عوض شوید تا عوضی نشوید!

آیا از تغییر کردن استقبال می‌کنید و تمایل برای عوض شدن دارید؟ محمدعلی شهبازی، روان‌شناس، روان‌کاو، مدرس رشد فردی و بنیان‌گذار مؤسسه «اصل من» در سلسله نشست‌های باغ نوش به این موضوع پرداخته است.

تاریخ انتشار: 20:10 - جمعه 1402/01/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
عوض شوید تا عوضی نشوید!

لازمه رشد هر فردی است؛ اما تغییر شرط و شروط دارد. برخی برای تغییر کردن به شدت جبهه می‌گیرند یا از آن طفره می‌روند. شما چطور؟ آیا از تغییر کردن استقبال می‌کنید و تمایل برای عوض شدن دارید؟ محمدعلی شهبازی، روان‌شناس، روان‌کاو، مدرس رشد فردی و بنیان‌گذار مؤسسه «اصل من» در سلسله نشست‌های باغ نوش به این موضوع پرداخته است. / عوض

قدر استرس را بدانید؛ گاهی این حالت، آلارمی برای وجود اشتباهی در زندگی‌تان است که نیاز به تغییر دارد. به عبارت دیگر استرس، پیام‌آوری از جانب معبود است. در واقع معبودتان از طریق قلبتان با شما حرف می‌زند. بنابراین اگر حالتان بد نشود و استرس نگیرید، از کجا متوجه اشتباهتان می‌شوید؟

توجه داشته باشید که اگر حستان برای انجام کاری یا در حین انجام کاری بد شد، بدانید که راهتان غلط است و توجه داشته باشید که منظور فکر نیست، منظور حس است. حس با فکر متفاوت است. پس مبنای شما باید تغییر باشد. / عوض

شرایط تغییرکردن

باید بهای تغییر را بدهید: زمان تغییر معمولا استرس پیدا می‌کنید و حس می‌کنید همه چیز به‌هم می‌خورد و… ولی باید بهای تغییر را بدهید.

تغییر باید آگاهانه باشد: بخاطر بسپارید که اگر تغییر آگاهانه باشد، در نهایت به نفع شماست. بنابراین هر تغییری را لازم نیست بدون چون و چرا پذیرفت، تغییری بجاست که از روی آگاهی باشد.

از جزیی شروع کنید: تغییر را از موضوعات جزیی و کوچک شروع کنید. مثلا می‌توانید تصمیم بگیرید که از امروز روزانه به مدت 10 دقیقه پیاده‌روی کنید یا اینکه تصمیم بگیرید از امروز روزی پنج صفحه مطالعه کنید یا فیلم دیدن را کم کنید و… حال خودتان سه تغییر جزیی را بنویسید و در راستای آن اقدام کنید. ترجیحا سعی کنید این تغییرات را در معرض دیدتان قرار دهید تا آن‌ها را فراموش نکنید.

خودتان قدم بردارید: در تغییر‌کردن از خودتان شروع کنید و امیدتان به کسی نباشد، به عبارتی خودتان قدم بردارید و در این راه محکم و با اراده باشید. 

عمل مهم است: برخی از شما ممکن است به منظور تغییر چندین گروه داشته باشید، چندین کتاب بخوانید و پیش چندین مشاوره بروید، ولی باید توجه داشت که دیدها متفاوت است و ممکن است شما را برای رسیدن به مقصود گمراه کند یا به طور کلی دلزده و ناامید کند.

از طرف دیگر خواندن بدون عمل هیچ فایده‌ای ندارد، اینکه فقط مطالعه و پرس‌و‌جو کنید، اما در عمل به کار نگیرید، تنها وقتتان تلف می‌شود و زمانی برای پیاده‌سازی تغییراتتان نخواهید داشت. ضمن اینکه موضوع برایتان لوث و عادی می‌شود.

تغییر برای همه است: گاهی در بعضی از مسائل، برخی فکر می‌کنند نیاز به تغییر ندارند و بر این تصور هستند که همه از آن‌ها راضی هستند اما بترسید از روزی که احساس کنید (برای همه) محبوب هستید و همه شما را دوست دارند. این به این معناست که برای دیگران زندگی می‌کنید و حتی قادر به نه گفتن به دیگران نیستید، در واقع گاه خود را نادیده می‌گیرید تا به بقیه بها دهید.

اگر اینگونه‌اید، ببینید مرغ هستید یا مرغ عشق؟ مرغ، بالی برای پرواز ندارد و در هر صورت همان‌جایی که قرارش می‌دهند، می‌ماند؛ اما اگر درِ قفس روی مرغ عشق باز شود، پرواز می‌کند و می‌رود؛ بنابراین سعی کنید مرغ نباشید، مرغ عشق شوید.

برای تغییر هیچ‌وقت دیر نیست: برخی به بهانه سنشان، از تغییر‌کردن طفره می‌روند و بر این اعتقاد هستند که از من دیگر گذشته است؛ اما هیچ‌وقت برای تغییر‌کردن دیر نیست! به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + 18 =