چرا مصرف ماده‌مخدر گل بین جوانان رواج یافته است؟

«گل»ی بدرنگ و بو!

نامش برای خیلی از جوانان و نوجوانان آشناست و اتفاقا خودش را هم زیر سایه اسمش پنهان کرده است! حالا دیگر کمتر کسی است که از ماده مخدر «گل» چیزی نداند و نامی نشنیده باشد؛ ماده‌ای که روزبه‌روز محبوبیت بیشتری بین دختران و پسران کم‌سن‌وسال پیدا می‌کند و به پای ثابت دورهمی‌ها و گعده‌های دوستانه‌شان تبدیل می‌شود.

تاریخ انتشار: 08:59 - دوشنبه 1402/10/4
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
«گل»ی بدرنگ و بو!

به گزارش اصفهان زیبا؛ نامش برای خیلی از جوانان و نوجوانان آشناست و اتفاقا خودش را هم زیر سایه اسمش پنهان کرده است! حالا دیگر کمتر کسی است که از ماده مخدر «گل» چیزی نداند و نامی نشنیده باشد؛ ماده‌ای که روزبه‌روز محبوبیت بیشتری بین دختران و پسران کم‌سن‌وسال پیدا می‌کند و به پای ثابت دورهمی‌ها و گعده‌های دوستانه‌شان تبدیل می‌شود.

کافی است سری به حاشیه رودخانه و زیر پل‌ها و پارک‌های شهر بزنید تا دختران و پسران کم‌سن‌وسالی را مشاهده کنید که دور هم جمع شده‌اند و لابه‌لای صحبت‌هایشان پکی هم به «سیگاری» که بینشان دست‌به‌دست می‌شود، می‌زنند. این موضوع را حمیدرضا صرامی، مدیرکل وقت تحقیقات ستاد مبارزه با موادمخدر، طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در مقالاتی که در فصلنامه اعتیادپژوهی منتشرشده، با استناد به نتایج شیوع‌شناسی‌های کشوری تأیید کرده است؛ آنجا که در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته: «مصرف کانابیس (ماری‌جوانا، علف، گل و گراس با میزان THC مختلف) دومین ماده مصرفی در جمعیت مصرف‌کنندگان مستمر مواد (معتادان)، اولین ماده مصرفی در جمعیت
دانش‌آموزی دوره دوم متوسطه و هنرستان‌های کشور و جمعیتِ دانشجویی دانشگاه‌های دولتی کشور و سومین ماده مصرفی در جمعیتِ کارگری محیط‌های صنعتی کشور ارزیابی شده است… .

سطح سنی مصرف‌کنندگان گل کدام است؟

نیم‌نگاهی به نتایج پژوهش میزان شیوع مصرف ماری‌جوانا و حشیش در کشور، حاکی است میزان شیوع در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور ۱۱,۹ درصد، میزان شیوع مصرف حشیش در دانش‌آموزان متوسطه دوم، ۲۵صدم‌درصد و میزان شیوع مصرف گل در دانش‌آموزان متوسطه دوم معادل ۶۶ صدم درصد، میزان شیوع مصرف گل در دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ۳,۵درصد، میزان شیوع مصرف حشیش در دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ۲,۵درصد و شیوع مصرف هر دو ماده در کارگران ۶,۸ درصد برآورد شده است؛ ضمن آنکه نتایج ارزیابی سریع وضعیت اختلال مصرف مواد در ایران حاکی است ۱۴,۲درصد معتادان، حداقل یک ماده کانابینویید (ماری‌جوانا، گل و حشیش) را به‌صورت روزانه مصرف می‌کنند.

بر اساس نتایج کشفیات انواع مواد در ۹ ماه ابتدای ۱۳۹۹، کانابیس با حدود ۸۳ تن، دومین ماده مکشوفه در کشور بوده که دلالت بر تقاضای مصرف این ماده در سطح جامعه دارد.

میانگین کشوری قیمت کانابیس در ۹ ماه ابتدای ۱۳۹۹ ارزان‌ترین در بین انواع مواد، اعم از شیشه، هروئین، مرفین و تریاک بوده که شاخص‌های ارزان‌بودن و دسترسی نسبی، زمینه را برای مصرف این ماده در کشور فراهم خواهد کرد؛ به‌گونه‌ای که بر اساس نتایج پژوهش، میانگین مصرف روزانه حشیش، گل و ماری‌جوانا در بین معتادان کشور حدود ۳ گرم و در بین سایر مصرف‌کنندگان حدود یک گرم برآورد شده است.

