با نشست‌های ضربان‌سلامتی همراه دکتر الهه حاج‌صادقی باشید:

درمان ساده برای غلظت خون

یکی از بیماری‌هایی که بیشتر در فصل بهار و تابستان بروز پیدا می‌کند، غلظت خون است. اغلب بر این تصور هستند که منظور از غلظت خون، سنگینی و پررنگی خون است؛ این در حالی است که غلظت خون زمانی ایجاد می‌شود که مواد داخل خون به‌طور کامل تصفیه نمی‌شود.

تاریخ انتشار: 12:00 - شنبه 1402/03/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمان ساده برای غلظت خون

به گزارش اصفهان زیبا؛ در سلسله‌نشست‌های ضربان سلامتی که هفته پیش باغ تجربه آن را در سالن باغ غدیر برگزار کرد، این بار با دعوت از دکتر الهه حاج صادقی، محقق طب سنتی و متخصص طب سوزنی به بحث و بررسی غلظت خون پرداخته شد. برای اطلاع بیشتر از این بیماری و راه‌های درمان آن ما را همراهی کنید.

یکی از بیماری‌هایی که بیشتر در فصل بهار و تابستان بروز پیدا می‌کند، غلظت خون است. اغلب بر این تصور هستند که منظور از غلظت خون، سنگینی و پررنگی خون است؛ این در حالی است که غلظت خون زمانی ایجاد می‌شود که مواد داخل خون به‌طور کامل تصفیه نمی‌شود.

جالب است بدانید در کل جهان هر چیزی را که دریافت می‌کنید، به ازای آن باید چیزی را پس بدهید؛ مثل هوایی که تنفس می‌کنید و غذایی که می‌خورید، موادی به بدن شما می‌دهد و به‌جای آن مواد دفعی ایجاد می‌کند؛ یعنی هوایی که از طریق دم تنفس می‌کنید با بازدم پس می‌دهید یا غذایی که می‌خورید مواد مفید را دریافت می‌کنید و مواد زائد را دفع می‌کنید.

این مسئله بدین منظور است که با بازپس‌دهی مواد، بدن تصفیه و خون از غلظت تبدیل به خون سبک با مواد لازم هر اندام شود.

علل و علائم غلظت خون

برای اینکه بدانید غلظت خون چگونه ایجاد می‌شود، باید گفت که وقتی گلبول‌های قرمز در خون زیاد می‌شود، غلظت خون بروز می‌کند. در واقع در این بیماری، گلبول‌های قرمز روی سطح پوست می‌آید.

وقتی غلظت خون در بدن ایجاد شود، علائمی در بدن نمایان می‌شود؛ از جمله اینکه رگ‌هایی در ساق پا پیدا می‌شود، سرفه‌های مزمن خوب نمی‌شود، سردردهای میگرنی و یا سردرد مزمن بر فرد غلبه می‌کند، دردهای مفاصل، خارش بدن (به‌خصوص در کتف‌ها)، ایجاد قرمزی، کبودی یا بنفش‌رنگ‌شدن در نقاطی از بدن و تورم‌هایی که به راحتی خوب نمی‌شوند، در فرد شکل می‌گیرد.

از موارد دیگر می‌توان به آلرژی، کهیر، بثورات پوستی، درد قفسه سینه (به‌خصوص سمت چپ)، یبوست یا اسهال مزمن اشاره کرد. اگر بخواهید بفهمید غلظت خون دارید، بدانید که یک‌سری علائم مشخص دارد و در تمام انسان‌ها غلظت خون یکسان است.

هرگاه متوجه شدید قسمتی از بدنتان گزگز می‌شود (به‌خصوص انگشتان دست و پا) و یا تعریق شبانه، تعریق در زمان پیاده‌روی و یا سیاهی زیر چشم، خارش بعد از حمام و تعریق (حتی بعد از حمام) دارید، می‌تواند علائمی از غلظت خون باشد.

