دورهمی‌‌های خوشمزه در محل کار

چندی پیش، رئیس سازمان استانداردهای غذایی انگلیس کیک‌خوردن سر کار را به سیگارکشیدن منفعلانه تشبیه کرد و گفت: «اگر هیچ‌‌کس سر کار کیک نیاورد، من هم در طول روز کیک نمی‌‌خورم. درست است که حق انتخاب داشته‌‌ام. اما آدم‌‌هایی که وارد جمع سیگاری‌‌ها شده‌‌اند هم خودشان چنین انتخابی کرده‌‌اند.»

تاریخ انتشار: 10:18 - یکشنبه 1401/11/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
دورهمی‌‌های خوشمزه در محل کار

درست است که زیاده‌‌روی در مصرف خوراکی‌‌های ناسالمی مثل کیک می‌‌تواند مشکل‌‌ساز شود، اما آیا خوردن غذا و چیزهای دیگر در محل کار واقعا هیچ فایده‌‌ای ندارد؟ شاید غذاخوردن با دوستان و همکاران در هیچ کشوری به‌‌اندازه سوئد مهم نباشد. کار

سوئدی‌‌ها رسم ویژه‌‌ای دارند که «فیکا» نامیده می‌‌شود. فیکا یک رویداد اجتماعی روزانه است که محوریت آن را شریک‌شدن غذا با دیگران تشکیل می‌‌دهد. کارمندان سوئدی هرروز برای مدتی دورهم جمع می‌‌شوند و چای یا قهوه‌‌شان را با کیک یا شیرینی‌‌های دیگر می‌‌خورند.

جایی برای کنارهم‌بودن کار

پژوهش‌‌ها نشان داده است که غذاخوردن با همکاران می‌‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد، از بهبود سلامت روان و القای حس بهتر به محیط کار گرفته تا تقویت روحیه کار تیمی. البته باید در این زمینه ملاحظاتی صورت بگیرد.

برای مثال، ازآنجاکه اغلب آدم‌‌ها نمی‌‌توانند در برابر کیک و شیرینی مقاومت کنند، شاید اینکه چنین خوراکی‌‌هایی را به‌‌صورت سلف‌سرویس مثلا روی میزی در محل کار قرار دهیم، چندان ایده خوبی نباشد و سلامتی کارمندان را به خطر بیندازد.

بااین‌‌حال می‌‌توان از راه‌‌های دیگر، شرایطی را فراهم کرد که کارمندان هم از فواید غذا خوردن در کنار یکدیگر بهره‌‌مند شوند و هم با دسترسی به گزینه‌‌های غذایی سالم، از چاقی و بیماری‌‌های دیگر در امان بمانند.

در بریتانیا، سلف‌‌های غذاخوری در طول جنگ جهانی دوم پدیدار شدند. در این دوره، کسب‌‌وکارهایی که بیش از 250 کارمند داشتند، از لحاظ قانونی ملزم بودند فضایی را برای غذا خوردن کارکنانشان فراهم کنند.

البته در سال‌‌های بعدی، محبوبیت سلف‌‌های غذاخوری به دلیل مشکلاتی همچون سرویس‌‌دهی ضعیف، نداشتن حق انتخاب و حذف سوبسید‌‌های دولتی کاهش یافت؛ اما سلف‌‌های غذاخوری هنوز هم در خیلی کشورها کاربرد دارند.

در برخی کشورها نیز به کارکنان، بن یا کوپن غذا داده می‌‌شود که با آن می‌‌توانند در رستوران‌‌های طرف قرارداد محل کارشان غذا بخورند. این راهبرد می‌‌تواند برای کسب‌‌وکارهایی که سلف یا محل غذاخوری مشخصی ندارند، مفید باشد.

راهی برای افزایش بهره‌‌وری

تقریبا در همه کشورها، عادت‌‌های غذایی کارمندان به‌مرور زمان تغییر کرده است؛ برای مثال، امروزه افراد کمتری از فرصت ساعت ناهار استفاده می‌‌کنند و ناهار خیلی کارمندان در ساندویچی که حین کار می‌‌خورند، خلاصه می‌‌شود.

اما واقعیت این است که غذا خوردن در محل کار بر بهره‌‌وری کارکنان تأثیر می‌‌گذارد. سازمان بین‌المللی کار در گزارشی اعلام کرده است که تغذیه ضعیف یا بیش‌‌ازاندازه در محل کار می‌‌تواند بهره‌‌وری کارکنان را تا بیست درصد کاهش دهد.

در سال‌‌های اخیر، بیماری کرونا شرایط کاری را به‌‌طور آشکاری تغییر داده و پیشرفت‌‌هایی چون سفارش اینترنتی هم بر دسترسی کارمندان به غذا تأثیر گذاشته است. بااین‌‌حال، استفاده از راهبردهایی مثل کوپن غذا می‌‌تواند هم در شرایط رکود اقتصادی فعلی، راهی برای کمک به رستوران‌‌ها و کترینگ‌‌های محلی باشد و هم با توجه به تورم اقلام غذایی در بسیاری از کشورها، باری از دوش کارمندان کم‌‌درآمدتر بردارد.

درهرحال، غذا خوردن در کنار یکدیگر فواید بسیاری دارد، از بهبود سلامت جسمی و روانی گرفته تا افزایش بهره‌‌وری کارمندان؛ بنابراین دولت‌‌ها باید سیاست‌‌هایی اتخاذ کنند تا بتوان فرصت باهم غذا خوردن را برای کارمندان فراهم کرد؛ به‌‌این‌‌ترتیب هم کارکنان و هم کسب‌‌وکارها می‌‌توانند از فواید و تأثیرات اجتماعی شریک شدن غذا با یکدیگر بهره‌‌مند شوند.

منبع: theconversation.com

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − هشت =