گزارشی از صدوسومین جلسه پاتوق فیلم کوتاه اصفهان

پاتوقی برای فیلم‌بازهای اصفهانی

پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، پاتوقی برای دیدن، شنیدن و آموختن سینمای کوتاه است. پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در فصل کنونی که به یاد کارگردان فقید داریوش مهرجویی نام‌گذاری شده است، این هفته با دو فیلم کوتاه خارجی و یک فیلم ایرانی به یکصدوسومین جلسه خود رسید.

تاریخ انتشار: 09:17 - چهارشنبه 1402/10/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پاتوقی برای فیلم‌بازهای اصفهانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، پاتوقی برای دیدن، شنیدن و آموختن سینمای کوتاه است. پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در فصل کنونی که به یاد کارگردان فقید داریوش مهرجویی نام‌گذاری شده است، این هفته با دو فیلم کوتاه خارجی و یک فیلم ایرانی به یکصدوسومین جلسه خود رسید.

در سومین جلسه از ششمین فصل این رویداد سینمایی، فیلم‌های کتابچه the manual از ویل مگنس، «موش‌گیر» از وس اندرسون، کارگردان بنام آمریکایی و «کرمچاله» به کارگردانی سید احسان طالقانی به نمایش درآمدند.

احسان امینی (مجری کارشناس این برنامه) پس از رونمایی از فیلم کوتاه «کرمچاله» با دعوت از کارگردان اثر به نقد و بررسی این فیلم پرداخت.

امینی با اشاره به ساختار کلاسیک فیلم کوتاه و تفاوت آن با ساختار فیلم بلند، «کرمچاله» را اثری متفاوت با ساختار مرسوم فیلم کوتاه دانست که موقعیت‌محور است و با وجود گذر از قواعد ساختاری، مخاطب را جذب می‌کند.

او در ادامه به بررسی کارگردانی اثر و نقاط قوت و ضعف این جنبه از فیلم پرداخت. در ادامه، سید احسان طالقانی به‌عنوان کارگردان فیلم، با اشاره به اینکه این فیلم نخستین تجربه او در مقام کارگردانی است و پیش‌ازاین با حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان موفق به کسب تندیس بهترین فیلم و فیلم‌نامه شده است، به پاسخ‌گویی پرسش‌های مخاطبان پاتوق و مجری کارشناس پرداخت.

طالقانی داستان کرمچاله را این‌طور بیان کرد که زوجی جوان برای درمان به یک مطب روان‌پزشکی می‌روند و ما در ادامه گذشته، حال و آینده آنان را در یک ساختار کرمچاله‌ای می‌بینیم. این اثر به‌زعم کارگردان گرچه دارای داستانی رئال است،  فرم پرداخت به این قصه دارای جنبه غیررئال و فانتزی است.

احسان طالقانی خود را تماما پایدار به فیلم‌نامه در بخش کارگردانی دانست و اشاره کرد که یک فیلم‌نامه خوب و استاندارد، خود گویا و راهنمای کارگردان در جان‌بخشیدن و فضاسازی قصه‌ای است که روی کاغذ می‌آید.

احسان امینی که در این فصل منتقد ثابت جلسه‌های پاتوق است، به‌صورت اجمالی به بررسی دو فیلم کوتاه خارجی نیز پرداخت که داستان فیلم اول، در آینده‌ای دور و در ویران‌شهری خیالی اتفاق می‌افتد که در آن ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارد و زندگی در آن دلخواه هیچ‌کس نیست.

یک ربات عجیب‌غریب آخرین انسان روی زمین را پیدا می‌کند و سعی دارد بر اساس آموزه‌های یک کتابچه که ربات ادعا دارد مقدس است، انسان را پرورش دهد.

فیلم دوم اما داستان یک موش‌گیر است که به فکر نقشه‌ای زیرکانه می‌افتد و می‌خواهد اعتماد موش‌ها را جلب کند تا بهتر بتواند نابودشان کند.

وس اندرسون این اثر را در قالب کمدی فانتزی و بر اساس یک داستان کوتاه ساخته و مانند دو اثر اخیر او، در پلتفرم نتفلیکس به نمایش درآمده است.

بخش دوم پاتوق این هفته طبق عنوان از پیش اعلام‌شده، پیرامون جلوه‌های بصری در خلق فضای ذهنی در فیلم بود که احسان طالقانی به‌عنوان طراح و سرپرست جلوه‌های بصری، به بررسی تکنیکال دو اثر اول و همچنین بررسی موردی جلوه‌های بصری در فیلم خود پرداخت و با اشاره به حساسیت‌های فنی در این حوزه از سینما اشاره کرد: جلوه‌های بصری فرایندی است که از زمان پیش‌تولید باید آغاز شود و چه‌بسا در سینمای کوتاه فیلم‌ساز در مرحله نوشتن فیلم‌نامه باید به سراغ متخصص vfx بیاید و این پیش‌فرض که بخش جلوه‌های بصری صرفا یک کار فنی مربوط به پس‌تولید فیلم است، غلط است.

گفتنی است؛ این رویداد فرهنگی که پیشتاز برگزاری جلسه‌های هفتگی نمایش و نقد و بررسی فیلم کوتاه در کل کشور است، هر یکشنبه از ساعت 17 به همت انجمن سینمای جوانان دفتر اصفهان و تصویرسازان اسپادانا در مجموعه پردیس سینمایی سیتی‌سنتر برگزار می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت − دو =