شهرک‌های صنعتی برای بازسازی زیرساخت‌ها بنیه مالی ندارند

مخروبه‌های صنعتی!

در شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌هایی مثل شبکه فاضلاب، شبکه آب، برق و گاز و تصفیه‌خانه‌ها، فرسوده شده‌اند و عملا کارایی خود را ازدست‌داده‌اند؛ این در حالی است که شهرک‌های صنعتی بودجه‌ای برای بازسازی این زیرساخت‌ها ندارند و به گفته متولیان شهرک‌ها، نمی‌توان به صنایعی که با هزار گرفتاری در حال تولید هستند، برای دریافت هزینه به‌منظور بازسازی زیرساخت‌ها فشار وارد کرد.

تاریخ انتشار: 09:48 - شنبه 1402/10/2
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مخروبه‌های صنعتی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ «اگر درصدی از مالیات ارزش‌افزوده‌ای که شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌کنند، برای تعمیر و بازسازی زیرساخت شهرک‌های صنعتی هزینه شود، اتفاق خوبی می‌افتد.» این سخن مشترک فعالان صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی اصفهان است.

در شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌هایی مثل شبکه فاضلاب، شبکه آب، برق و گاز و تصفیه‌خانه‌ها، فرسوده شده‌اند و عملا کارایی خود را ازدست‌داده‌اند؛ این در حالی است که شهرک‌های صنعتی بودجه‌ای برای بازسازی این زیرساخت‌ها ندارند و به گفته متولیان شهرک‌ها، نمی‌توان به صنایعی که با هزار گرفتاری در حال تولید هستند، برای دریافت هزینه به‌منظور بازسازی زیرساخت‌ها فشار وارد کرد.

اگر مشکل بودجه شهرک‌های صنعتی برای تعمیر و نگهداری زیرساخت این شهرک‌ها حل نشود، در سال‌های آینده با شهرک‌های مخروبه‌ای مواجه خواهیم شد و همه سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده تا الان از بین خواهد رفت.

لوله‌های آب، برق و گاز فرسوده شدند

این‌طور که مدیرعامل شهرک صنعتی جی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «آسفالت، لوله‌های آب، لوله‌های گاز و برق شهرک‌های صنعتی به بازسازی نیاز دارد.

در بین تمامی این موارد اولویت بازسازی با آسفالت‌کشی شهرک‌های صنعتی است. شهرک‌های صنعتی به فیبر نوری نیاز دارند که هنوز کامل نشده‌ است و بسیاری از شهرک‌های صنعتی فیبر نوری ندارند؛ علاوه‌براین شهرک‌های صنعتی برای ورود به جاده‌ها به زیرگذر نیاز دارند که باید در این خصوص هم‌فکری شود.» حسن کلباسی تصریح می‌کند: «هم‌زمان با سردشدن هوا به ما فشار می‌آورند که گازها را قطع کنیم؛ الان هم به خاطر آلودگی‌های هوا و بحث آلایندگی‌ها فشارها به شهرک‌های صنعتی بیشتر است.»

بازسازی زیرساخت‌ها از توانمان خارج است!

کلباسی اذعان می‌کند: «مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای که از سوی شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌شود، بر اساس قانون سه‌ونیم‌درصدش سهم شهرداری‌هاست که باید در همان منطقه هزینه شود؛ ولی متأسفانه شهرک‌های صنعتی از روال کار شهرداری خارج هستند؛ یعنی ما هیچ مراوده‌ای با شهرداری نداریم. الان چند سال است که از طریق مجلس پیگیر هستیم؛ ولی هنوز موفق نشده‌ایم.»

شارژ واحدها جواب‌گوی هزینه شهرک‌ها نیست

مدیرعامل شهرک صنعتی جی بیان می‌کند: «اگر از این 3درصد حتی یک‌درصدش را به شهرک‌های صنعتی پرداخت کنند، فعالان صنعتی مشکلاتشان را حل می‌کنند. به‌طور حتم باید بودجه‌ای به شهرک‌های صنعتی تزریق شود؛ چون شهرک‌ها نمی‌توانند صرفا با شارژ دریافت‌ کردن مشکلات زیرساختی‌شان را حل‌وفصل کنند.»

کلباسی تأکید می‌کند: «باید درصدی از ارزش‌افزوده‌ای را که واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌کنند، به شهرک بازگردانند تا برای تکمیل زیرساخت‌ها هزینه شود. در کمال تأسف زور وزارت کشور از وزارت صمت بیشتر بوده و این امر محقق نشده است.»

شهرک‌های 40ساله فرسوده شدند!

