تربیت‌یافتگان «پرورش» خوش درخشیدند

13 سال پیش، سه شنبه 8 دی ماه 1388 مصادف با 12 محرم 1431 مردم اصفهان در موجی عظیم و خودجوش با هدف حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران، ارزش‌های اسلامی و ولایت فقیه به خیابان‌ها آمدند و حماسه‌ای بی‌نظیر و ماندگار را در تاریخ ایران به ثبت رساندند؛ رویدادی که در پی فراخوانی سراسری با هدف مقابله با فتنه و آشوب های آن سال که پس از انتخابات ریاست‌جمهور در خردادماه به‌وجود آمده بود، شکل گرفت و مردم اصفهان نیز با توجه به ویژگی پیشروبودن در همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … یک‌روز پیش از دیگر شهرها در سراسر ایران با حضور در این راهپیمایی، مخالفت خود را با مخالفان نظام و اسلام نشان دادند و بـه گفته مقام‌معظم‌رهبری تجلی بارزی از هویت و ماهیت انقلاب به معنای روح دیانت حاکم بر دل‌های مردم را به رخ دشمنان اسلام، انقلاب و ولایت فقیه کشیدند.
اما چه شد که این حماسه به‌صورت خودجوش در سراسر ایران شکل گرفت؟ پرسشی که رسول حامدیان، دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» به آن پاسخ داد و از تأثیرات این رویداد تاریخی بر پیشرفت جامعه اسلامی گفت. به بیان این چهره سیاسی اصولگرا، اتحاد مردم در حماسه تاریخی 9دی اهداف دشمنان اسلام برای از بین بردن استحکام نظام جمهوری اسلامی را ز بین برد و باعث انسجام بیشتر ملت ایران با هر نژاد و قومیتی در آینده شد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تاریخ انتشار: 08:51 - دوشنبه 1401/10/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تربیت‌یافتگان «پرورش» خوش درخشیدند

از حضور بی‌نظیر و تاریخی مردم اصفهان در روز 8 دی 1388 با هدف دفاع از کیان انقلاب و ارزش‌های اسلامی بگویید.

اصفهان در حماسه سال 1388 همچون دیگر صحنه‌ها پیشگام بود و در 8دی آن سال بسیار خوش درخشید. آنچه به روحیه پیشگامی مردم اصفهان در همه رویدادهای کشوری برمی‌گردد. این پیشگامی را می‌توان در مبارزات انقلابی مردم اصفهان هم مشاهده کرد. به‌عنوان مثال، نخستین شهری که پیش از انقلاب اسلامی تحت حکومت‌نظامی در ایران قرار گرفت، اصفهان بود. در زمان جنگ و دفاع‌مقدس نیز سرداران و رزمندگان اصفهانی به پیشگامی معروف بودند. از طرفی، استان اصفهان بیشترین شهید را در مقایسه با دیگر شهرهای ایران طی هشت‌سال جنگ تحمیلی تقدیم ملت ایران کرد. حماسه 8 دی 1388 نیز همچون دیگر رویدادهای ایران با وجود همین روحیه مردم اصفهان شکل گرفت و در تاریخ سیاسی و فرهنگی اصفهان ماندگار شد.

 

یک‌روز پس از راهپیمایی مردم اصفهان، روز 9دی 1388 شاهد اجتماع عظیم مردمی در سراسر کشور با هدف اعلام مخالفت ملت ایران با سران آشوب و فتنه داخلی و خارجی بود. این حماسه چرا و چگونه شکل گرفت؟

حماسه سراسری 9دی در سـال88 اقدامی بزرگ و خودجوش از سوی ملت ایران بود. مردم برای مدتی مسائل و مشکلات آن زمان را درخصوص اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه همان سال رصد کردند و به این نتیجه رسیدند که باید با حضور انقلابی خود از حریم انقلاب و ولایت‌فقیه دفاع کرد؛ چراکه همه آن آشوب‌ها و شلوغی‌ها با هدف فتنه و براندازی نظام جمهوری اسلامی بود، نه اعتراض به نتایج آن انتخابات؛ فتنه‌ای بزرگ و سنگین که استکبار جهانی در رأس آن بود و دیگر عناصر قدرت‌طلب داخلی رهبری آن را در داخل کشور برعهده داشتند.

