس از انقلاب با موضوع جنگ بود. شما یادتان است فیلم «گل‌های داوودی» که ساخته شد، همه گفتند که چه عجب تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی از فضای جنگ خارج شدند.

در حال حاضر مسئولان هر دستگاهی ساز خودشان را می‌زنند و هر کس در قبال موضوع‌های مختلف، موضع خاصی دارد؛ اما مملکت قانون دارد؛ یعنی ما حرف‌های شخصی و سلیقه‌ای را کنار می‌گذاریم.

در قانون عفاف و حجاب ، ضمانت اجرایی شدیدی دیده‌ایم؛ به‌طوری‌که بازرسی کل کشور نظارت جداگانه‌ای دارد و وزارت کشور هم جدا نظارت می‌کند که اگر دستگاهی برای منافعش تخطی کرد، مشمول مجازات شود و با کسی هم شوخی نداریم.

مسئله عفاف و حجاب در جامعه ما بسیار موضوع حساسی است. خانواده‌های شهدا و متدینان به ما اعلام کرده‌اند که احساس ناامنی شدیدی در شهر وجود دارد؛ حتی بانوانی هم که زیاد به حجاب معتقد نیستند، از معضل بدحجابی نگران هستند.

ما مقتدرانه با قضیه بدحجابی برخورد می‌کنیم. تا آذر امسال ساختارشکنی موجود در جامعه برطرف خواهد شد.

ما در رسانه بازنده‌ایم

ما در رسانه بازنده‌ایم؛ کاری به من و خبرنگاران هم ندارد. حکمرانی رسانه ما ضعیف است. ما برنده میدان و بازنده رسانه هستیم. من به‌شخصه هرکدام از خبرنگاران تماس بگیرند، پاسخ می‌دهم؛ منتها برخی قضاوت نادرست می‌کنند. معتقدم تیم رسانه‌ای ما آن‌گونه که باید خودش را نشان نداد و ضعیف عمل کرد.

من نماینده کل کشور هستم و امروز نیامده‌ام گزارش عملکرد بدهم. حق شما خبرنگاران است که درباره عملکرد ما سؤال کنید و بدانید نگاه من به اصفهان، یک نگاه ملی است. ما معتقدیم رسانه‌ای که مجرم است، نباید فعال باشد. هنرپیشه‌ها باید الگوی عفاف و حجاب باشند و تولیدکنندگان سینما و تلویزیون نباید با افرادی که با مسئله حجاب و عفاف مشکل دارند، کار کنند.

هرکسی تخلفی انجام دهد، چه مرد و چه زن، ولو فقط برای او پرونده تشکیل شده و هنوز محکوم نشده باشد، صداوسیما حق ندارد با او همکاری کند؛ اما اگر کسی نه پرونده‌ای دارد، نه مجازاتی شده، بحثش جداست.

ما نگفتیم که با این اشخاص همکاری نکنید. این به معنای بگیروببند نیست. ما افرادی با استعدادهای هنری زیاد در کشور داریم و مجبور نیستیم از هنرمندانی استفاده کنیم که الگوهای ضد اخلاقی را در جامعه ترویج می‌دهند؛ همچنین در قانون عفاف و حجاب آمده است افراد مجرم زیر ۱۸ سال جریمه مالی شوند.

برای اجرای قوانین بسیار مراقب هستیم. ۹۹درصد این قانون جنسیتی نیست؛ یعنی اصلا نگفتیم زن یا مرد؛ فقط در موضوع کشف حجاب، بانوان مدنظر است. مرد و زن هر دو می‌توانند بدپوشش باشند.

در مدارس هم الگوی مناسب اسلامی‌ایرانی برای لباس دختران و پسران مدنظر است. این لایحه دو بخش است و باید زیرساخت‌ها و فرایندهای آن ایجاد شود.

ما مقرر کرده بودیم به‌محض اینکه این لایحه تصویب شود، دستگاه‌ها سه ماه وقت دارند شاخص‌ها را شناسایی و برنامه‌هایشان را مشخص کنند؛ البته برخی اقدامات به‌محض اینکه قانون تصویب شد، آغاز می‌شود و به برنامه سالیانه نیازی ندارد.

برخی از اقداماتی که در راستای قانون عفاف و حجاب آغاز شده بود، به دلیل فراهم‌نشدن زیرساخت‌ها اجرایی نشد. اجرای بخش‌های طولانی‌مدت این قانون قطعا آثار درازمدتی هم خواهد داشت. اقدامات کوتاه‌مدت سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید.

کشف حجاب؛  مقدمه شکستن اقتدار فرهنگی کشور

حجاب، مسئله‌ای اجتماعی است که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. در سال اخیر دشمن این موضوع را هدف قرار داد؛ اما فقط مسئله حجاب مدنظر دشمن نبود؛ موضوع این بود که دشمن می‌خواهد اقتدار داخلی و جریان‌های ارزشی کشور را نابود کند.

حجاب نقش اقتداری در کشور دارد؛ به‌عنوان‌مثال، اگر در خیابان مردم تصمیم گرفتند از چراغ‌قرمز عبور کنند، دیگر هیچ‌یک از قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت نمی‌شود.

چراغ‌قرمز ابهت دارد. اگر از چراغ‌قرمز عبور کردید، دوبل هم پارک می‌کنید. اگر چراغ‌قرمز را رد کردید، وارد خیابان یک‌طرفه هم می‌شوید. اگر از چراغ‌قرمز عبور کردید، سرعت خود را هم افزایش می‌دهید.

کشف حجابی که در این یک‌ساله رخ داد، مقدمه شکستن اقتدار فرهنگی بود که بعدازآن مسائل دیگری رخ داد و امروزه حتی اگر شما حجاب را قبول نداشته باشید، حاضر نیستید دختر، همسر و مادر شما با چنان وضعی از خانه خارج شود؛ بنابراین معتقدم نظام باید بتواند اقتدار داخلی خودش را حفظ کند.

مسئله اول مجلس نه جمعیت است نه حجاب؛ مسئله اصلی مجلس، بررسی علل فقر و فساد است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + 16 =