بررسی داروهای غیرمجاز لاغری:

لاغر شدن چه آسان؟!

صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی پر شده‌اند از تبلیغات خوش‌آب‌ورنگ انواع و اقسام داروهای لاغری؛ قرص‌ها و شربت‌ها و دم‌نوش‌ها یا محصولات گیاهی که گرداندگان این صفحات مدعی هستند خوردن آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، لاغری به ارمغان دارد.

تاریخ انتشار: 11:53 - دوشنبه 1402/03/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
لاغر شدن چه آسان؟!

به گزارش اصفهان زیبا؛ صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی پر شده‌اند از تبلیغات خوش‌آب‌ورنگ انواع و اقسام داروهای لاغری؛ قرص‌ها و شربت‌ها و دم‌نوش‌ها یا محصولات گیاهی که گرداندگان این صفحات مدعی هستند خوردن آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، لاغری به ارمغان دارد.

صفحات و کانال‌ها و سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای پر شده‌اند از عکس‌های قبل و بعد از مصرف این داروها که معجزه به‌پا کرده‌اند و رنج چاقی را در اندک زمانی کوتاه و بدون تحمیل سختی از میان برده‌اند.

داروهای لاغری سال‌هاست که به دسـت‌مایه‌ای تبدیل شده‌اند برای سوداگری در فضای مجازی و به‌جیب‌زدن پول آنچنانی؛ چرا که این داروها تا بوده و هست، طرفدار داشته و خواهد داشت.

صفحات مجازی، اما دست به هر حربه‌ای می‌زنند تا بتوانند مشتری‌های پروپاقرص خود را پیدا کنند و داروهایشان‌ را به آسانی به فروش برسانند؛ از تبلیغات اغواکننده و سخن‌گفتن از تأثیرات شگرف این داروها تا القای این نکته به مخاطبانشان که اگر می‌خواهید مورد اقبال عمومی قرار بگیرید و البته که زیبا و مدرن به نظر برسید، باید لاغر شوید؛ هرچه لاغرتر، زیباتر و دوست‌داشتنی‌تر.

بازار داغ داروهای لاغری

مشتری‌های داروهای لاغری کم نیستند؛ از دختر و پسرهای نوجوان و کم‌ سن‌ و سال که غلیان احساسات و هیجانات در آن‌ها بیداد می‌کند، تا زنان و مردان میان‌سال و حتی پیری که چاقی امانشان را بریده و دیگر تاب تحمل آن را ندارند و به هر دری می‌زنند تا لاغر شوند.

داروهای لاغری البته فقط در شبکه‌های مجازی و سایت‌های اینترنتی به فروش نمی‌رسند، بلکه آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی و عطاری‌ها نیز این داروها را مثل نقل و نبات و بدون نظارت پزشک در اختیار مشتری‌هایشان قرار می‌دهند و تا روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده شود و پول بیشتری به دست آورند.

درحالی که چندی پیش بود که دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در رابطه با خرید و فروش و مصرف این داروها هشدار داد و عنوان کرد که داروهای لاغری بدون استاندارد کشور و عرضه شده در آرایشگاه‌ها، باشگاه‌ها و عطاری‌ها دارای عناصر شیمیایی روان‌گردان شیشه است.

مصرف این مواد به‌طور شدید در حین کاهش اشتها، اعتیادآور و توهم‌زاست. مرجع تهیه هرگونه داروی لاغری داروخانه‌های کشور است و بانوان مطمئن باشند موادی که بدون تحرک سبب لاغری آنان شود، مواد شیمیایی است که می‌تواند آن‌ها را به دام اعتیاد گرفتار کند.

گوش شنوایی اما وجود ندارد و داروهای لاغری همچنان در شبکه‌های اجتماعی و سالن‌های زیبایی و عطاری‌ها در حال فروش هستند و به آسانی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرند و با تبلیغاتی همچون کاهش وزن سریع یا لاغری تضمینی و کاهش بدون بازگشت و… در اختیار افراد قرار می‌گیرند.

در یکی از این پیچ‌ها نوشته شده است: «فروش قرص‌های لاغری اصلی و اورجینال کاملا گیاهی و ارگانیک کاهش وزن 5 تا ۸ کیلو در ماه، ارسال به سراسر ایران» و پیچ دیگری هم مدعی تأثیر این قرص‌ها در کاهش وزن سریع شده است: «لاغری 15 کیلو تا تابستان، لاغری شکم در یک ماه بدون گرسنگی. با این رژیم لاغری اصلا گرسنه نمی‌شوید و ماهی 5 کیلوگرم بدون عوارض کم می‌کنید. سفره شما از خانواده جدا نمی‌شود و همه غذاهای ممکن داخل برنامه هست. لاغری سریع،لاغری شکم، لاغری بدون عوارض.»

ازدحام صفحات فروش دارو

تعدادشان یکی‌دو تا نیست؛ کافی است سرچ کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی یا مرورگر رایانه‌تان بکنید تا با انبوهی از این تبلیغات مواجه شوید؛ تبلیغاتی که مخرج مشترکشان را اگر بگیرید، به یک جمله واحد می‌رسید: «لاغری در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مصرف داروهای ناب لاغری».

