۳۰ درصد کاربری منطقه ۱۲ صنعتی است

منطقه 12 طبق طرح پیشنهادی شورای شهر اصفهان در خصوص طرح تقسیم‌بندی و محدوده های پیشنهادی شهرداری اصفهان و با عنایت به گسترش شهر، در فروردین سال 1386 از منطقه 8 تفکیک و به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

تاریخ انتشار: 11:00 - پنجشنبه 1401/12/4
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
۳۰ درصد کاربری منطقه ۱۲ صنعتی است

در معرفی منطقه ۱۲ که یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهری اصفهان است و به لحاظ قرارگرفتن در منطقه شمال اصفهان، قابلیت‌های زیادی دارد باید گفت، این منطقه با وسعت ۸ هزار و ۲۰۰ هکتار دارای ده محله و جمعیتی بالغ بر ۱۴ هزار نفر است که البته یکی از مناطق بسیار مهاجرپذیر است و از سایر استان‌ها و کشورهای هم‌جوار در آن ساکن هستند. تنها حدود ۱۸ درصد آن سهم محدوده قانونی بوده و از این میزان قریب به ۳۰ درصد آن دارای کاربری صنعتی است.

منطقه 12 طبق طرح پیشنهادی شورای شهر اصفهان در خصوص طرح تقسیم‌بندی و محدوده های پیشنهادی شهرداری اصفهان و با عنایت به گسترش شهر، در فروردین سال 1386 از منطقه 8 تفکیک و به صورت رسمی آغاز به کار کرد. / منطقه ۱۲

این منطقه از شمال به تقاطع بزرگراه آزادگان و جاده دیسمان در امتداد جاده دیسمان تا پل گز، از جنوب به امتداد خیابان بهارستان از تقاطع کاوه تا تقاطع خیابان امام خمینی، از شرق به پل گز در محور بزرگراه معلم و خیابان کاوه تا سه راه ملکشهر (تقاطع خیابان بهارستان) و از غرب به محور خیابان امام‌خمینی از تقاطع خیابان بهارستان و محور بزرگراه آزادگان تا تقاطع جاده دیسمان محدود می‌شود. / منطقه ۱۲

برای بهتر شناختن منطقه، چالش‌ها و ظرفیت‌های آن و اقداماتی که در یک سال گذشته انجام شده به سراغ مدیر منطقه رفتیم.

علی اکبر رسالت مدیر منطقه ۱۲ اوایل سال جاری منطقه را تحویل گرفت. بنا به گفته او بودجه مصوب منطقه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان و هزینه آن هم در همین حد تعریف شده بود، او تلاش کرد با داشته‌ها و ظرفیت‌های منطقه و برنامه ریزی کار راجلو ببرد.

تلاش برای اتمام پروژه‌های باقی‌مانده از سال گذشته

رسالت تمرکز بر پروژه‌های عمرانی به‌ویژه پروژه‌های شاخص و پروژه‌های محله محوری را سرلوحه قرار می‌دهد و در این خصوص می‌گوید: «با توجه به تأکید شهردار بر اجرای پروژه‌های محله‌محوری برنامه‌ریزی‌ها در محلات انجام و پروژه ها تعریف شد. در کنار این پروژه‌هایی نیز از سال گذشته با پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشتیم و تمام تلاشمان را کردیم تا به اتمام برسد.»

از او می‌خواهیم تا چالش‌های منطقه را در ابتدا مطرح کند. می‌گوید: «منطقه ۱۲ شامل مناطق صنعتی، مسکونی و کشاورزی است. بافت فرسوده محدودی در محله عاشق‌آباد، محمودآباد و امین‌آباد داریم، اما بیشتر بافت ناکارآمد شهری در محله‌های امیرعرب و ناصرخسرو وجود دارد که مشکلاتی را برای منطقه به وجود آورده است. منطقه از شمال به بلوار معلم، از جنوب به خیابان بهارستان، از شرق به آزادراه معلم و از غرب به خیابان امام خمینی (ره) محدود می‌شود.»

او ادامه داد: «وجود منطقه صنعتی در شهرک امیرکبیر ومحمود آباد و عبور و مرور تعداد زیادی کارگرو کارفرما در این محدوده، خودش مسائل ترافیکی و مسائل مربوط به خودش را در منطقه به دنبال دارد.»

تقاضا از کمیسیون ماده ۵ برای کمک به شهرداری نسبت به تغییر کاربری زمین‌ها

وسعت زیاد منطقه و زمین‌های بایر با کاربری‌های کشاورزی مسئله دیگری است که مدیر منطقه به آن اشاره می‌کند: «زمین‌های بایر و کشاورزی رها‌شده، در ماه‌های تابستان به کانون گرد‌وغبار در منطقه تبدیل می‌شود و باعث نارضایتی مردم شده است. در اثر وزش باد با افزایش غلظت آلاینده‌ها و افزایش زباله‌ها مواجه می‌شویم که از کمیسیون ماده ۵ نسبت به تغییر کاربری زمین‌ها تقاضامندیم به شهرداری کمک کند.»

