مسابقه دانستنی‌های انتظامی

برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

تاریخ انتشار: 11:06 - دوشنبه 1403/03/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقه دانستنی‌های انتظامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

ضرب و شتم و پیامدهای روان شناختی‌آن(2)

مفهوم خشونت در روانشناسی: حالت خشم و خشونت یک حالت شدید هیجانی است که با واکنش وحشیانه باعث حمله به عامل ایجادکننده و زیان و آسیب می‌شود. به عبارت دیگر خشم، نوعی هیجان است که برای مقابله و معارضه با عوامل تهدیدکننده منافع و مصالح فرد یک حالت تعارضی درونی پدید می‌آورد.

دکتر شکوه نوابی نژاد در حوزه‌ی روانشناسی زن، خشونت را به معنای ضرب و شتم یا هر گونه تجاوز و شکنجه و آزردن طرف مقابل بر می‌شمارد که ممکن است به شکل‌های گوناگون بروز ‌یابد.

تعریف خشونت در اعلامیه سازمان ملل(یونسکو 1994) آمده است به شرح زیر است:

الف)‌خشونت جسمانی، روانی و جنسی که بر علیه طرف یا طرف‌ها اعمال می‌شود. نظیر کتک زدن و تجاوز، خشونت در ارتباط با تامین خواسته‌ها، برهنه کردن و یا اجبار به نشان دادن و یا مشاهده اندام‌های جنسی و…

ب)‌خشونت جسمانی، روانی و جنسی که در جامعه اتفاق می‌افتد نظیر تجاوز، تهدید، ارعاب و تحقیر در محیط‌های تحصیلی و کاری و فحشاء.

ج)‌خشونت جسمانی، روانی و جنسی که در نقاط مختلف جهان یا توسط دولت‌ها اعمال یا ندیده گرفته می‌شود.

در رويكرد نخست تعريف خشونت آمده است: خشونت، عبارت است از تحميل اراده خود به ديگران، يعنى، اعمال زور.

 خشونت مستلزم استفاده از قدرت و ابزارهايى مانند سلاح يا وسايل نابودكننده است و لذا در كل خشونت خصلتى ابزارى دارد و وقتى فردی یا گروهی به خشونت متوسل می‌شود مسیر خودكامگى و نفی دیگران را دنبال می‌کند. با توجه به اين تعريف مى‏توانيم بگوييم خشونت ممکن است در سطوح و صور مختلف بروز داده شود که ضرب و شتم یکی از مصادیق آن است.

در تعريف دیگری از خشونت مى‏توان با اشاره به جنبه‏هاى گوناگون فلسفى، كلامى، روان شناختی، جامعه‏شناسى، سياسى، تاريخى آن به تشیح و  توصيف خشونت پرداخت. ابتدا لازم است به معناى خشونت اشاره کرد، خشونت در اصل مفهومى فلسفى، بنیادی و گسترده است. اين مفهوم را در فلسفه «قسر» معنا مى‏كنند و در مقابل nature یا natural بكار مى‏برند. قسر يا خشونت فعلی است كه برخلاف مجرا و مسير طبيعى‌اش باشد. پس خشونت يعنى به شيوه‏هاى خلاف هنجار‌(norm)‌ و خلاف طبع دست بردن(خواه خلاف طبع فرد انسانى، خواه خلاف طبع جامعه انسانى)، يا مجموعه‏اى را برخلاف طبع و نرم آن مجموعه هدايت كردن است. لذا تنها به كشت و كشتار، شكنجه، ضرب و شتم و امثال اينها خشونت اطلاق نمی‌شود، بلكه اينها حالات و صور حاد و بارز بروز خشونت هستند و خشونت در آنها خلاصه نمى‏شود و اصناف و انواع و مصاديقى ديگر هم دارد.

در طول تاریخ به‌ویژه در شرایط بحرانی بروز رفتارهای خشنی که بعضی از افراد بخصوص کسانی که به نوعی امکان سو‌ءاستفاده از قدرت حکومتی برایشان متصور بوده قابل مشاهده است. بسیار گفته و شنیده شده که عناصر حکومتی به دور از چشمان رؤسا و فرماندهان خود اعمال خشونت کرده و اقدام به ضرب و شتم، اعمال انواع شکنجه‌های جسمی و روانی می‌کردند. تاکید بر این نکته بسیار مهم و ضروری آن است که هرگز نباید اعمال قانون و اجرای مقرات را با اعمال خشونت اشتباه گرفته شود، زیرا در تمام نظام‌های حکومتی دنیا در طول حیات بشری رفتارهایی جرم تلقی و تعریف شده و مکانیزمی برای اعمال مجازات مرتکبان به جرم در نظر گرفته شده است. بدیهی است که مجریان اعمال مجازات‌های رسمی را از این منظر هرگز نمی‌توان افرادی خشن که مرتکب خشونت شده‌اند، معرفی کرد.

اما شخصى كه خانواده‌اش از داد زدن و فرياد كردنش بترسند آدم خشن است، يعنى موضع‌گيرى او براى پيشبرد هر كارى با قوه غضبيه صورت مى‏گيرد و اطرافیان ممکن است براى اينكه از آزار بيشتر او رنج نبينند، به حرف او گوش ‏دهند و از او اطاعت کنند. اين تعريف عرفى از خشونت است.

پرسش مسابقه

قسر چيست؟

1-اعمال انواع شکنجه‌های جسمی و روانی به ديگران

2-‌قسر يا خشونت فعلی است كه برخلاف مجرا و مسير طبيعى‌اش باشد.

3-‌شهوت، قدرت و جاه‌طلبی

4-‌همه موارد

نحوه شرکت در مسابقه

برای شرکت در این مسابقه می‌‌توانید پاسخ خود را به شماره 09306032197 همراه با نام و نام‌ خانوادگی و ذکر «مسابقه دانستنی‌‌های انتظامی» پیامک کنید. ضمناً آخرین مهلت شرکت در مسابقه 10 روز پس از چاپ است.

نام برنده مسابقه پیش و نحوه دریافت جوایز

ناصر کریمی. برگزیده عزیز شما می‌توانید برای‌ دریافت جایزه خود ضمن تماس با شماره 21825602 و به همراه داشتن کارت شناسایی، به معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان واقع در میدان امام مراجعه کنید.‌(نهایت فرصت دریافت جایزه دو هفته پس از چاپ است و پاسخ هفته گذشته گزینه‌ 4 بود.)

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

اداره آموزش‌همگاني

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 − دو =