علل و روش‌هاي كنترل اشتها

بسیاری از افراد دچار افزایش اشتها هستند و مدام در پی خوردن هستند تا حدی که زمان نبود غذا رنج می‌برند. اما برای اینکه بدانید علل افزایش اشتها چیست و چگونه می‌توان این اختلال را درمان کرد، می‌توانید از نظر دکتر منصور ریسمانچیان، نايب رييس انجمن ارتقاء سلامت و بهبود تغذيه و عضو انجمن پيشگيري و درمان چاقي ايران استفاده کنید:

تاریخ انتشار: 18:37 - یکشنبه 1402/09/12
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
علل و روش‌هاي كنترل اشتها

به گزارش اصفهان زیبا؛ بسیاری از افراد دچار افزایش اشتها هستند و مدام در پی خوردن هستند تا حدی که زمان نبود غذا رنج می‌برند. اما برای اینکه بدانید علل افزایش اشتها چیست و چگونه می‌توان این اختلال را درمان کرد، می‌توانید از نظر دکتر منصور ریسمانچیان، نايب رييس انجمن ارتقاء سلامت و بهبود تغذيه و عضو انجمن پيشگيري و درمان چاقي ايران استفاده کنید:

مشکلات عصبی

جهت کنترل اشتها ابتدا باید ریشه آن مشخص شود تا بتوان آن را کنترل کرد. در اکثر مواقع اشتهای زیاد به علت مشکلات عصبی است. عصبی شدن، اضطراب، دلشوره و افسردگی منجر می‌شود یک شخص به غذاخوردن پناه بیاورد.

اساس این قضیه هم در دوران کودکي شکل می‌گیرد، وقتی که طفل با کوچک‌ترین ناراحتی با مکیدن پستانک و یا سینه مادر و يا حتي در غياب آن‌ها با مكيدن انگشت خود آرام می‌شود.

 این حالت در بزرگسالي هم ادامه يافته و باعث می‌شود که با کوچک‌ترین ناراحتی به جویدن و حرکات فک خود پناه بیاورد.

(این افراد گاهی با جویدن آدامس و ارضاي اين حالت می‌توانند  اشتهای خود را کنترل کنند و از خوردن غذای اضافی دور شوند، هر چند آدامس با افزايش ترشح بزاق ممكن است منجر به افزايش اشتها در عده‌اي بشود پس بايد هر كس روي خودش امتحان كند).

‌افزایش اسید معده

علت دیگر اشتهای ‌زیاد، افزایش اسید معده است که می‌تواند خودبه‌خودی و یا به علت تغذیه غلط باشد. به عنوان مثال چای زیاد، مواد غذایی که در کارخانجات تولید می‌شوند مانند چیپس، پفک، شکلات، بیسکوئیت‌، سوسیس، کالباس و نوشابه‌(به علت اینکه در کارخانه از مواد شیمیائی جهت فر‌آوری این مواد استفاده می‌شود) منجر به افزایش اسید معده می‌شوند .

در نهایت شخص نه تنها  با مصرف این مواد چاق می‌شود(‌به علت کالری زیاد) بلکه به علت افزايش اسيد معده اشتهايش در كل زيادتر مي‌شود. (در ضمن اين مواد شيميائي روي سيستم عصبي هم تأثير منفي گذاشته و منجر به پرخوري عصبي هم مي‌شوند.)

براي كنترل اسيد معده بايد بیشتر آب بنوشیم‌، مواد فوق كمتر مصرف شده و گاهي مجبوريم از داروهاي ضد اسيد معده  نيز استفاده كنيم.

تنظيم نكردن زمان وعده‌‌هاي غذايي

علت ديگر افزايش اشتها، تنظيم نكردن زمان وعده‌‌هاي غذايي است‌. وقتي كه فاصله دو وعده غذا زياد مي‌شود‌، به‌تدريج سوخت و ساز كاهش و اشتهاي وعده بعدي افزايش مي‌يابد. پس در اين فاصله بايد از ميان‌وعده استفاده کرد تا هم سوخت و ساز زياد شود و هم اشتهاي وعده بعد را بتوانيم كنترل کنیم.

اين ميان وعده بايد از ميوه، خرما، لقمه‌اي نان و پنير و سبزي و يا چند عدد بيسكوييت تشكيل شود ولي نبايد به صورت خرده‌خوري(ناخنك) استفاده شود‌.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 2 =