46 درصد مساحت اردستان درگیر پدیده بیابان است

رییس اداره منابع‌ طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت:پدیده بیابان و مراتع کم‌ تراکم، ۴۶ درصد مساحت اردستان را شامل شده و در ۵۵۰ هزار هکتار از سطح این شهرستان قابل مشاهده است.

تاریخ انتشار: 17:42 - یکشنبه 1402/03/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
46 درصد مساحت اردستان درگیر پدیده بیابان است

به گزارش اصفهان زیبا؛ رییس اداره منابع‌ طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: پدیده بیابان و مراتع کم‌ تراکم، ۴۶ درصد مساحت اردستان را شامل شده و در ۵۵۰ هزار هکتار از سطح این شهرستان قابل مشاهده است.

مجید خداپرستان در نشست خبری روز جهانی بیابان‌زدایی افزود: در پنج سال گذشته اقدامات خوبی برای بیابان‌زدایی انجام شده و ۵۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در این مدت اجرا شد.

وی با بیان اینکه کاهش سطح بیابان‌های شهرستان و احیا آن‌ها از راه‌های گوناگون در دستور کار این اداره است، تصریح کرد: اجرای عملیات با عنوان طرح بادشکن زنده در سال گذشته با توزیع ۶ هزار درخت مثمر به‌طور رایگان بین کشاورزان و قلمه‌زنی درخت تاغ و توزیع 7 هزار درخت غیر‌مثمر بین اهالی نیز در همین راستا بوده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان بیان کرد: وجود جنگل دست کاشت تاغ در شهرستان ارزشمند است، طرح‌های بیابان‌زدایی مختلفی از جمله جنگل دست کاشت در سال‌های گذشته در ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های بیابانی منطقه اجرا شده، شرق تا غرب شهرستان اردستان را زیر پوشش قرار داده و حفظ و حراست از این عرصه جنگلی به‌طور ویژه در دستور کار این واحد قرار دارد.

خداپرستان اضافه کرد: ۶ نفر نیرو در سال جاری مسئولیت حفظ و حراست از این جنگل‌ها و تاغ‌زارها را با صرف اعتبار یک میلیارد تومان بر عهده دارند، از طرفی برای احداث هر هکتار تاغ‌زار جدید اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است.

وی از اجرای طرح ۱۶ هکتاری زراعت چوب در راستای بیابان‌زدایی در شهرستان خبر داد و گفت: ۶ هکتار از این طرح انجام شده، ۱۰ هکتار نیز در مرحله پایانی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان بیان کرد: این شهرستان بیشتر با بحران کم‌آبی رو به رو بوده، بروز خشکسالی موجب کاهش زاد و ولد طبیعی درختان تاغ در منطقه بیابانی شده که در این راستا عملیات بیابان‌زدایی به صورت قلمه‌زنی در دهستان موغار به اجرا درآمده است. همچنین سال گذشته مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان در این منطقه برای مبارزه با موش صحرایی که ریشه‌های درخت تاغ را می‌جوند و شناسایی ملخ کوهاندار آسیب‌رسان به تاغزارها هزینه شده است.

خداپرستان گفت: در هر هکتار بیابان باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ اصله تاغ وجود داشته باشد اما عرصه‌هایی در شهرستان وجود دارد که تراکم آن‌ها بیش از ۹۰۰ اصله است، ضمنا خشکسالی‌های چند سال گذشته تا حدودی از این تراکم کاسته است.

وی یکی دیگر از اقدام‌های انجام شده در راستای حراست از جنگل‌های تاغ را مبارزه قاطع با قاچاق چوب تاغ اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۱۰ پرونده قاچاق چوب در دادگستری اردستان منجر به صدور رای شده، قاچاقچیان ۲۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی شده‌اند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان بیان کرد: سال گذشته طرح آبخیزداری روستای بغم با پنج بند سنگی ملاتی با اعتبار 4 میلیارد تومان اجرا و ذخیره نزولات در ۲۵ هکتار از اراضی روستاهای شهراب و امیران با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

خداپرستان گفت: اجرای طرح‌های راهداری، برداشت غیر‌اصولی از معادن، افزایش شهر‌نشینی، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی می تواند تخریب اراضی را به دنبال داشته باشد و تقاضای ما از اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی صحیح برای فرهنگ‌سازی در خصوص حفظ و حراست از منابع طبیعی است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − پانزده =