با پیشنهاداتی برای درمان اختلالی از مو آشنا شوید:

علل و معلول ایجاد موخوره

موخوره، یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد بخصوص بانوان است، اما علل مختلفی برای این اختلال می‌تواند وجود داشته باشد.

تاریخ انتشار: 13:31 - پنجشنبه 1402/03/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
علل و معلول ایجاد موخوره

به گزارش اصفهان زیبا؛ موخوره، یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد بخصوص بانوان است، اما علل مختلفی برای این اختلال می‌تواند وجود داشته باشد.

یبوست: از مهمترین دلایل ایجاد موخوره، یبوست است که البته به طور معمول مورد غفلت واقع می‌شود این در حالی است که این بیماری ضمن ایجاد موخوره، باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها در فرد می‌شود.

استفاده از رنگ‌ها و سایر مواد شیمیایی بر روی موها: امروزه بیش از گذشته و مرتب از رنگ موها استفاده می‌شود این در حالی است که عوارض زیادی از جمله موخوره به جای می‌گذارد.

اقدامات فیزیکی مضر: برخی از اقدامات مانند سشوار کشیدن و برخی از روش‌های نامناسب بستن یا حالت‌دهی مو می‌تواند عاملی برای ایجاد موخوره باشد.

خشکی مو: دلیل دیگر ایجاد موخوره، خشکی مو است که به هر دلیل می‌تواند باعث بوجود آمدن این اختلال شود.

درمان‌های عمومی

موخوره معمولاً ناشی از غلبه خشکی بر کبد است که در اکثر موارد، به ویژه در افراد جوان، این غلبه خشکی، ریشه در گرمی کبد دارد. اگرچه انواع دیگر شوره هم دیده می‌شوند. حال بهتر است از توصیه‌های زیر استفاده کنید:

تغذیه: مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی، غذاهای تند و پرادویه، غذاهای مصنوعی و کارخانه‌ای، آجیل‌های بوداده، تخم مرغ، چای و قهوه، گوجه و بادمجان را کاهش دهید.

 روزی سه استکان از مخلوط مساوی عرق‌های کاسنی و شاه‌تره میل کنید.(افراد سرد‌مزاج می‌توانند علاوه بر این دارو، صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری خاکشی را با یک لیوان آب داغ میل کنند. افراد گرم مزاج می‌توانند یک قاشق چایخوری خاکشی را به هر استکان از ترکیب فوق اضافه کنند).

با نظر متخصصین ‌حجامت کنید و از فواید آن بهره ببرید. این روش به ویژه در افراد جوان‌ یا دارای مزاج گرم مفیدتر است. بدین منظور بهتر است در ابتدا حجامت عام‌(بین دو کتف) و به فاصله دو تا سه هفته، در صورت ضرورت، حجامت سر انجام دهید. به هر حال باید توجه داشت که تشخیص ضرورت انجام یا عدم انجام حجامت به عهده پزشک معالج است.

درمان‌های موضعی

کوتاه نگه داشتن موها: این اقدام در درمان بیماری تاثیری ندارد اما ظاهر موها را بهتر می‌کند و استفاده از سایر داروهای موضعی را آسان‌تر می‌کند.

ترکیبی از50  گرم گل خطمی را با 2 لیوان آب به آرامی حدود نیم ساعت بجوشانید و سپس صاف کنید. مایع باقیمانده را با شامپوی خود مخلوط کنید. (مهم نیست که از چه شامپویی استفاده می‌کنید.) هر بار که حمام می‌روید شامپو را کاملا تکان دهید تا با این آب مخلوط شود و سپس شامپو کنید. خواهید دید که پس از مدتی، علاوه بر آنکه موهایتان بسیار نرم و حالت‌پذیر می‌شوند، موخوره آن نیز به تدریج درمان خواهد شد. توجه داشته باشید که عصاره گل خطمی باید با شامپو مخلوط شود و در غیر این صورت خیلی سریع فاسد خواهد شد.

استفاده از صابون‌های طبیعی مانند صابون‌های زیتون، مراغه، قهوه‌ای و… مفید است. بهتر است تا حد امکان از شامپو و مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید. در موهای بسیار خشک، حتی شاید استفاده از صابون‌های طبیعی هم مضر باشد و بهتر است موهابتان را با زرده تخم مرغ، مخلوط سدر و روغن زیتون و… بشویید.

انتهای موهایتان را با روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین یا روغن کنجد و بنفشه ماساژ دهید.

شستن موها با لعاب تخم کتان یا لعاب اسپرزه، بستن تفاله چای روی موها و کمپرس آب شنبلیه تازه از روش‌های مفید دیگر است که می‌توانید بکار گیرید.

مايع ضدموخوره: ترکیبی از سركه انگور خانگی‌(10 واحد) و مرمكی(5/ 3 واحد)

به صورت پودر شده را در سركه حل كنید و در ظرف شیشه‌ای نگه دارید.

این مایع را هفته‌ای 3 بار، با برس به موها به‌خصوص قسمت‏هايى كه دچار عارضه هستند، بمالید. پس از آغشته شدن كامل موها به دارو، بگذارید تا مايع خشك شود. پس از آن، موها را با آب و بدون شامپو يا صابون بشويید.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × چهار =