کدام موانع اگر حل شوند نیروگاه‌های خورشیدی در اصفهان توسعه می‌یابند؟

چالش‌های تجدیدپذیرها!

انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند علاوه بر حل مسئله ناترازی، امنیت تولید انرژی را با تنوع‌بخشی به سبد تولید برق افزایش دهند. با وجود ظرفیت‌های فراوان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، روند رشد و توسعه این نیروگاه‌ها نسبت به دنیا کندتر بوده که نیازمند رفع چالش‌های موجود است.

تاریخ انتشار: 09:55 - شنبه 1403/02/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چالش‌های تجدیدپذیرها!

به گزارش اصفهان زیبا؛ انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند علاوه بر حل مسئله ناترازی، امنیت تولید انرژی را با تنوع‌بخشی به سبد تولید برق افزایش دهند. با وجود ظرفیت‌های فراوان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، روند رشد و توسعه این نیروگاه‌ها نسبت به دنیا کندتر بوده که نیازمند رفع چالش‌های موجود است. بنابر اظهارنظر کارشناسان اگر موانع موجود بر سر راه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی برطرف شود، می‌توان بیش از ۱۰درصد برق کشور را از طریق تجدیدپذیرها تأمین کرد.

در سال‌های اخیر، محدودیت تأمین برق در کنار رشد فراوان مصرف، منجر به ناترازی بیش از ۱۲هزار مگاوات برق در کشور شده و این در حالی است که نیروگاه‌های حرارتی که سهم چشمگیری در تأمین برق کشور دارند، هم‌زمان با مشکل تأمین سوخت و منابع مالی روبه‌رو هستند.

انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر به‌طور گسترده در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. در چنین شرایطی،  مزیت‌های اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله خورشیدی، بادی و دیگر منابع اهمیت زیادی یافته است. انرژی‌های تجدیدپذیر از تأمین برق کم‌هزینه گرفته تا ایجاد مشاغل محلی قابل‌اعتماد و اجتناب از اثرات جانبی پرهزینه مرتبط با انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، یک موهبت اقتصادی محسوب می‌شوند.

تأمین برق پایدار اصلی‌ترین نیاز صنایع برای تولید پیوسته هم است؛ آن‌هم در استان اصفهان که قطب تولید و صنعت کشور است و مزیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف صنعتی دارد. قطعی برق منجر به خسارات زیاد برای مشترکان صنعتی می‌شود و حل این معضل نیازمند احداث ظرفیت جدید نیروگاه است.

نصب نیروگاه خورشیدی روی سقف واحدهای صنعتی این امکان را به کارخانه‌ها می‌دهد که در صورت قطعی برق شبکه، درآن‌واحد و به‌طور مستقیم از برق خورشیدی تولیدشده استفاده کنند؛ همچنین در زمان‌هایی که برق شبکه وصل است، کارخانه می‌تواند با تزریق برق خورشیدی تولیدشده به شبکه توزیع، از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند شود.

یکی از راه‌هایی که اخیرا صنایع در حال بررسی آن هستند، تأمین برق موردنیاز کارخانه‌ها به‌وسیله انرژی خورشیدی است. واحدهای صنعتی با نصب پنل‌های خورشیدی امکان تأمین برق مصرفی‌شان را با استفاده از انرژی خورشیدی فراهم می‌کنند؛ با این حال توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با چالش‌های زیادی روبه‌روست که اگر این موانع به‌تدریج حل‌وفصل شوند، شاهد توسعه این بخش خواهیم بود.

سرمایه‌گذار نیست!

مهدی ثقفی، کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر، در خصوص چالش‌های توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در اصفهان عنوان کرد: چالش توسعه نیروگاه‌ها، عدم اطلاع و آگاهی عموم مردم از مزایا و درآمدهای نیروگاه‌هاست. از دیگر دلایل چالش توسعه نیروگاه‌ها عدم اعتماد به دولت برای سرمایه‌گذاری در این زمینه است. این کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر نبود سرمایه‌گذار خارجی را از دیگر چالش‌های نیروگاه‌های برق می‌داند که بستر آن هنوز فراهم نیست.

ثقفی در پاسخ به این پرسش که نیروگاه‌های خورشیدی در بهترین حالت چه میزان از کسری تراز برق در استان را می‌توانند رفع کنند؟ گفت: بستگی به تعداد نیروگاه‌ها دارد؛ اما آن چیزی که دولت در نظر گرفته و اهدافی که برای آن ترسیم کرده درباره اینکه این نیروگاه‌ها احداث شود، بیش از ۷۰درصد تحقق پیدا نکرده است. او ادامه داد: تمام دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌روند. کشور ما نسبت به کشورهای همسایه مانند ترکیه و کشورهای عربی، مثل عراق، عربستان و امارات در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر عقب افتاده است؛ اما می‌شود گفت سیاست‌های مناسبی پیش‌بینی‌شده که باعث رشد نیروگاه‌های تجدیدپذیر شده است؛ ازجمله ماده ۱۶ قانون دانش‌بنیان که صنایع بزرگ باید سالانه یک درصد از برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

او اظهار کرد: دولت نیز تسهیلات در اختیار اقشار ضعیف گذاشته است تا بتوانند با استفاده از این تسهیلات روی پشت‌بام خانه خود، نیروگاه نصب کنند. این‌ها سیاست‌های نسبتامناسبی است؛ اما در مرحله اجرا با چالش مواجه می‌شود. درواقع صنایع این کار را انجام نمی‌دهند .

بوروکراسی‌های پیچیده مانعی بر سر راه توسعه نیروگاه‌ها

ثقفی خاطرنشان کرد: یک‌سری از صنایع اعلام می‌کنند برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی منابع مالی وجود ندارد، برخی دیگر از صنایع اعلام می‌کنند که فضای کافی در اختیار ندارند. از طرف دیگر، مقرراتی که برای گرفتن مجوز نیروگاه‌های بزرگ و خورشیدی است، دارای بوروکراسی نامناسب است؛ به‌گونه‌ای که هر شخص به‌دنبال سرمایه‌گذاری است یا اینکه قصد خرید زمین برای احداث نیروگاه‌ها را دارد یا اینکه به دنبال دریافت تسهیلات است؛ با وجود این مقررات خسته می‌شود و دیگر ادامه نمی‌دهد.

ثقفی اذعان کرد: بسیاری از اشخاص به خاطر پله‌های متعددی که برای گرفتن مجوز باید طی کنند، در میانه راه آن را رها می‌کنند. طبق اظهارات این کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر، عده‌ای نیز اقدام به خرید زمین برای نیروگاه‌ می‌کنند؛ اما این زمین را نیز برای احداث نیروگاه‌ استفاده نمی‌کنند؛یعنی از همان ابتدا نیت احداث نیروگاه را نداشته‌اند. ثقفی عنوان کرد: اگر این چالش‌ها برطرف شود، زمینه برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم می‌شود و می‌توانیم بیش از ۱۰درصد برق کشور را از طریق تجدیدپذیرها تأمین کنیم. در این صورت مشکل ناترازی هم تا اندازه زیادی رفع می‌شود؛ ولی در حال حاضر کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر که احداث شده است، تنها حدود یک درصد مصرف برق کشور را تأمین می‌کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده − ده =