تجربه جذاب فروشندگی

فروشندگی مهارتی است که باعث بسیاری از اتفاقات مثبت در افراد می‌شود. درواقع همه ما در زندگی چه صاحب کسب‌وکار باشیم و چه نباشیم، مشغول فروش هستیم! در حال فروش کالاها، خدمات و تجربه‌های خود به دیگران و هرچه که بهتر بتوانیم بفروشیم، درآمد بیشتری کسب خواهیم کرد یا ارتباط بهتری خواهیم گرفت.

تاریخ انتشار: 12:55 - شنبه 1403/03/26
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
تجربه جذاب فروشندگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ فروشندگی مهارتی است که باعث بسیاری از اتفاقات مثبت در افراد می‌شود. درواقع همه ما در زندگی چه صاحب کسب‌وکار باشیم و چه نباشیم، مشغول فروش هستیم! در حال فروش کالاها، خدمات و تجربه‌های خود به دیگران و هرچه که بهتر بتوانیم بفروشیم، درآمد بیشتری کسب خواهیم کرد یا ارتباط بهتری خواهیم گرفت.

در بزرگسالی یکی از علت‌های شکست کسب‌وکارها این است که حتی اگر تولیدات خوبی داشته باشند، اما مهارت فروش ندارند. پس چه بهتر که از زمان کودکی این ضعف با آموزش صحیح به یک نقطه قوت در بزرگسالی تبدیل شود.

تمرین فروشندگی از کودکی چه فایده‌ای دارد؟

تقویت فن بیان و مهارت مذاکره بسیاری از کودکان در روان صحبت کردن و فن بیان دچار مشکل هستند و این مهارت یکی از عوامل مهم برای موفقیت در فروش محصول است؛ چراکه فروشنده لازم است بتواند با صحبت کردن مشتری را برای خرید محصول قانع کند.

فردی می‌تواند در معاملات برنده باشد که بتواند بهتر مذاکره کند و این مهارت در هر شرایطی کارساز است؛ حتی زمانی که کودکان و نوجوانان می‌خواهند با یکدیگر بازی کنند. در برخی بازی‌ها هر کس بتواند بهتر مذاکره کند، زودتر برنده خواهد شد؛ یکی از بسترهای خوب برای تقویت این مهارت فروشندگی است.

تقویت اعتمادبه‌نفس

خجالتی بودن یکی دیگر از مشکلات برخی از کودکان است که اگر در شرایط فروش محصول قرار بگیرند، به دلیل صحبت با دیگران این مشکل می‌تواند حل بشود. درواقع یکی از ویژگی‌های ورود به دنیای کسب‌وکار کشف استعدادها و پرورش آن‌هاست. ایجاد انگیزه در کودک برای صحبت با دیگران برای فروش محصول، موجب می‌شود کودک بتواند با فروش محصول خود اعتمادبه‌نفس و خودباوری پیدا کند.

درآمدزایی

اگر محصول باکیفیتی را در کنار خانواده یا به‌طور تنها در محیط‌های امنی مانند بازارچه مدرسه بفروشند، موجب درآمد برای آن‌ها نیز خواهد شد. خوب است در شرایطی برای کودکانتان درآمدزایی ایجاد کنید که آن‌ها نیاز به پول برای رسیدن به هدف یا پس‌انداز خود داشته باشند. سعی کنید به‌گونه‌ای پیش نرود که همیشه در سنین پایین به فکر پول درآوردن باشند. بلکه بیشتر برای کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها این عمل را انجام دهند. درواقع دیدگاه کودک باید نسبت به این موضوع بدین‌صورت باشد که برای به دست آوردن جایگاه مناسب در آینده هم‌اکنون باید بر روی خود سرمایه‌گذاری کند تا بتواند مهارت‌های خود را تقویت کند. از همین رو شاید لازم باشد به بعضی از فعالیت‌ها صرفا جهت یادگیری ورود کند.

تولید کردن

فروختن در گرو تولید کردن بوده و بهتر است اگر می‌خواهید فرزندتان فروشندگی را تجربه کند کالای تولیدی شما یا خودش را بفروشد. هرچند فروش سایر محصولات نیز در راستای تمرین فروشندگی خوب است، اما اگر در جریان تولید محصول نیز قرار بگیرد، بهتر قدر آن محصولات را خواهد دانست و ارزش کالا برایش بیشتر خواهد شد.

کسب تجربه دلنشین

تجربه فروش اگر در شرایط امنی صورت گیرد، همیشه در ذهن بچه‌ها به‌عنوان یک تجربه دلنشین باقی می‌ماند و در بزرگسالی از آموزه‌های آن بهره خواهند برد. در بسیاری از موارد همین تجربه‌های خوش موجب شده مسیر آینده فرد تعیین شود. درواقع با تجربه‌ای خاطره‌انگیز که فرد از یک اتفاق داشته، در بزرگسالی نیز به دنبال آن رفته است.