دینامیک الگوی مصرف مواد تا افق ۱۴۰۴ در کشورمان و نتایج پژوهشِ اقتصاد موادمخدر، حکایت از این موضوع دارد که به‌نوعی، کشور ایران از الگوی جهانی مصرف کانابیس پیروی خواهد کرد و نوسان‌های سهم مصرف مواد سه‌گانه تریاک، شیشه و کانابیس در ایران تا ۱۴۰۴ دلالت بر رشد فراوان مصرف کانابیس و مشتقات آن در سطح کشور خواهد داشت… .»

گل چیست؟

گل یا همان ماری‌جوانا یکی از خطرناک‌ترین مخدرهایی است که بیشتر مصرف‌کنندگان آن جوانان هستند. مخدر گل ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری در فرد ایجاد می‌کند و باعث توهم می‌شود.

شاید در باور عمومی به‌اشتباه مخدر گل کم‌خطرتر از حشیش و ماری‌جوانا معرفی‌شده باشد؛ اما چنین نیست. تأثیر مخدر گل روی مغز تا حدی است که در صورت مصرف‌نکردن، فرد دچار اضطراب شدید، تپش قلب و بی‌قراری می‌شود. تبلیغات فضای مجازی و باورهای اشتباهی همچون اینکه گل اعتیادآور نیست،باعث شده است خیلی از نوجوانان و جوانان بدون اینکه از پیامدهای مصرف این ماده مخدر آگاه باشند، به سمت‌وسوی مصرف آن سوق پیدا کنند.

این ماده مخدر به دلیل سهولت دسترسی و همچنین ارزان‌بودن خیلی زود مشتریان پروپاقرص خود را پیدا کرده است؛ درحالی‌که کارشناسان و درمانگران اعتیاد بارها و بارها در رابطه با مصرف این ماده هشدار داده‌اند و از پیامدهای آن سخن گفته‌اند.

سرهنگ احمدرضا نیکبخت، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز دراین‌باره به «اصفهان‌زیبا» گفته است که گل یکی از مشتقات حشیش است. دلیل شیوع مصرف گل و این باور که این ماده اعتیادآور نیست، تبلیغات فراوان در فضای مجازی است؛ درحالی‌که گل، تأثیر مستقیمی بر اعصاب و روان افراد دارد. خوشی‌‌های کاذب پس از مصرف این ماده باعث می‌شود افراد پس از یک‌بارمصرف، تمایل به مصرف مجدد آن هم داشته باشند.

چرا گل محبوب است؟

گوش شنوایی وجود ندارد و این ماده‌مخدر همچنان برای خیلی‌ها جذاب است.

علی‌اکبر ابراهیمی، روان‌شناس و درمانگر اعتیاد و معاون سابق پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان نیز پیش‌ازاین در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» از محبوبیت این ماده بین نوجوانان و جوانان سخن گفته بود: «معمولا نوجوانان به هر ماده مخدری که بیشتر در دسترس باشد، گرایش پیدا می‌کنند؛ اما شایع‌ترین و محبوب‌ترین موادمخدر میان نوجوانان ماری‌جوانا، اکستازی، کوکائین، شیشه، ترامادول و مشروبات الکلی هستند. به‌طورکلی نوجوانان به مصرف مواد توهم‌زا و محرک بیشتر از سایر مواد علاقه نشان می‌دهند. ماده مخدر گل بیشترین محبوبیت را بین نوجوانان دارد و ترک آن خود فرد و خانواده‌اش را با چالش‌های بیشتری نسبت به مواد دیگر مواجه می‌سازد؛ چراکه علاوه بر وابستگی جسمانی، وابستگی روانی زیادی برای فرد ایجاد می‌کند.»

گل اعتیادزاست؟

 مصرف گل، این ماده خوش‌خط‌وخال که نامش همه را فریب می‌دهد، پیامدهای بسیاری دارد؛ مثلا همین پیامدهایی که فرهاد اقطار ،مدیردفتر پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: ماده مؤثر موجود در این مواد، TFC نام دارد که درصدهای مختلفی از آن، در این موادمخدر وجود دارد و باعث بروز اثرات مختلفی از مصرف آن‌ها می‌شود.

کلیه محصولات خانواده حشیش دارای عوارض روانی مانند تحریک‌پذیری، توهم، هیجان‌زدگی و استرس شدید است که به دنبال مصرف، فرد وابستگی روانی به این محصول پیدا می‌کند. مصرف این مواد در افرادی که زمینه اختلال‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب دارند، باعث بروز اختلال‌های روانی بیشتر و شدیدتر می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × یک =