تولید محصولات چشمگیر کشورهای آفریقایی در اصفهان جدی گرفته شود

روابط اصفهان‌الجزایر بر پایه گردشگری اسلامی

با اینکه برخی معتقدند اولویت روابط دوجانبه ایران و الجزایر بر پایه همکاری‌های نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به ظرفیت‌های دو طرف در این حوزه است؛ اما توجه به سرمایه‌های گردشگری نیز با تمرکز بر ظرفیت‌های اسلامی می‌تواند به تقویت روابط دو کشور و البته توسعه تعاملات بین‌شهری منجر شود.

تاریخ انتشار: 10:28 - سه شنبه 1402/12/15
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
روابط اصفهان‌الجزایر بر پایه گردشگری اسلامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ با اینکه برخی معتقدند اولویت روابط دوجانبه ایران و الجزایر بر پایه همکاری‌های نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به ظرفیت‌های دو طرف در این حوزه است؛ اما توجه به سرمایه‌های گردشگری نیز با تمرکز بر ظرفیت‌های اسلامی می‌تواند به تقویت روابط دو کشور و البته توسعه تعاملات بین‌شهری منجر شود.

متأسفانه در جهان اسلام گردشگری اسلامی به معنای درست آن شکل نگرفته است و سرمایه‌های بسیاری از کشورها که از درآمدهای خوب نفتی و گازی یا دیگر درآمدها بهره‌مند هستند، بیشتر صرف ارتباط با کشورهای غربی و دیدن از این کشورها می‌شود؛ در حالی که آنچه ما در چارچوب تمدن اسلامی و احیای تمدن اسلامی در جهان اسلامی دنبال می‌کنیم، منوط به یک گردشگری و رونق این حوزه در کشورهای اسلامی است که می‌تواند شناختی را از پایه‌های تمدنی اسلامی به وجود آورد.

الجزایر نیز ازنظر سوابق اسلامی کشوری بسیار تاریخی است و اسلام از ابتدا در این سرزمین وجود داشته و بسیاری از ابنیه و آثار تاریخی آن متعلق به صدر اسلام است؛ با این ‌حال حتی مردم ایران با وجود علاقه‌مندی‌های بسیار به تمدن اسلامی، شناخت چندانی از آثار اسلامی الجزایر ندارند.

البته این موضوع در خصوص مردم الجزایر هم صدق می‌کند و مردم این کشور هم از آثار و ظرفیت‌های تاریخی ما در شهرهایی تاریخی ایران چون اصفهان با داشتن نمونه‌های استثنایی از تمدن اسلامی، بی‌اطلاع هستند. در این فضا با اینکه اولویت سیاست خارجی ایران هم در شرایط جدید و بر اساس گام دوم انقلاب ارتباط با کشورهای اسلامی است؛ اما باید تمرکز بر حوزه گردشگری بیشتر جدی گرفته شود؛ چراکه گردشگری خود زمینه‌ساز همکاری‌های اقتصادی و رونق تعاملات بخش خصوصی بین کشورهاست؛ آنچه می‌تواند به توسعه روابط فرهنگی بینجامد و درعین‌حال نوعی خوش‌بینی میان ملت‌های مسلمان برای پیوند بیشتر و قوی‌تر ایجاد کند.

درحال حاضر بسیاری از کشورهای غربی برای اینکه بتوانند با جهان اسلام ارتباط بگیرند، با پوشش گردشگری وارد می‌شوند؛ در حالی که ما این موضوع را چندان در اولویت ارتباطات خود با کشورهای اسلامی قرار نمی‌دهیم.

درحال حاضر نیز با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان طی دو روز به الجزایز که دقیقا با هدف ایجاد برادری اسلامی است، باید از ابزار و شیوه درست گسترش همکاری‌ها در حوزه‌هایی چون گردشگری استفاده کرد و از این بستر تقویت ارتباطات شهرهای پرظرفیت دوطرف ازلحاظ گردشگری شکل گیرد.

تقویت حوزه گردشگری اسلامی اصفهان در راستای تحقق اهداف اقتصادی

با ذکر مثال می‌توان به ارتباط اصفهان به‌عنوان شهری غنی درزمینه تاریخی و گردشگری با کشوری همچون الجزایر اشاره کرد. اصفهان به دلیل داشتن آثار تمدنی استثنایی در مقایسه با دیگر شهرهای ایران، جایگاه بسیار مهمی در عرصه جهانی دارد و به‌همین‌خاطر به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران نیز شناخته شده است.

در مقابل الجزایر نیز از چنین سرمایه‌های مشابهی برخوردار است که علاوه بر داشتن مردم بسیار روشنفکر و آگاه، جهت‌گیری‌های سیاسی آن‌ها در جهت مبارزه استعمار غرب زبانزد است و این ویژگی‌ها می‌تواند به استقبال و موافقت این مردم برای همکاری‌ها در عرصه‌های فرهنگی و گردشگری با جهان اسلام بینجامد و سفر گردشگران الجزایری را برای سفر به کشورمان و البته اصفهان فراهم کند؛ درعین‌حال مردم ایران نیز می‌توانند در سایه تقویت روابط میان دولت‌ها به الجزایر و کشورهای همسایه آن همچون تونس و مغرب (کشورهایی که تمدن اسلامی را برپا کردند) سفر کنند؛ کشورهایی که همچون شهر اصفهان زمانی مهد تمدن اسلامی بودند؛ فضایی که با تقویت حوزه گردشگری اسلامی بین دو طرف، زمینه‌های همکاری بیشتر در حوزه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند.