اکسیرهای لاغری و مصرف آن‌ها همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده است. سحر، دختر 22 ساله‌ای که حدود 20 کیلو اضافه وزن دارد، می‌گوید که تحت‌تأثیر تبلیغات ماهواره‌ای قرار گرفته و به اندازه مصرف سه‌ماه، قرص لاغری خریده است.

دارویی که اما آب را از آب تکان نداده است و لاغری در کارش نبوده: «داروها بسیار گران بودند و باید روزی یک دانه از آن‌ها را می‌خوردم؛ اما پس از سه ماه، هیچ نشانی از لاغری پیدا نکردم و حتی نیم‌کیلو نیز از وزنم کم نشد که نشد!»

مراجعه به کارشناسان تغذیه نیز این روزها معمولا توصیه استفاده از داروهای گیاهی لاغری را به همراه دارد. مریم که تجربه بارها رژیم‌گرفتن در عمر 32 ساله‌اش را دارد، می‌گوید: «هر بار که برای گرفتن رژیم به کارشناس تغذیه یا پزشک مراجعه کردم، توصیه کردند که از برخی از داروهای گیاهی در کنار ورزش و رژیمم استفاده کنم؛ البته من به خاطر تأثیرات و عوارض بدی که از این داروها شنیده بودم، هیچ وقت جرئت استفاده را پیدا نکردم.»

مشتری‌های پروپا قرص دارو!

داروهای لاغری، اما خاطرخواه زیاد دارند؛ آدم‌هایی که از ورزش و رژیم خسته و ناامید شده‌اند و حالا لاغری را فقط در استفاده این داروها می‌بیند؛ برای همین هم بازار فروش این داروها همیشه داغ است و البته سوداگران هم در کمین نشسته‌اند.

همه این‌ها اما باعث شده است که به تازگی مهدی انصاری دوگاهه که مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو است، در گفت‌وگو با رسانه‌ها خط‌ونشان بکشد و هشدارها و اخطارهایش را بارها تأکید کند.

مثلا اینکه داروهای لاغری بسیار متنوع هستند؛ به‌طوری که برخی از آن‌ها از طریق کاهش اشتها، برخی از طریق افزایش متابولیسم بدن و برخی از راه کاهش جذب مواد قندی و چربی، باعث کاهش وزن می‌شوند.

این داروها باید متناسب با نیاز بیمار و تشخیص پزشک تجویز و مصرف شوند. متأسفانه برخی از داروهای لاغری به‌صورت مکمل یا بدون نسخه و به‌صورت پیشنهادی عرضه می‌شوند که زمینه تقلب را در بین این داروها فراهم می‌کند.

افراد سودجو به‌صورت غیرمجاز داروهای لاغری تقلبی را که عمدتا از آمفتامین‌ها (یکی از انواع ترکیبات مورداستفاده در برخی از مواد مخدر) جهت افزایش سوخت‌وساز بدن استفاده می‌شود و مستقیما بر سیستم عصب مرکزی بدن تأثیر می‌گذارد، در ترکیبات تولیدی استفاده و در بازار آزاد و عمدتا عطاری‌ها و فضای مجازی عرضـه می‌کنند که عوارض جبران‌ناپذیری به‌سلامت مصرف‌کننده وارد می‌کند.

او لابه‌لای حرف‌هایش برای تأکید مجدد به پندواندرزدادن هم رو کرده و گفته است: «هرگز به تبلیغات زرد درمورد کاهش وزن در زمان کوتاه و داروهای عرضه‌شده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اعتنا نکنند؛ چرا که تنها مسیر مطمئن خرید هر نوع فراورده سلامت‌محور داروخانه است؛ همچنین اپلیکیشن و سامانه تیتک نیز برای استعلام اصالت فراورده‌های مختلف در دسترس قرار دارد.»

محسن مصلحی، عضو و دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی نیز در این باره در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» معتقد است که داروهای لاغری بدون داشتن رژیم غذایی و تحرک لازم راه به جایی نخواهند برد و پیامدهایی مثل بیماری‌های کلیوی و کبدی را به همراه خواهند داشت: «سلامتی از مجموعه آیتم‌های مختلفی تشکیل می‌شود و این‌طور نیست که صرف داشتن اضافه وزن سلامتی را به خطر بیندازد؛ برای مثال برخی دارای اضافه وزن هستند؛ اما برنامه غذایی و تحرک لازم را دارند و برای همین نیز نسبت به فرد دیگری که تحرک و رژیم غذایی مناسب ندارد، سالم‌تر است.»

به گفته او، در برخی از موارد که چاقی ناشی از تغییرات هورمونی یا متابولیکی باشند می‌توان از برخی از داروها استفاده کرد؛ اما در غیر این صورت استفاده این داروها عارضه‌های مختلفی را به همراه دارند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده − 7 =