انبوه‌سازان پیش‌فروش مسکن را به‌صرفه نمی‌دانند:

اما و اگرهای پیش‌فروش مسکن

در شرایط کنونی حداقل ساخت هر متر مسکن در اصفهان 30 میلیون تومان برآورد می‌شود. با وجود این تفاسیر ساخت یک واحد 100متری در اصفهان در کمترین حالت ممکن و در مناطق ضعیف اصفهان سه‌میلیارد تومان تمام می‌شود. باوجود افزایش هزینه تمام‌شده ساخت مسکن و تورم موجود بازار پیش‌فروش مسکن مانند گذشته داغ نیست.

تاریخ انتشار: 08:02 - چهارشنبه 1402/03/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اما و اگرهای پیش‌فروش مسکن

به گزارش اصفهان زیبا؛ در شرایط کنونی حداقل ساخت هر متر مسکن در اصفهان 30 میلیون تومان برآورد می‌شود. با وجود این تفاسیر ساخت یک واحد 100 متری در اصفهان در کمترین حالت ممکن و در مناطق ضعیف اصفهان 3 میلیارد تومان تمام می‌شود. باوجود افزایش هزینه تمام‌شده ساخت مسکن و تورم موجود بازار پیش‌فروش مسکن مانند گذشته داغ نیست.

شرط سازنده‌ها برای خریداران افزایش قیمت مسکن پیش‌خریداری‌شده به‌تناسب تورم است. در گذشته پیش‌فروش مسکن می‌توانست منبع مالی مناسبی برای افزایش ساخت‌وسازها باشد؛ اما حالا انبوه‌سازان اصفهان با صراحت اعلام می‌کنند که با توجه به تورم موجود، پیش‌فروش مسکن چندان به‌صرفه نیست.

روند نزولی ساخت‌وسازها در اصفهان

افزایش ساخت‌وسازها با افزایش عرضه مسکن در بازار منجر به تعدیل قیمت‌ها هم می‌شود. اگر قیمت‌ها تعدیل شود، پیش‌فروش مسکن هم پررنگ‌تر می‌شود. در اصفهان این کمبود عرضه به‌خوبی محرز است. آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان درباره صدور پروانه‌های ساختمانی در کلان‌شهر اصفهان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که صدور پروانه‌های ساختمانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ روند کاهشی داشته است. اما در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با افزایش قیمت مسکن و روی‌آوردن سازندگان به ساخت‌وساز، تعداد پروانه‌های ساختمانی نیز افزایش یافت.

پروانه‌های ساختمانی صادرشده در سال ۱۳۹۲ معادل ۹ هزار و ۳۸۹ پروانه بوده که در یک روند نزولی به 3 هزار و ۳۶۶ پروانه در سال ۱۳۹۷ می‌رسد؛ اما پس از آن روند افزایشی به خود می‌گیرد و به 5 هزار و ۸۴۳ پروانه در سال ۱۳۹۹ می‌رسد. با این‌حال آمار صدور پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهد که این آمار در سال ۱۴۰۰ به‌طور مجدد نزولی شده و با کاهش ۲۸.۵ درصدی به 4 هزار و ۱۷۵ پروانه رسیده است.

بررسی تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان صادرشده شهر اصفهان نیز نشان می‌دهد که بیشترین و کمترین تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ با ۳۸ هزار و ۵۶ و ۱۳ هزار و ۳۱ واحد مسکونی است. تعداد واحدهای مسکونی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به ترتیب ۲۵ هزار و ۵۸۵ و ۱۸ هزار و ۸۱ واحد بوده است که نشان‌دهنده کاهش ۲۹‌ درصدی واحدهای مسکونی در سال گذشته نسبت به ۱۳۹۹ است.

تولید مسکن کوچک‌متراژ در اصفهان افزایش یابد

در این‌ بین انبوه‌سازان پیشنهاد می‌کنند برای افزایش عرضه باید از انبوه‌سازان حمایت شود تا ساخت واحدهای کوچک‌ متراژ در اصفهان افزایش یابد. این‌طور که یکی از انبوه‌سازان اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: باتوجه به مشخص‌نبودن وضعیت تورم، وقتی مسکن پیش‌فروش شود، به فاصله چندماه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین در شرایط کنونی برخی انبوه‌سازان پیش‌فروش می‌کنند و شرط می‌گذارند که تورم 15 درصد افزایش یابد، به هزینه تمام‌شده اضافه نمی‌شود و خریدار پولی پرداخت نمی‌کند؛ ولی اگر تورم بیش از 15 درصد باشد، به مبلغ اقساط اضافه می‌شود و خریدار باید به نسبت تورم هزینه پرداخت کند.

سید کریم داوودی ادامه می‌دهد: با وجود این شرایط برخی خریداران قبول می‌کنند که به نسبت تورم هزینه بیشتری پرداخت کنند و برخی خریداران نیز نمی‌پذیرند؛ با این‌ حال پیش‌فروش مسکن چندان هم نمی‌تواند منبعی برای تأمین مالی انبوه‌سازان به‌منظور ساخت مسکن باشد تا از این طریق تولید مسکن افزایش پیدا کند.

داوودی عنوان می‌کند: برای افزایش تولید مسکن باید به انبوه‌سازان و بخش خصوصی وام اعطا شود. پروژه‌هایی مانند مسکن ملی، دولتی است. برای افزایش ساخت‌وساز بخش خصوصی هم باید تقویت شود؛ کاری که در دنیا برای افزایش تولید مسکن انجام می‌دهند حمایت از انبوه‌سازان است. وقتی به انبوه‌ساز وام اعطا می‌شود و آن‌ها تقویت می‌شوند، در رقابت با یکدیگر مسکن تولید می‌کنند و با قیمت مناسب می‌فروشند.

این انبوه‌ساز اذعان می‌کند: در شرایط کنونی وام 600 میلیون الی 700 میلیون تومانی به انبوه‌سازان باید پرداخت شود؛ ضمن اینکه بانک مسکن و دولت سیاست حمایت از ساخت مسکن‌های کوچک را انجام دهد تا تولید مسکن‌های با متراژ پایین افزایش یاید.

داوودی خاطرنشان می‌کند: در کمال تأسف بیشتر سازنده‌ها برای قشر مرفه آپارتمان‌های گران‌قیمت ساخت‌وساز می‌کنند؛ این در حالی است که انبوه‌سازان باید بیشتر به سمت ساخت واحدهای با متراژ پایین حرکت کنند تا اقشار ضعیف هم بتوانند خانه‌دار شوند.

این انبوه‌ساز اذعان می‌کند: در اصفهان عرضه مسکن از تقاضا کمتر است و تولید مسکن‌های کوچک‌متراژ رونق ندارد. در کشورهای توسعه‌یافته پارکینگ عمومی برای خانه‌ها درنظر می‌گیرند تا ساخت واحدها با متراژ کمتر باشد؛ ولی در کشور ما برای هر خانه باید پارکینگ و انبار مجزا هم ساخت‌وساز شود؛ به همین دلیل هزینه ساخت‌وساز گران‌تر تمام می‌شود.

داوودی می‌گوید: در شرایط کنونی حداقل هزینه ساخت هر متر مسکن در اصفهان 30 میلیون تومان و حداکثر هزینه ساخت هر مترمسکن 250 میلیون تومان تمام می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده + هفت =