بافت ناکارآمد شهری و خلاف‌سازی روی دوش منطقه

بافت ناکارآمد شهری و خلاف‌سازی در برخی محله‌های منطقه 12 چالش دیگری است که شهرداری با آن روبه‌روست. بنا به گفته رسالت، این بافت ناکارآمد در شهرک قدس با قدمت بالای ۵۰ سال در صورت وقوع زلزله فاجعه‌آمیز خواهد بود. در کنار این بافت‌های ناکارآمد مهاجرت و حواشی آن چالش بعدی شهرداری است.

مهاجرت در منطقه به‌خصوص از سایر استان‌ها و مهاجرت اتباع بیگانه خلاف‌سازی‌ها و ناهمگون‌سازی فرهنگی و مشکلات عدیده دیگری در منطقه را به همراه داشته است.

مدیر منطقه درخصوص برنامه شهرداری برای سامان‌دادن به بافت ناکارآمد شهری می‌گوید: «برای حذف این بافت به سراغ طرح بازآفرینی شهری رفته‌ایم و مشاوران در محله ناصرخسرو و امیرعرب در حال کارکردن هستند. تلاش می‌کنیم با حضور در مساجد، مردم را برای مشارکت در طرح ترغیب کنیم و شرایط مساعدی برای حضور مردم وسرمایه‌گذار فراهم کنیم و با حداقل قیمت‌ها پیش برویم تا با اثرات مثبتی در محله‌ها روبه‌رو شویم.»

اجرای پروژه‌های محله‌محوری در مناطق محروم

در ابتدای گفت‌وگو با مدیر منطقه به دو رویکرد برای سال جاری اشاره شد. اجرای پروژه‌های شاخص عمرانی و محله‌محوری. محله‌مـحوری و تـوجه به نـقاط محروم دستور شهردار اصفهان به مدیران مناطق بود که در جهت کاهش محرومیت مصوب شد.

شهرداری منطقه 12 نیز به محض ابلاغ این دستور، محله‌های عاشق‌آباد و مهدیه و محمودآباد را برای اجرای پروژه‌های محله‌محوری با اعتباری بالغ بر 35میلیارد تومان انتخاب کرد و به اجرا در آورد که تاکنون ۹۰ درصد پروژه‌ها انجام شده است.

رسالت با اشاره به اجرای بازشدن چند گلوگاه در محله عاشق‌آباد و دنبال‌کردن طرح خروج این محله از بن‌بست با برگزاری جلسات هم‌اندیشی با جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان، ادامه می‌دهد: «اجرای ۴۰درصدی آزادسازی گلوگاه‌ها در عاشق‌آباد، ساخت مسجد المهدی در شهرک مهدیه، تملک ساخت مسجد قدس در محله عاشق آباد که سال آینده احداث آن شروع خواهد شد، روکش آسفالت محله محمودآباد و عاشق آباد، پیاده‌روسازی محله عاشق آباد، دفع آب‌های سطحی محله محمودآباد که یکی از مشکلات منطقه است و از سال گذشته تاکنون ۱۵۰۰ متر کانال دفع آب‌های سطحی در منطقه احداث شده است، ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس محله عاشق‌آباد، احداث زمین چمن محله مهدیه، ساخت ورزشگاه و بهسازی ورزشگاه در محله محمود‌آباد، مهم‌ترین اقداماتی است که امسال انجام شده است.»

او همچنین اجرای طرح آرام‌سازی و بهبود حمل‌ونقل در سطح محلات، آزادسازی گلوگاه‌های محلی امیرعرب، ساماندهی آرامستان‌های محله امیر عرب عاشق آباد، امین‌آبادو محمودآباد و بازگشایی گلوگاه‌های محلی عاشق‌آباد را از جمله پروژه‌های محله‌محوری در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

اجرای پروژه شاخص عمرانی اتصال بلوار معلم به فرزانگان

اجرای پروژه شاخص عمرانی، یکی از رویکردهای مهم در شهرداری منطقه 12 بوده است. مدیر منطقه درخصوص پروژه‌های شاخص افتتاح شده در سال ۱۴۰۱ به اتصال بلوار معلم به فرزانگان اشاره می‌کند: «این پروژه به طول ۲ کیلومتر وعرض ۱۵ متر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان در ماه اخیر افتتاح شد، که با احداث این خیابان یکی از مشکلات ترافیکی و خطرساز در بلوار معلم مرتفع شد. »

او ادامه داد: «در برنامه افتتاحیه اول در آذر ماه، افتتاح ورزشگاه بزرگ سه‌هزار متر مربعی مشارکتی شهرک نگین، پروژه ۱۰ هزارمتری اتصال پارک نگین به پارک مادر، افتتاح خیابان صنعتگران به طول ۱۲۰۰ متر و عرض ۲۸ متر و جمعا با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به سرانجام رسید.»