یادگیری مدیریت مالی

در راستای فروشندگی، بچه‌ها می‌توانند مدیریت هزینه‌ها و درآمدها و حتی کسب سود را بیاموزند. آن‌ها را متناسب با سنشان در جریان هزینه‌های تولید کالا قرار دهید؛ سپس در روز و ساعت ‌فروش میزان فروش را ببینید؛ سود را حساب کنید و دستمزد او را نیز به خودش بدهید.

درس گرفتن از اشتباه‌های کوچک

تمرین فروشندگی در سنین پایین باعث می‌شود بچه‌ها برخی از اشتباهات را در همان سن تجربه کنند که این موضوع از اشتباه در سنین بالا جلوگیری خواهد کرد؛ به‌طور مثال اگر تمرین فروشندگی در بازارچه مدرسه توسط خود آن‌ها انجام شود، ممکن است کالاهای خود را با قیمت اشتباه عرضه کنند یا اینکه در نهایت به جای سود ضرر کنند و پولشان کم بیاید یا حتی در شرایطی که بازارچه خیلی شلوغ می‌شود، از شدت مشتری به وجد بیاید و برخی کالاها را هدیه بدهد. گاهی اوقات نیز حساب کالاها از دستشان خارج می‌شود و نمی‌دانند دقیقا چقدر فروختند و چقدر سود کردند. در این شرایط اگر دچار اشتباه شوند، می‌توانند با توضیح معلم یا خانواده آن اشتباه را متوجه شوند و بعدا از تکرار آن جلوگیری کنند.

بخشش

خوب است کودکان و نوجوانان در تمرین فروشندگی پس از کسب سود بخشی از آن را به نیازمندان ببخشند. این بخشش با بخششی که در دستان شما می‌بینند متفاوت است؛ چرا که خودشان برای آن پول زحمت کشیده‌اند و قدر آن را ممکن است بیشتر بدانند.

تمرین پس‌انداز

یکی از چالش‌های کودکان و نوجوانان این است که پول‌توجیبی‌هایشان ممکن است کم بیاید یا زمان زیادی را برای خرید کالاهایی که می‌خواهند باید صبر کنند. فروشندگی می‌تواند با کسب درآمدی که به همراه دارد، این زمان را برای آن‌ها کم کند و باعث شود مقدار پس‌اندازشان بیشتر شود.
چگونه بستر مناسبی برای فروشندگی ایجاد کنیم؟

ابتدا لازم است تأکید شود از زمانی این تجربه را برای کودکان فراهم بیاورید که پول‌ها را شناخته و کم‌کم پول‌توجیبی دریافت می‌کنند؛ به‌طور مثال ۸ الی ۹ سالگی می‌تواند سن مناسبی برای شروع باشد و قبل از این سن اگر اقدامی در این راستا انجام می‌دهید، فقط در حد بازی باشد و نیازی به اقدام جدی نیست.

فروش در فامیل

پس از ۸ الی ۹ سالگی می‌توانید در شرایط گوناگون بستر فروشندگی را برای کودک خود فراهم کنید؛ به‌طور مثال اگر در ساخت کالایی مهارت دارد، می‌تواند نسخه باکیفیت آن را بسازد و به اعضای خانواده یا فامیل بفروشد.

در قیمت‌گذاری و کیفیت کار همراهی‌اش کنید و اگر خوب بود از او بخرید. نیازی نیست کالای بی‌کیفیت را صرفا برای تشویق او خریداری کنید؛ بلکه با خریداری نکردن به او بیاموزید لازم است کیفیت کار خود را ارتقا بدهد تا مشتری داشته باشد.

فروش در مدرسه

اغلب مدرسه‌ها بازارچه برگزار می‌کنند و دانش‌آموزان می‌توانند در بازارچه شرکت کنند و محصولات خود را بفروشند. لطفا در هنگام فروش در بازارچه دقت کنید که بهتر است کالا محصول دست‌ساز بچه‌ها باشد؛ از صفر تا صد مسیر را طی کرده باشند و نتیجه زحمات خود را ببینند و تنها به فکر کسب سود نباشند.

فروش در مغازه آشنا

اگر فرد آشنایی سراغ دارید که مغازه داشته باشد، می‌توانید از او بخواهید اجازه دهد فرزند شما در کنارش محصولات خود را بفروشد.

فروش در کنار خانواده

ممکن است شما کسب‌وکار خانوادگی داشته باشید یا مادر خانواده امکان تهیه محصولات خانگی داشته باشد؛ در چنین شرایطی می‌توانید مسئولیت تولید کالاها را خودتان به عهده بگیرید و مسئولیت فروش آن‌ها را به فرزندتان بسپارید.

فروش در فضای مجازی

اگر فرزند شما به سن نوجوانی رسیده و در فضای مجازی فعالیت دارید، می‌توانید با نظارت خودتان در یکی از شبکه‌های مجازی برای او کانال بزنید تا محصولاتش را بفروشد؛ البته مهارت‌هایی که نام بردیم، در فروش حضوری بهتر رغم می‌خورد و فضای مجازی از نظر کسب درآمد می‌تواند مفیدتر باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

6 + نه =