 

اتحاد مردم ایران در اجتماع 9دی در سال 88 که بارها در قالب اجتماعاتی عظیم شکل گرفتـه چه تأثیــری در پیشرفت جامعه اسلامی داشته است؟

این حماسه انسجام بیشتری در بین مردم ایجاد کرد و اختلافات میان ملت را از نظر نژاد، قومیت و نظرات مختلف سیاسی و فرهنگی کم‌رنگ کرد؛ انسجامی که با داشتن دشمن مشترک ملت باعنوان فتنه‌گران داخلی و خارجی افزایش پیدا کرد و از طرفی اعتمادبه‌نفس ملی را در سرکوب فتنه در کشور ایجاد کرد. ازطرفی، باعث افزایش بصیرت مردم شد. به این معنا که مردم در آن زمان خواص دنیاطلب و برانداز انقلاب را در کشور شناختند و در صحنه علیه فتنه‌گران ظاهر شدند. این حماسه همچنین استحکام نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را به رخ دشمنان کشید.

عناصر داخلی دشمن به‌دنبال ازبین‌بردن استحکام نظام بودندکه با این اتحاد مردم علیه خود، سرنگون شدند؛ دستاوردی که بر پیشرفت جامعه اسلامی نیز مؤثر واقع شد و باعث تقویت جامعه به‌عنوان یک جامعه مردم‌سالاری دینی با داشتن بعد شریعت اسلامی و بعد رأی مردم شد. از سوی دیگر، حضور مردم در 9 دی 1388 با هدف پشتیبانی از نظام و ارزش‌های اسلامی، اتحاد ملت ایران را در دیگر عرصه‌ها در آینده افزایش داد. در نهایت باید گفت که حماسه 9دی تا مدتی مردم ایران را در مقابل ویروس‌های ضدانقلاب ایمن کرد.

 

از بصیرت مردم ایران گفتید. هم‌زمان با سالگرد حماسه 9دی، سالگرد درگذشت مرحوم سید علی‌اکبر پرورش با عنوان یاور صدیق انقلاب و اسوه بصیرت را در 6 دی پشت سر گذاشتیم؛ استادی که در مقام بزرگ‌ترین حامی نیروهای انقلابی اصفهان شناخته می‌شود و برخی معتقدند که بقای انقلاب زیر سایه شخصیت‌هایی همچون او شکل می‌گیرد. نظر شما در این باره چیست؟

مرحوم علی‌اکبر پرورش باعنوان اسوه بصیرت و یار صدیق امام (ره) و رهبری شناخته شده است. او با داشتن شخصیتی جامع، از یک طرف دارای معرفت و بصیرت دینی و از سوی دیگر، آگاهی‌های فرهنگی و سیاسی به‌روزی داشت و سال‌ها با حضور مؤثر خود در صحنه‌های پیش از انقلاب و پس از انقلاب درخشید و در قالب مدیریت‌های انقلابی کشور همچون قوه‌مجریه و مقننه بسیار کارآمد بود.
استاد پرورش همچنین اعتقاد ویژه‌ای به تربیت نیروهای جهادی جوان داشت و انسان‌های بسیار فرهیخته‌ای را تقدیم جامعه ایران کرد.

مجموع این خصوصیات، از ایشان یک شخصیت جامعی ساخت که حقیقتا با تعریف مقام‌معظم‌رهبری که او را «یاورصدیق» نامیده‌اند، هماهنگی دارد و یک حقیقت است؛ شخصیتی که در متن حوادث انقلاب آبدیده شد و طی سال‌ها فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی نمی‌گذاشت کوچک‌ترین خدشه‌ای به ارزش‌های دینی، اسلامی و انقلاب ازسوی دشمنان خارجی یا نا آگاهان داخلی وارد شود. او با تمام‌وجود در صحنه بود و به قول خود، سینه‌چاک میدان جهاد و نمی‌گذاشت انقلاب و نیروهای انقلابی مظلوم واقع شوند.

به‌عبارتی، استاد پرورش بزرگ‌ترین حامی نیروهای انقلابی در سطح استان اصفهان به‌شمار می‌رفت. دفاع او از انقلاب و ارزش‌های انقلاب و نیروهایی که موردحمله واقع می‌شدند، انواع مختلف داشت؛ آنچه پیش‌کسوتان به آن واقف هستند و جوانان نیز باید از آن مطلع شوند که ایشان چگونه تمام‌قد در اختیار انقلابیون بود. از طرفی، دفاع مرحوم پرورش طی سال‌ها از موضع ولایت فقیه چه در زمان حضرت امام(ره) و چه در زمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زبانزد بود؛ آنچه نشان می‌دهد او در همه زمان‌ها و در بطن حوادث کشور حضور داشت و با زیرسؤال رفتن ارزش‌ها، وظیفه خود می‌دانست که ورود کند و با وجود هزینه‌های سنگین، از کیان اسلام و انقلاب دفاع می‌کرد.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − ده =