رسالت در ادامه در خصوص اجرای پروژه‌های مهمی که منطقه ۱۲ در سال جاری به انجام رسانده می‌گوید: «در این راستا می‌توان به اجرای ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن روکش، تراشه و ترمیم آسفالت، احداث پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی در سطح منطقه به طول ۸ هزار و ۵۰۰ متر، احداث خیابان حدفاصل خیابان سپاس به خیابان شهید زرین واقع در شهرک امیرکبیر با هزینه‌ای بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال وبا پیشرفت ۹۰ درصدی، احداث خط آبرسانی فضای سبز به طول ۵ کیلومتر به موازات بزرگراه معلم اشاره
کرد.»

پروژه های در حال احداث یا انجام‌شده سال جاری

او ادامه داد:« ساخت رفیوژ خیابان بهارستان غربی به طول سه کیلومتر، اصلاح راست‌گرد خیابان گلستان به امام خمینی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، احداث خط انتقال پساب به طول ۱۵ کیلومتر از تصفیه‌خانه شاهین‌شهر تا استقلال، اتصال کندکتور از شهرک قدس خیابان مفتح به طول 2.5 کیلومترو هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اتصال مخازن نگین به مخازن فرزانگان به طول ۲۲ کیلومترو ۴۰۰متر با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و احداث مخزن نگین با حجم ۱۰۰۰ متر مکعبی با هزینه‌ای بالغ بر ۷۵ میلیارد از پروژه‌هایی است که در سال جاری در حال احداث است یا انجام شده است.»

اجرای پارکینگ مکانیزه طبقاتی به صورت مشارکتی

منطقه 12 بنا به گفته رسالت قابلیت سرمایه‌گذاری دارد و می‌شود به عنوان یک فرصت به آن اشاره داشت. شهرداری نیز در حوزه اجرای پروژه‌های مشارکتی و حضور سرمایه‌گذاران قعالیتش را شروع کرده است.

رسالت در معرفی پروژه‌های مشارکتی منطقه می‌گوید: «یکی از پروژه‌های مشارکتی برای سال آینده، احداث پارکینگ مکانیزه و طبقاتی خیابان مفتح است. »

او ادامه داد: «این پروژه برای اولین بار در سطح منطقه انجام خواهد شد و بسیاری از مشکلات ترافیکی این منطقه کاهش پیدا می‌کند.»

بهره‌برداری از پروژه علیخانی تا اواسط سال 1402

او همچنین با تأکید بر اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشارکتی شهر در منطقه اضافه می‌کند: «مجموعه تجاری و اداری علیخانی در میدان علیخانی در سال‌های گذشته شروع شده و تا اواسط سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. کلنگ احداث پردیس خانواده در سال آینده را زمین خواهیم زد و عملیات عمرانی آن در سال آینده با اعتباری بالغ بر 640 میلیارد ریال شروع خواهد شد. برای احداث پردیس تا کنون ۷۵درصد آزادسازی انجام شده و فاز اول آن با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد.»

معرفی مهم‌ترین پروژه‌های شاخص عمرانی سال ۱۴۰۲

او همچنین در ادامه به معرفی مهم‌ترین پروژه‌های شاخص عمرانی سال ۱۴۰۲ پرداخت. احداث پارک ایثار با رویکرد بازی کودکان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال، تملک و احداث خیابان‌سازی فاز اول خیابان زرین با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال، خیابان‌سازی خیابان کار و کارکرد با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال، خیابان‌سازی خیابان نوآوران با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد، تملک و احداث راستگرد خیابان بهارستان به خیابان ورزشگاه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد از جمله پروژه‌ها بوده است.

همچنین بهسازی جداول و کانیوگذاری خیابان امام خمینی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال، همچنین نورپردازی میدان استقلال و احداث فرهنگسرای مهدی‌آباد، توسعه منابع پساب بختیاردشت، اصلاح ضلع جنوبی خیابان استقلال در شهرک امیرکبیر با هزینه‌ای بالغ بر پنج و نیم میلیارد تومان، بهسازی و احداث پیاده روهای شهرک کوثر با هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بهسازی و احداث پیاده‌روهای شهرک نگین با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد و احداث فرهنگسرای نگین، از پروژه‌های دیگر سال آینده منطقه ۱۲ است که رسالت به آن‌ها اشاره می‌کند.

نحوه برگزاری سرای ده و صدور پروانه الکترونیکی ساختمان در منطقه

مدیر منطقه 12 در پایان از نحوه برگزاری سرای ده و صدور پروانه الکترونیکی ساختمان در منطقه می‌گوید: «اجرای سرای ده از برنامه‌های وسیع معاونت شهرسازی شهرداری است که از ابتدا در منطقه اجرا شد. مردم برای ثبت‌نام و دریافت پروانه به صورت الکترونیکی، در سامانه ثبت‌نام می‌کنند، اما اشکالاتی هم در کار وجود دارد. بحث ارتفاع در این سامانه مردم را ناراضی کرده است و اگر مشکلات این سامانه برطرف شود، طرح بسیار خوبی خواهد بود.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه − 4 =