هم‌زمان با افزایش تقاضا، صنایع و کسب‌وکارها در بهمن‌ امسال جان گرفتند

رونق تولید در میانه زمستان

«شاخص مدیران خرید صنعت» در بهمن‌ماه با ثبت عدد ۵۶.۹۵ بالاترین مقدار 9‌ماهه اخیر از خردادماه را به ثبت رسانده است.

تاریخ انتشار: 10:17 - دوشنبه 1402/12/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
رونق تولید در میانه زمستان

به گزارش اصفهان زیبا؛ «شاخص مدیران خرید صنعت» در بهمن‌ماه با ثبت عدد ۵۶.۹۵ بالاترین مقدار 9‌ماهه اخیر از خردادماه را به ثبت رسانده است.

در بهمن‌ماه تمامی مؤلفه‌های  اصلی بیشتر از ۵۰ گزارش شده‌اند. به‌دلیل نزدیک‌شدن به پایان سال و بازار شب عید، تقاضا بهبود داشته و این افزایش تقاضا، افزایش میزان تولید بخش صنعت (57.07) را به‌دنبال داشته است؛ به گونه‌ای‌که تولید هم بیشترین مقدار ۹ماهه از خردادماه را ثبت کرده است.

در بهمن‌ماه عدد «شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار» نیز 57.06 ثبت شده و پس از دوماه رکود پیاپی و کاهش، بیشترین مقدار چهارماهه از آبان‌ماه را ثبت کرده است. عوامل متعددی را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین دلایل  رونق کسب‌وکارها در بهمن‌ماه برشمرد.

بدون‌شک نزدیک‌شدن به عید نوروز و وضعیت بهتر بازارها در ماه‌های پایانی سال از عوامل مؤثر بر شامخ کل و شامخ صنعت است. دلایل داخلی و بین‌المللی دیگری را نیز می‌توان برشمرد که بر فعالیت‌های اقتصادی مؤثر هستند. در این ماه نسبت به ماه قبل از شدت کاهش سفارش‌های جدید کاسته شده؛ به‌نحوی‌که این مؤلفه به مرز حدود 50 رسیده است. (49.6) سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها بهبود یافته (57.72) است.

تولید روی ریل صعود

براساس داده‌های گزارش شامخ خرید که توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر شده است، مؤلفه‌های شامخ صنعت نشان می‌دهد میزان تولید محصولات افزایش قابل‌توجهی داشته (58.73) و میزان سفارش‌های جدید به میزان چشمگیری افزایش یافته است (63.14). بنا بر اعلام مدیران خرید در بهمن‌ماه سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها به میزان زیادی افزایش یافته (57.84) و میزان استخدام نیروی کار نیز روند افزایشی داشته است.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد، موجودی مواد اولیه خریداری‌شده به مقدار قابل‌توجهی کاهش داشته (43.99) که به‌طور عمده به‌دلیل روند افزایشی قیمت مواد اولیه است. افزایش شدید در قیمت مواد اولیه در تمام ماه‌های سال جاری از سوی مدیران خرید گزارش شده که بر اساس شواهد موجود به میزان زیادی ناشی از افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی موجود در خصوص قیمت ارز و مواد اولیه است.

فروش داخلی بنگاه‌ها رونق یافت

در میزان فروش تغییری در میزان صادرات محصولات گزارش نشده (49.46) و البته فروش کل محصولات شاهد افزایش چشمگیری بوده (58.63) که می‌توان آن را به‌دلیل رشد فروش داخلی بنگاه‌ها دانست. موضوع قابل‌توجه دیگر، افزایش قیمت محصولات تولیدی است که از سوی بخش زیادی از مدیران خرید صنایع مختلف گزارش شده است (66.98). به‌دنبال افزایش شدید در قیمت مواد اولیه، طبیعی است قیمت محصولات نیز افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود این روند تداوم داشته باشد. فعالان اقتصادی بخش صنعت در خصوص انتظارات از میزان تولید در ماه آینده خوش‌بین بوده‌اند.

نساجی؛  پررونق‌ترین صنعت

در میان صنایع موردبررسی بیشترین عدد شامخ متعلق به گروه نساجی (65.3) و کمترین شامخ طبق روال پنج‌ماه اخیر متعلق به گروه پوشاک و چرم است.

