دلایل عملکرد ناموفق شرکت‌های پخش محصولات غذایی:

نظارتی بر توزیع محصولات غذایی اصفهان هست؟

ایمنی محصولات غذایی تأثیر زیادی در افزایش صادرات محصولات غذایی اصفهان دارد. غذای ناایمن و ناسالم دسترسی به بازارهای جهانی غذا، تجارت و گردشگری را هم محدود می‌کند و در نهایت تحقق رشد اقتصادی با مانع روبه‌رو خواهد شد.

تاریخ انتشار: 08:55 - شنبه 1402/03/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظارتی بر توزیع محصولات غذایی اصفهان هست؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهان رتبه نخست تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه نخست تولید شیر خام و رتبه چهارم تولید عسل کشور است.

اصفهان از نظر رتبه‌بندی با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر در جایگاه نخست قرار دارد و با تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ و یکصد هزار تن تخم‌مرغ، جایگاه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است. در اصفهان سالانه هفت‌هزار و 500 تن عسل تولید می‌شود.

این‌ها تنها بخشی از مزیت‌های صنایع غذایی اصفهان به شمار می‌رود. ایمنی محصولات غذایی تأثیر زیادی در افزایش صادرات محصولات غذایی اصفهان دارد. غذای ناایمن و ناسالم دسترسی به بازارهای جهانی غذا، تجارت و گردشگری را هم محدود می‌کند و در نهایت تحقق رشد اقتصادی با مانع روبه‌رو خواهد شد.

شرکت‌های پخش، ضعیف عمل می‌کنند

به گفته علی سرشوقی، رئیس انجمن غذایی ایران یکی از معضلات ما در صنعت غذای اصفهان این است که با وجود قطب‌بودنمان در تولید محصولاتی همچون شیر، تخم‌مرغ و.. اما این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها شامل حال استان خودمان نمی‌شود؛ چون در کمال تأسف شرکت‌های پخش صنایع غذایی در استان‌های مختلف محصولات استان را توزیع نمی‌کنند.

این‌طور که سرشوقی در همایش روز جهانی ایمنی غذا خاطر‌نشان کرد: برای حل این مشکل شهرداری باید تبلیغات لازم را انجام دهد تا از این ظرفیت‌ها در استان خودمان استفاده کنیم؛ در بسیاری از شهرهای جهان حتی برای مباحث پیش‌پاافتاده نیز تبلیغ می‌کنند تا از لحاظ جذب سرمایه و توریسم اقدامات خوبی انجام دهند؛ ولی در اصفهان در حوزه تبلیغات قوی نیستیم.

سختگیری صدور مجوزها برای فعالان صنایع غذایی

به باور فعالان بخش خصوصی اصفهان، سختگیری‌هایی که در صدور مجوزها اعمال می‌شود، مانع ورود سرمایه گذاران به صنایع غذایی شده و در نهایت میزان سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش می‌یابد.

به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، صدور مجوزها برای بخش تولید به معضل جدی تبدیل شده است. گاهی جوانان با ایده‌های خوب به دنبال سرمایه‌گذاری در این بخش هستند؛ ولی صدور مجوزها برای تولید صنایع غذایی کار را دشوار می‌کند.

محمد‌جعفر فوده ادامه داد: کسب‌و‌کارها باید تسهیل شوند تا افراد توانمند انگیزه داشته باشند و میل به مهاجرت پیدا نکنند؛ درواقع یکی از اقداماتی که روی افزایش سرمایه‌گذاری‌ها تأثیر می‌گذارد، همین تسهیل در صدور مجوزهاست.

او بیان کرد: کنسروها و رب‌ها مضر نیستند؛ ولی در کمال تأسف شایعه‌هایی در فضای مجازی پخش می‌شود و افراد ناآگاه هم این شایعات را می‌پذیرند. از سوی دیگر چون دیابت معضل بسیاری از مردم است، تبلیغات منفی علیه برخی محصولات غذایی صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که بسیاری از این صحبت‌ها پشتوانه علمی ندارند.

کاهش 40 درصدی صدور پروانه‌های صنایع غذایی

به واسطه مشکلات اقتصادی و همچنین نبود حمایت‌های لازم، تعداد صدور پروانه واحدهای صنایع غذایی کاهش یافته است. این موضوعی است که دبیر انجمن صنایع غذایی استان در همایش روز جهانی ایمنی غذا به آن اشاره کرد.

مسعود بختیاری خاطرنشان کرد: تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنایع غذایی 5 هزار و 68 مورد بوده که در سال 1401 به 3 هزار و 182 مورد کاهش یافته است؛ درواقع تعداد پروانه‌ها 40 درصد کاهش یافته است؛ از سوی دیگر صدور مجوز فعالیت مشاغل خانگی رشد داشته است.

