تدابیر لازم برای فصل اول سال:

بهار را بهاری کنید

از دید طب سنتی بهار، فصلی است که انسان در سرزمین معتدل محتاج به پوشش زیاد به سبب گرمی هوا نباشد. این فصل بهترین و معتبرترین فصل سال است، به‌طوری‌که خون به اعتدال کشیده می‌شود و بهترین حالت را برای انسان به ارمغان می‌آورد و باعث سرخوشی و سلامتی می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:41 - دوشنبه 1402/01/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
بهار را بهاری کنید

از دید طب سنتی بهار، فصلی است که انسان در سرزمین معتدل محتاج به پوشش زیاد به سبب گرمی هوا نباشد.

این فصل بهترین و معتبرترین فصل سال است، به‌طوری‌که خون به اعتدال کشیده می‌شود و بهترین حالت را برای انسان به ارمغان می‌آورد و باعث سرخوشی و سلامتی می‌شود.

البته بیماری‌های مزمن در این فصل تشدید می‌شود و برخی دچار آلرژی خواهند شد که در این صورت با تدبیر لازم می‌توان بهار را برای خودتان بهاری کنید.

تدابیری که با نظر دکتر الهه حاجی صادقی، متخصص طب سوزنی و محقق طب سنتی ارائه می‌شود.

بدن را از اخلاط فاسد پاک کنید

در زمستان به‌طور معمول غذای بیشتری مصرف می‌شود و از طرف دیگر میزان تعریق در هر فرد نسبت به فصول دیگر کمتر است و همین موارد باعث می‌شود مواد زائد در بدن بماند و باعث بیماری شود. بنابراین با پا‌ک‌سازی بدن می‌توان کمک زیادی به سلامت کرد.

از پرخوری و درهم‌خوری بپرهیزید

در بهار مقدار غذای خود را نسبت به فصول دیگر کاهش دهید تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن انباشته شود. توجه داشته باشید که پرخوری و درهم‌خوری باعث ضعیف‌شدن توان و ایمنی بدن شده و به این ترتیب زمینه ابتلا به بیماری فراهم می‌شود.

از بروز یبوست پیشگیری کنید

از مواد غذایی فیبردار و غلات سبوس‌دار استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید. همچنین استفاده از سوپ‌ها و آش‌های ساده با پایه برنج و سبزیجات برای پیشگیری از یبوست لازم است.

موادغذایی آلرژی‌زا را کاهش دهید

اگر دچار انواع آلرژی هستید، مصرف میوه‌های لطیف مثل خیار یا هندوانه را کاهش دهید. استفاده از آب هندوانه یا آب خیار با کمی شکر قهوه‌ای برای کاهش حرارت مانعی ندارد. (برای افراد دارای طبع‌ تَر). برای پیشگیری از خارش پوست ناشی از آلرژی، خرفه بخورید و برای کاهش عطسه‌های ناشی از آلرژی، روغن بنفشه استفاده کنید.

سایر راهکارها

غذاهای مولدخون را به حداقل برسانید. در این فصل غذاهای گرم و تَر و مولد خون مثل گوشت را کاهش دهید و غذاهای مناسب فصل مثل سوپ جو، چلوگشنیز با جوجه خروس، آش‌های ساده، بورانی اسفناج و… بخورید.

‌غذاهای دارای طبع سرد استفاده کنید. بسیاری از میوه‌های این فصل دارای طبع سرد است. اما توصیه به سردیجات، بیشتر مربوط به افراد دارای طبع گرم است و افرادی که دارای طبع سرد هستند، چندان سردی مصرف نکنند.

نوشیدنی‌های گرمی‌بخش و رطوبت‌آور را کاهش دهید. (به‌خصوص افراد دارای طبع گرم و تَر)

از نوشیدنی‌هایی فرونشاننده گرما مثل عرق کاسنی، شربت زرشک، غوره، شربت نارنج، لیمو و به‌لیمو استفاده کنید. ضمنا اگر دارای مزاج گرم هستید، شربت عناب (به‌ویژه اگر غلظت خون دارید) مصرف کنید. از شربت آلو بخارا یا شربت تمبر هندی نیز به صورت روزانه استفاده کنید.

مصرف مواد گرم، تلخ، تند، شور و ادویه‌جات تند مثل: فلفل، زنجبیل و دارچین را به حداقل برسانید.

از سیب یا کاهو و سکنجبین به عنوان میان‌وعده استفاده کنید.

در صورتی که با خوردن میوه‌ای، احساس سنگینی، خشکی دهان و پوست یا باد گلو داشتید، از خوردن آن صرف‌نظر کنید و از خوردن میوه‌هایی که به شما انرژی داده و موجب شادی شما می‌شود، استفاده کنید.

مصرف سبزیجات مخصوص این فصل را از یاد نبرید. مصرف سبزیجات و گیاهان دارویی که در این فصل می‌رویَد، تأثیر زیادی در پاک‌سازی خون و پیشگیری از انواع بیماری‌ها دارد.

از حرکات بیش از حد بدنی و ورزش‌های سنگین بپرهیزید، اما انجام ورزش ساده و سبک مفید است.

از تنش‌های روانی خودداری کنید. بدانید که تنش‌های روانی مثل خشم و پرخاشگری باعث افزایش طبع گرم شده و برای فرد عوارض ایجاد می‌کند.

لباس‌های لطیف و سبک به‌ویژه از جنس کتان بپوشید.

از حمام گرم و استفاده طولانی از آب‌های معدنی گرم خودداری کنید.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − یک =