شامخ گروه پوشاک و چرم پس از هشت‌ماه (از اردیبهشت‌ماه 1401) در ناحیه رونق قرار گرفته است. پس از صنایع نساجی، شامخ گروه‌های ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی (64.9)، کانی‌های غیرفلزی (58.9)، وسایل نقلیه و قطعات وابسته (58.4)، لاستیک و پلاستیک (58.1)، چوب، کاغذ و مبلمان (56.7)، فرآورده‌های نفت و گاز (56.7) و صنایع فلزی (56.3) قرار گرفته‌اند که شامخ آن‌ها حاکی از رشد قابل‌ملاحظه در کسب‌وکارهای این صنایع نسبت به دی‌ماه است؛ همچنین مدیران خرید گروه‌های صنایع غذایی (54.1) و پوشاک و چرم (52.7) نیز بهبود اندک در کسب‌وکارها را گزارش کرده‌اند.

کماکان افزایش قیمت خرید مواد اولیه قویا از سوی مدیران خرید گزارش شده (86.49) و یکی از دلایل افت موجودی مواد اولیه همین موضوع است.

در بخش فروش کل شاهد افزایش قابل‌توجه (57.21) و در فروش صادراتی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای گزارش شده است (44.54)؛ همچنین قیمت محصولات تولیدی با افزایش چشمگیری مواجه بوده است (61.84)؛ امری که طی ماه‌های گذشته باوجود افزایش شدید در قیمت مواد اولیه اجتناب‌ناپذیر بوده و پیش‌بینی شده بود.

طی ماه‌های آبان و آذر شاهد واگرایی بین شامخ کل و شامخ صنعت در نواحی مرزی پایین و بالای 50 بودیم. در دی‌ماه شامخ کل و شامخ صنعت در ناحیه کمتر از 50 همگرا شدند. پیمایش شامخ در بهمن‌ماه حاکی از همگرایی شامخ کل و شامخ صنعت در ناحیه بالای 50 است که در صورت همراهی عوامل بنیادین بازارها، این وضعیت می‌تواند در اسفندماه نیز تداوم داشته باشد.

افزایش تقاضا و رونق کسب‌وکارها

در بهمن‌ماه در بعد داخلی، عوامل مختلفی بر وضعیت کسب‌وکارها تأثیرگذار بودند.

کماکان جهش قیمت ارز از عوامل مؤثر بر کسب‌وکارهای مختلف بوده؛ به‌نحوی‌که افزایش بهای مواد اولیه به میزان بیشتری نسبت به ماه گذشته گزارش شده است. وضعیت نسبتا بهتر تقاضا در بازارها نسبت به ماه‌های قبل به‌دلیل نزدیک‌شدن به عید نوروز تا حدودی وضعیت کسب‌وکارها را بهبود داده؛ هرچند که گزارش‌ها از نرخ تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه حکایت از کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی دارد.

تأمین مواد اولیه؛ اصلی‌ترین مشکل صنایع

گزارش‌های منتشرشده توسط مرکز آمار ایران و همچنین بانک مرکزی پیش‌بینی‌های قبلی شامخ را که حاکی از رشد تورم طی ماه‌های آینده بود، تأیید کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه بهمن‌ماه 1401 برای خانوارهای کشور به 47, 7 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل  1,4 واحددرصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه 1401 به عدد 53, 4 درصد رسیده است.

نرخ تورم نقطه‌ای بهمن‌ماه 1401 در مقایسه با ماه قبل 2, 1 واحد درصد افزایش یافته است.جهش بی‌رویه نرخ ارز، همه فعالان اقتصادی را در تأمین مواد اولیه موردنیاز با مشکل روبه‌رو کرده است.

در بهمن‌ماه نیز طبق اعلام مدیران خرید شاهد افزایش بهای مواد اولیه هستیم. به گفته برخی فعالان اقتصادی ، شدت بی‌ثباتی قیمت‌ها به حدی است که برخی عرضه‌کنندگان مواد اولیه تمایلی به فروش محصولات خود نداشته و گهگاه شرکت‌ها برای خرید مواد موردنیاز خود نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده + 2 =