از این رو به جای کالا، مصرف تبلیغ میشود و به جای در نظرگرفتن نیاز واقعی مصرفکننده، نیاز به مصرف برنامهریزی میشود. سبک زندگی امروزی، حرص به مصرف را بالا برده، نیازهای کاذب را استفاده صحیح از نگاه اسلام پاسخ عاقلانه به نیازهای واقعی است؛ آن هم با هدف رسیدن به کمال، نه لذت.
در حقیقت، مبتنی بر جهانبینی توحیدی مصرف آخرین حلقه و هدف نهایی نیست، بلکه مقدمهای برای اهداف والاتر الهی است و در آن از فخرفروشی، خودنمایی، هم چشمی، شهوت و شهرت خبری نیست. آری، مصرف و اصلاح الگوی آن براساس باورها و ارزشهایی است که انسان پذیرفته و سبک زندگی در نوع مصرف تأثیر بسزایی دارد.
بدین جهت، دولت اسلامی که نماینده مردم در جامعه اسلامی است، باید افزون بر وظایف عام خویش برای تحقق رشد اقتصادی عادلانه، به وظایف خاص خود در اصلاح الگوی مصرف نیز توجه کند تا با حاکمیت این مقوله، به تعالی اقتصادی سبک زندگی کمک شایانی کند. مهمترین این وظایف خاص عبارت است از:
لزوم زهد مسئولان طراز اول در دولت اسلامی
روانسازی کالاها و خدمات عمومی
بهینهسازی اندازه دولت
به حداقلرساندن فسادهای مالی
صرفهجویی در وقت و اموال عمومی
اجرای قانون «از کجا آوردهای»
وضع مالیات بر کالاهای لوکس مترفانه
وضع یارانههای موافق فقیران
تأمین مصرف پایدار
اصلاح ساختار بازار و شفافسازی قیمتها