علائم دیگر این بیماری عبارت‌اند از: منگی و سنگینی سر و احساس سرگیجه (البته اگر اختلالی در گوش نباشد)، کیست، التهاب، خواب زیاد و خمیازه، چاقی‌های بدون علت و… ؛ ضمنا غلظت خون در تمام گروه‌های سنی ایجاد می‌شود.

عوارض

اگر برای درمان غلظت خون اقدامی نکنید و نسبت به آن بی‌توجه باشید، عوارضی در بدن بروز می‌کند؛ از جمله ایجاد میخچه، دردهای اسکلتی عضلانی، سردرد، خارپاشنه، کبدچرب، سنگ کلیه و سنگ صفرا، سرفه مزمن، خلط پشت گلو، فشارخون بالا، آمبولی ریه و… .

درمان

درمان غلظت خون بسیار ساده است؛ کافی‌ است پاک‌سازی کنید. راهکارهای پاک‌سازی عبارت‌اند از:

** مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند آلبالو، گیلاس، آلوچه، کرفس، کنگر، زیره، چای ترش، زرشک، ریواس، فلفل، پاپریکا، زنجبیل، دارچین، دم‌نوش آویشن و عناب، سیر، برگ مو، غوره و آبغوره بدون‌نمک، جوانه جو، جو دوسر، شوید، آرتیشو، کاسنی همراه با شاه‌تره، پیاز (به شرطی که فرد زمینه میگرنی نداشته باشد)، انواع توت به‌خصوص توت سیاه (توت کال برای تقویت معده مفید است)، سرکه توت، مربای توت (با شیرینی خود توت)، زغال اخته، تمرهندی، رب انار، قارا و… .

** سکنجبین خانگی (عسل و سرکه خانگی)

** هر چیزی که‌ترش و شیرین و حالت ملس داشته باشد. ترشی لیمو. لیمو را با زردچوبه و نمک داخل شیشه‌ای ریخته و بگذارید تا یک هفته بماند.

** مصرف غذاهایی مثل کدوسبز (با رب انار و گردو پخته شود)، قلیه‌ماهی، یخنه شوید باقلا، یخنه ترش

** نوشیدن آب کافی بسیار مفید است. مایعات به اندازه کافی بنوشید تا خون رقیق شود.

** مصرف آسپرین که البته به هیچ عنوان نباید زیاد مصرف شود؛ چراکه نتیجه برعکس دارد و مضر است. (به‌جای آسپرین، خرفه، هل، میخک، ماست به‌خصوص آب آن توصیه می‌شود و یا برخی از مواد غذایی که دمای بدن را پایین آورد، می‌تواند مثل آسپرین عمل کند.)

کاهش مصرف نان و برنج (ترجیحا استفاده از نان جو)

** محدودیت در مصرف نمک

** ورزش کردن بسیار اهمیت دارد و البته باید اصولی باشد؛ چنانچه در اغلب کشورها طبق توانایی بدن ورزش تجویز می‌شود؛مثلا پیاده‌روی هرچند مفید است؛ ولی پیاده‌روی زیاد برای تمام افراد مناسب نیست؛ از جمله اینکه برای افرادای که فشار خون بالا دارند، مضر است؛ چون باعث ایجاد خستگی می‌شود؛ اما مثلا شنا مفید است.

** خون‌درمانی از جمله حجامت، زالودرمانی و فصد (البته فصد هرچند در ابتدای امر خوب است؛ اما به مرور می‌تواند باعث ناراحتی‌هایی مثل ضعف و زردی پوست شود.) ضمنا ناگفته نماند که اهدای خون برای افراد بزرگ‌سال چندان مناسب نیست (نه برای خود فرد و نه برای گیرنده).

** خنک نگه‌داشتن سر

** کلاه‌گذاشتن بر سر و دوری از آفتاب

** شستن مرتب دست و صورت با آب خنک

** شست‌وشوی سر و صورت با سدر و ماست

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × یک =