در مسیر صنعتی‌شدن باید متولی صنعت به‌صورت نظام‌مند نحوه استقرار صنایع را موردتوجه قرار دهد و از مراکز و شهرک‌های صنعتی حمایت کند تا زیرساخت‌های الزام برای فعالیت ظرفیت‌های تولیدی در این بستر فراهم آید و نتیجه همه این‌ها، توسعه بیشتر خواهد بود.

سایر فعالان شهرک‌های صنعتی نیز از مشکل بالابودن هزینه بازسازی و تکمیل زیرساخت‌ها گلایه‌مندند. مدیرعامل شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «شهرک‌های صنعتی حداقل ۳۵ تا ۴۰ سال است که احداث شده‌اند. آسفالت، فاضلاب، لوله‌کشی آب، برق یا گاز به ترمیم و روکش نیاز دارند.»

رسول حریرچی بیان می‌کند: «تیرهای روشنایی بتنی را برای روشنایی معابر استفاده کرده‌اند که تمام این تیرها از بین رفته است و به تعویض نیاز دارد؛ اما در توان هیئت‌امناهای شهرک‌های صنعتی نیست.»

حریرچی اذعان می‌کند: «شهرک‌های صنعتی صرفا از واحدهای صنعتی شارژ دریافت می‌کنند که برای تکمیل زیرساخت‌ها نمی‌توان هزینه کرد. برای بازسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی نمی‌توانند به واحدها فشار بیاورند؛ چون صنایع گرفتاری زیادی دارند.»

هزینه تصفیه‌خانه‌ها بالاست!

مدیرعامل شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان عنوان می‌کند: «در برخی از شهرک‌های صنعتی هزینه‌های تصفیه‌خانه بالاست و شارژ واحدها جواب‌گوی هزینه‌های واحدهای صنعتی نیست. در این زمینه دولت باید تدبیری داشته باشد.»

حریرچی خاطرنشان می‌کند: «واحدهای مستقر در شهرک برای تأمین برقشان نیز مشکل دارند. شهرک به یک پست برق نیاز دارد که هزینه آن نزدیک ۱۸۰میلیارد تومان برآورد شده است؛ اما در توان واحدهای صنعتی نیست که این پول را بخواهند پرداخت کنند. دولت همان‌طور که شهرک‌های صنعتی را در ۵۰کیلومتری شهرهای بزرگ احداث کرده، موظف است آب و برق و گاز شهرک‌ها را نیز تأمین کند.»

مدیرعامل شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان می‌گوید: «شرکت شهرک‌های صنعتی ایران حرفش این است که وقتی شهرکی به بهره‌برداری رسید، باید هزینه‌ها توسط خود شهرک تأمین شود؛ ولی این امر برای ما میسر نیست. واحدهای مستقر در شهرک 9درصد ارزش‌افزوده پرداخت می‌کنند. درخواست کرده‌اند این یک‌درصد از این 9درصد را که خود شهرک پرداخت می‌کند، به ما برگردانند. چندین سال است این مسئله مطرح‌شده، ولی عملی نشده است.»

رایزنی‌هایی که اثربخش نیستند!

خانه صمت ایران نیز در نامه‌ای به سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرده است که با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری و نوسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، بخشی از عوارض دریافتی شهرداری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به شهرک‌های صنعتی محل استقرار واحدهای صنعتی ذی‌ربط اختصاص پیدا  کند.

آرمان خالقی، قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، به‌تازگی اعلام کرده است که «حداقل یک‌درصد از این سهمی که قرار است به شهرداری‌ها پرداخت شود، به واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، تعلق گیرد؛ یعنی هرچقدر این واحدها مالیات و عوارض به نام مالیات بر ارزش‌افزوده می‌پردازند، دولت سهمشان را جدا کند و بابت نگهداری، تعمیر، نوسازی و بازسازی شهرک و مشاعات بپردازد.»

خالقی این را هم گفته است که در کمیسیون تلفیق مجلس این پیشنهاد رد شد و خود دولت هم در دفاع یا عدم‌دفاع از این مسئله، موضع روشن و صریحی ندارد. قائم‌مقام دبیرکل خانه صمت ایران با ابراز دلخوری از نگاه‌های جزیره‌ای که وجود دارد، این نکته را هم متذکر شده است که «نگاه ما باید توسعه‌ای باشد و نمی‌توان به دلیل مسائل این‌چنینی، فضاهایی مانند شهرک صنعتی که زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم کرده است، دست‌کم بگیریم و توجهی به توسعه و بهسازی زیرساخت‌های آن نداشته باشیم.»

باوجود گلایه‌های مکرر فعالان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و رایزنی‌های خصوصی‌ها برای رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی اما مشکل فرسایش زیرساخت‌ها به قوت خود باقی ‌مانده است و بودجه‌ای برای بازسازی و ترمیم زیرساخت‌های فرسوده اختصاص پیدا نمی‌کند!

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 + 1 =