پاسداشت هنرمندانه عترت

او را به نیکی واقف‌ نگاره‌ها خوانده‌اند؛ نگاره‌هایی که سال‌های سال می‌مانند و هنری را نمایش می‌دهند که کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیرند. حرم‌های منور ائمه بزرگوار شیعه و امامزادگان عظیم‌الشأن، مقصد و مأوای اصلی این نقش و نگارهای رنگارنگ و بی‌بدیل است.

تاریخ انتشار: 10:06 - پنجشنبه 1402/10/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پاسداشت هنرمندانه عترت

به گزارش اصفهان زیبا؛ او را به نیکی واقف‌ نگاره‌ها خوانده‌اند؛ نگاره‌هایی که سال‌های سال می‌مانند و هنری را نمایش می‌دهند که کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیرند. حرم‌های منور ائمه بزرگوار شیعه و امامزادگان عظیم‌الشأن، مقصد و مأوای اصلی این نقش و نگارهای رنگارنگ و بی‌بدیل است.

نگارگر زیبایی‌ها دل و جان هر بیننده‌ای را از زمین به آسمان نیلگون می‌دوزد و جمال و جلال دلربای حق و حقیقت و هرآنچه زیبایی معنوی است را به او هدیه می‌دهد و بر زیر و روی لب خلق‌الله احسنتی از ته دل برمی‌گیرد.

هنگامه سفر به مشهدالرضا، حتما 18 هنر گران‌سنگ تقدیم شده توسط استاد فرشچیان، چهره ماندگار ایران اسلامی، به موزه حرم امام رضا(ع) را باید دید و از دل و جان لمس کرد؛ حظ معنوی برد و همه‌اش را ستود.

جام جهان‌نمای مینیاتور

استاد محمود فرشچیان، از مفاخر هنر ایران زمین، یکی از هنرمندانی است که برخی از آثار گران‌قدر خود را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده است.

این استاد زاده چهارم بهمن ۱۳۰۸ در اصفهان است. آثار او در بسیاری از شهرهای جهان مانند پاریس، نیویورک و شیکاگو به نمایش گذاشته شده است.

استاد فرشچیان در سال 1372، نشان درجه یک فرهنگ و هنر و در سال ۱۳۹۳، نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد.

نگاه متفاوت این استاد گران‌سنگ به بازسازی مفاهیم دینی و شیعی، ازجمله شاخصه‌های هنر و آثار اوست. خلق آثاری چون «تابلوی عصر عاشورا»، «تابلوی شام غریبان»، «تابلوی ضامن آهو» و نیز طراحی و نظارت بر ساخت ضریح امام رضا(ع) و ضریح امام حسین(ع)، از برجسته‌ترین کارهای هنری فرشچیان است.

او از سال 1369 تا 1396شمسی، 18 اثر خود را به موزه حرم امام رضا(ع) اهدا کرده است. در این نوشتار پنج اثر اهدایی این هنرمند جهان‌دیده و مانای عصر حاضر را بررسی کرده‌ایم.

عصر عاشورا، اهدایی 1369

مشهور‌ترین اثر تجسمی درباره واقعه عاشور است. موضوع اثر، بازگشت اسب بی‌سوار به سوی خیمه‌ها، پس از شهادت امام حسین(ع) در عصر غمبار عاشورا و نمایش حزن و اندوه اهل بیت امام در مواجهه با این صحنه است.

عرش بر زمین، اهدایی 1396

این تابلو بازگوکننده واقعه عاشورا و صحنه تأثربرانگیز وداع حضرت زینب(س) با پیکر مطهر امام حسین(ع) در قتلگاه است.

در این تابلو، فقط دو پای مبارک امام حسین(ع) دیده می‎شود و پیکر مطهر حضرت با ظرافت خاصی در پشت تل خاک قرار گرفته است.

آسمان چهارم، اهدایی 1394

داستان این تابلو در واقع بازگوکننده واقعه بزرگ شب معراج حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی(ص) است. این تابلو حکایت عروج حضرت محمد(ص) از آسمان چهارم است و فرشتگان مقرب او را همراهی می‌کنند.

ضامن آهو 1 و 2، اهدایی 1389

این اثر، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) را در‌هاله‌ای از نور نشان می‌دهد و در کانون و مرکز اصلی اثر آهوانی که به ایشان پناهنده شده و از دست صیاد گریخته‌اند قرار دارند و صیاد نادم و پشیمان، با زانوان شکسته و در حالت تعظیم به حضرت رضا(ع) و تکریم ایشان است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 + 13 =