تقویت محصولات قابل‌توجه جوامع اسلامی در اصفهان

همان‌طور که بیشتر اشاره شد، احیا و تقویت ارتباط ایران با کشورهای اسلامی بسته به شناخت طرفین است. از طرفی یکی از شرایط مقابله با استعمار غربی ایجاد فضای ارتباطی بیشتر با این کشورهاست. باید جدایی و شکاف میان ملت‌های مسلمان را که بسیاری از آن به دست کشورهای غربی ایجاد شده است را با شیوه‌هایی چون همکاری‌های گردشگری از بین برد.

البته سرمایه‌گذاری‌های مشترک هم می‌تواند به تقویت روابط گردشگری هم منجر شود؛ چراکه ما درحال حاضر شرایطی داریم که هم می‌توانیم پذیرای سرمایه‌گذاری باشیم و هم می‌توانیم خدمات فنی مهندسی را به این کشورها صادر کنیم؛ همچنین جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی ایران می‌توانند در کشورهای آفریقایی همچون الجزایر که همواره ذخیره‌های ارزی بسیار خوبی به دلیل داشتن نفت و گاز فراوان دارند، حضور داشته باشند و برای خود اشتغال فراهم کنند.

از سوی دیگر، بخش خصوصی ما نیز می‌تواند کالاهای خوبی که در شهرهایی چون اصفهان در حوزه صنایع‌دستی، مواد غذایی و صنعتی و … فراهم می‌شود را به این کشورها صادر کند؛ چراکه شهرهای ایران همچون اصفهان جدای از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری، از نظر تولید محصولاتی که قابل‌توجه جوامع اسلامی همچون الجزایر است، پیشتاز است. این شرایط می‌تواند برای کارفرمایان و صاحبان صنعت ما در اصفهان بازار خوب و پررونقی را فراهم کند.

ظرفیت‌های آفریقا برای ایران

ظرفیت‌های قاره آفریقا بی‌اندازه است؛ اما باید متناسب با اولویت‌های ایران و کشورهای آفریقایی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

آفریقا سرمایه‌های معدنی بسیاری دارد که به‌نوعی به‌رغم استفاده بسیار غربی‌ها از آن‌ها بازهم معادن دست‌نخورده در آن فراوان به چشم می‌خورد؛ همچنین زمین‌های این کشورها محیط‌های بسیار بکر و نادری برای کشت محصولاتی چون موز، کاکائو یا نارگیل دارد؛ محصولاتی که مصرف آن‌ها در کشور ما زیاد است و می‌توانیم به‌سادگی و با سرمایه اندک به سرمایه‌گذاری مشترک با آن‌ها بپزداریم و از این فرصت بهره‌برداری استفاده کنیم. علاوه بر این، می‌توان در حوزه کشتی‌رانی نیز با کشورهای آفریقایی همکاری کرد. کشورهای آفریقایی بنادر خوبی در اقیانوس‌های اطلس و هند دارند.

در حوزه انتقال فناوری و تبادل تجربیات نیز می‌توان فعالیت‌هایی در عرصه احداث خطوط انتقال برق، گاز و نفت با این کشورها در آفریقا داشت. از طرفی ما در ایجاد پالایشگاه هم تجربیات خوبی داریم که بسیاری از کشورهای آفریقایی نیازمند آن هستند؛ همچنین برخی از کشورهای آفریقایی دارای محیط‌های خوبی برای دام‌پروری هستند و ایران می‌تواند گوشت موردنیاز خود را با ارزان‌ترین قیمت و البته بر اساس یک سرمایه‌گذاری درست و حساب‌شده با توجه به خشک‌سالی‌های موجود فراهم کند. جدای از همه این‌ها همکاری‌های نفتی و گازی در سطح کلان می‌تواند ما را به حقوق خود در این عرصه به‌عنوان تولیدکننده برساند.

اینکه نگذاریم قیمت نفت و گاز را کشورهای مصرف‌کننده تعیین کنند، بلکه ما در تعامل با کشورهای نفت‌خیز دارای مخازن گاز همکاری‌هایی را صورت دهیم که سود واقعی نفت و گاز به مردم ما برسد و این‌طور نباشد که در این زمینه متضرر هم شویم.

درحال حاضر بازارهای جهانی تحت‌تأثیر سیاست‌های کشورهای غربی است و سبب می‌شود قیمت نفت و گاز به تناسب نیازهای آن‌ها پایین نگاه داشته شود و همکاری ما به کشورهای دارای این ظرفیت در سطح کلان می‌تواند مانع از این‌چنین سوءاستفاده‌هایی شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده + دو =