بختیاری خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر شاهد کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع غذایی بوده‌ایم؛ در شرایطی که اوضاع کسب‌وکار نامناسب است، شاهد استهلاک سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع غذایی هستیم؛ درواقع باید شرایط کشور را درک کنیم و بر حوزه‌هایی که اثربخش هستند تمرکز کنیم.

بختیاری تأکید کرد: در کشورمان تولیدکنندگان شریفی هستند که در سخت‌ترین شرایط و در تحریم‌های داخلی و بین‌المللی کشور را ترک نکردند.

محدودیتی برای عرضه شیر‌خشک نیست

10 درصد از مردم سالیانه به دلیل بیماری‌های مختلفی که ناشی از مصرف محصولات غذایی ناسالم است بیمار می‌شوند، کودکان نیز 40 درصد بیماری‌های ناشی از غذا را متحمل می‌شوند؛ این در حالی است که اگر ایمنی غذا در دستور کار قرار گیرد بیماری‌ها نیز کمتر خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این مطلب گفت: محصولات غذایی اول باید سالم و سپس باید غنی باشند تا از بیماری‌هایی مانند فشار خوان، چاقی وانواع سرطان‌ها جلوگیری شود.

محمود اعتباری عنوان کرد: تأمین سلامت غذایی به تمامی ارگان‌ها مربوط است. این وظیفه به سیاست‌گذاران، تجار، محققان، کشاورزان، آشپزان، سلامت آب وخاک ارتباط پیدا می‌کند؛ درواقع هر کدام از این ارگان‌ها باید وظیفه خود را برای تأمین امنیت غذایی انجام دهند.

او با بیان اینکه تولید غذای سالم هزینه‌بر است، تصریح کرد: لازم است همه در این مسیر کمک کنند تا سلامتی غذا و مردم تضمین شود. اگر همه ما نسبت به کیفیت نان، لبنیات و تمام مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، حساس باشیم، این حساسیت در نهایت باعث ارتقای کیفیت می‌شود؛ چرا که تولیدکنندگان تولیدات خود را با واکنش مردم نسبت به آن تطبیق می‌دهند.

او افزود: در استان اصفهان و سراسر کشور، اصالت یک فراورده پایش و کنترل می‌شود، بازرسان بررسی می‌کنند و اگر تخلفی وجود داشت، با آن برخورد می‌شود. ارگان‌های مرتبط باید سلامتی مواد غذایی را تضمین کنند و وضعیت اقتصادی دلیلی برای فداشدن سلامتی نیست.

اعتباری با اشاره به نظارت از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی گفت: این اقدام باعث تشدید کنترل‌ها می‌شود؛ همچنین مسئول فنی مقیم نیز در واحدها داریم که نماینده وزارت بهداشت هستند و موارد ایمنی غذایی را کنترل می‌کنند.

او با اشاره به اهمیت ارتقای استانداردها تصریح کرد: لازم است که استانداردها به‌طور مرتب بازنگری شود؛ کما اینکه کیفیت واحدهای تولیدی بیشتر شده است، اما هنوز به حد ایدئال نرسیده‌ایم و مشکلاتی نیز وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان خاطرنشان کرد: نوع بسته‌بندی‌ها نیز تحت کنترل وزارت بهداشت است؛ اگرچه شاید از نظر توجه به مسائل زیست‌محیطی شرایط آن‌ها ایدئال نباشد.

او با بیان اینکه محدودیتی برای عرضه شیرخشک جایگزین شیر مادر برای نوزادان نداریم، اظهار کرد: شیر خشک به متقاضیان عرضه می‌شود، اما آمار آن ثبت می‌شود تا برای مصرف شیرخشک در عرصه‌ای به جز شیرخوار و نوزاد جلوگیری شود.

فرایند صدور مجوز حلال تسهیل شد

در این همایش سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان نیز با اشاره به اهمیت کیفیت محصولات غذایی عنوان کرد: کیفیت فقط مختص تولیدات نیست؛ بلکه ایمنی هم بخشی از کیفیت غذاست. در کمال تأسف مصرف‌کننده‌ها با حق و حقوقشان در‌باره ایمنی و کیفیت آشنایی ندارند. از این رو باید برای تولیدکنندگانی که ضوابط را رعایت نمی‌کنند، فرهنگ‌سازی کرد.

علی مالکی تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید روی فرهنگ عمومی کشور کار کنیم؛ به عنوان مثال مردم باید آگاه باشند که برای تأمین سلامتشان به طور حتم محصولاتی که نشان سیب سلامت را دارد خریداری کنند.

مالکی عنوان کرد: طبق قانون تنها مرجع صادرکننده نشان حلال سازمان ملی استاندارد است که ما امسال رشد خوبی در مجوز حلال داشتیم. خوشبختانه رویه‌های صدور مجوز حلال تسهیل شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد اصفهان اذعان کرد: اگر صادرکنندگان تصمیم داشته باشند نشان حلال دریافت کنند، ما اعلام آمادگی می‌کنیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + 14 =