مجلسی‌ها در حال بررسی لایحه دولت هستند:

پنجشنبه یا شنبه؟ مسئله این است!

پنجشنبه یا شنبه؟ مسئله این است! اما چرا مجلسی‌ها خواستار تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستند؟ این سوالی است که سیداحمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌و‌گو با «همشهری آنلاین» به آن این‌گونه پاسخ داده است.

تاریخ انتشار: 11:38 - پنجشنبه 1402/02/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پنجشنبه یا شنبه؟ مسئله این است!

پنجشنبه یا شنبه؟ مسئله این است! اگرچه تا همین چند وقت پیش بحث تعطیلی پنجشنبه‌ها به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی مطرح شد و اتفاقا دولت نیز موافق تعطیلی این روز بود و لایحه آن را در قالب اصلاح‌ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارائه کرد، حالا با ارائه اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت، تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال دنبال است و قرار است که بهارستان‌نشین‌ها به بررسی آن بپردازند.

اما چرا مجلسی‌ها خواستار تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستند؟ این سوالی است که سیداحمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده ادوار مجلس در گفت‌و‌گو با «همشهری آنلاین» به آن این‌گونه پاسخ داده است: این موضوع از سال‌ها قبل مطرح است. بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل هماهنگی با سیستم اقتصادی و مالی تعطیلات خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کردند. در کشور ما نیز سال‌ها این بحث مطرح بوده که پنجشنبه روز کاری باشد و تعطیلات به جمعه و شنبه منتقل شود. حتی برخی از کشورهای عربی نیز برای هماهنگی بیشتر با دنیا این کار را انجام دادند.

در ادامه پاسخ دادند: به هر صورت این لایحه به کمیسیون اجتماعی رفته و مجلس اصلاحیه بر لایحه دولت نیز انجام داده است. به این ترتیب باید منتظر ماند تا در کمیسیون مربوطه بحث‌های کارشناسی روی این موضوع انجام شود. به یاد دارم که از مجلس چهار این مسئله مطرح بود و در سفرهای خارجی که می‌رفتیم سفرای ایران می‌گفتند اگر پنجشنبه روز کاری و شنبه تعطیل باشد، مدت زمان بیشتری برای ارتباط و کار و هماهنگی بین داخل و خارج کشور وجود دارد..

محسن پیرهادی که نماینده مردم تهران در مجلس است نیز در این باره به «ایسنا» گفته است که در لایحه دولت دو نکته حائز اهمیت است: نکته اول برنامه تعطیلی سراسری پنجشنبه و نکته دوم کاهش ۹۰ دقیقه‌ای ساعت کار هفتگی است.

 ایشان ادامه داد: متأسفانه دولت در تدوین و تصویب این لایحه استاندارد دوگانه‌ای برای کارکنان دولت و بخش خصوصی قائل شده است. مقصود دولت در این لایحه باید کاهش ساعات کاری هفتگی کارکنان بخش دولتی و خصوصی به‌صورت توأمان باشد. اما درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها فقط بر کارمندان دولت متمرکز شده است و گویا برنامه‌ای برای بخش خصوصی ندارد.

پیچ و خم یک پیشنهاد

بحث تعطیلی دو روز پایانی هفته که فعالان حوزه گردشگری نیز از مدافعان سرسخت آن هستند و مدت‌هاست سنگ آن را به سینه می‌زنند، از سال‌های پیش تاکنون مطرح است و اما هنوز راه به جایی نبرده است. پیشینه آن را که بررسی کنیم به ده نود خواهیم رسید.

سال 1395 اولین باری بود که بحث دو روزه شدن تعطیلات مطرح شد و مجلس‌نشینان در پی بررسی آن برآمدند و اما پیگیری‌های آن‌ها فرجامی نیافت تا اینکه این بحث در سال 1397 و 1398 یک بار دیگر پایش لابه‌لای حرف و حدیث‌های اهالی بهارستان باز شود و کمیسیون اجتماعی دوباره به بررسی آن بپردازد.

تلاش مجددی که اما بار دیگر هم بی‌نتیجه ماند و نتوانست راه به جایی ببرد.

سال گذشته اما خاموشی‌های پی‌در‌پی و ناترازی برق، یک‌بار دیگر باعث شد تا خیلی‌ها علاج درمان این معضل را تعطیلی دو روزه در روزهای پایانی هفته در سراسر کشور بدانند و آن را پیشنهاد کنند. همین هم شد که این بار بحث، جدی‌تر از بارهای دیگر مطرح شد و دولت نیز با موافقت آن، لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها را به مجلس ارسال کرد و اما پس از آن، مجلسی‌ها خواستار تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها شدند؛ اقدامی که البته هنوز در حال بررسی است و منتظر تصویب مجلسی‌ها.

افزایش بهره‌وری با بیشتر شدن تعطیلات

تعطیلی دو روزه در هفته در سراسر کشور درحالی سال‌هاست در پیچ و خم تصمیمات بهارستان‌نشین‌ها معطل مانده است که تحقیقات علمی حاکی از این است که بهره‌وری نیروی انسانی با تعطیلات دو روزه در پایان هفته افزایش می‌یابد.

موضوعی که در کشور ما با تقویم تعطیلات رسمی فعلی و پراکندگی و بی‌نظمی آن، مشاهده نمی‌شود. ضمن اینکه افزایش بهره‌وری و تبعات مثبت اقتصادی، فواید اجتماعی و رفتاری آن نیز برای مردم محسوس باشد.

از سوی دیگر، بسیاری اعتقاد دارند که ایران بهشت تعطیلات است و به دلیل مناسبت‌های مذهبی و ملی و… تعداد تعطیلات در کشور زیاد است. اما به گزارش برنا، تعداد روزهای تعطیل در ایران، نه‌تنها زیاد نیست، بلکه ایران جزو ۱۰ کشور جهان با کمترین تعطیلات است.

ایران بیشترین تعطیلی مناسبتی را دارد، اما به‌دلیل یک‌روزه بودن تعطیلات هفتگی‌اش همچنان حدود ۴۰ روز کمتر نسبت به بسیاری از کشورها تعطیلی دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × چهار =