رژیم پُر‌پروتئین و پرکالری در پرکاری تیروئید

غده تیروئید ، غده کوچکی است که نقش حیاتی بر سلامت کل بدن دارد، این غده مسئول تولید و ترشح هورمون‌هایی است که میزان سوخت و ساز بدن یا سرعت مصرف انرژی و سرعت رشد و بلوغ را تنظیم می‌کنند.

تاریخ انتشار: 19:15 - یکشنبه 1401/09/13
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
رژیم پُر‌پروتئین و پرکالری در پرکاری تیروئید
اختلال در میزان تولید و ترشح هورمون‌های تیروئید از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به غده تیروئید است که باعث پرکاری یا کم‌کاری آن می‌شود. اما درباره عوامل بروز  پرکاری تیروئید و توصیه‌های تغذیه‌ای آن نظریه لیلا آذربایجانی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی را دنبال کنید.
پرکاری تیروئید از جمله بیماری‌هایی است که در بین زنان شایع‌تر از مردان(8 به 1) است.

عوامل بروز پرکاری تیروئید

تحریک بیش از حد غده تیروئید توسط سیستم ایمنی، مصرف بیش از اندازه داروهای حاوی هورمون تیروئید و همچنین التهاب تیروئید که باعث ذخیره شدن و ترشح مقدار زیادی هورمون در خون می‌شود، از جمله عوامل بروز این عارضه است.

علائم

افزایش ترشح هورمون‌های تیروئید می‌تواند سطح متابولیک بدن را 100-60 برابر افزایش دهد که این امر باعث بروز دامنه وسیعی از علائمی چون: کاهش وزن سریع، افزایش اشتها، بی‌حوصلگی و تحریک‌پذیری شدید، کاهش تمرکز، اضطراب و نگرانی، اختلال خواب، افزایش ضربان قلب و تپش قلب به دنبال انجام کارهای معمول شود.
همچنین تعریق بیش از حد، ضعف عضلانی، لرزش و تنش‌های غیرارادی، برهم خوردن قاعدگی در بعضی افراد، اسهال، مشکلات بینایی و بیرون‌زدگی غیرطبیعی کره چشم‌(‌اگزوفتالمی‌)، گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید، عدم تحمل گرما و عدم احساس سرما و ریزش مو از دیگر علائم این بیماری است.

توصیه‌های تغذیه‌ای

از آنجا که میزان نیاز انرژی در این شرایط 60-50 درصد و در موارد خفیف‌تر 30-10 درصد افزایش می‌یابد، بیماران باید از رژیم پرکالری و پرپروتئین استفاده کنند.
در ضمن بهتراست ‌تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داده و از حجم هر وعده مقداری کم کنند.
مصرف تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ترکیب غلات برای تامین نیاز پروتئین نیز توصیه می‌شود.
با توجه به افزایش نیاز ویتامین‌ها، استفاده از مکمل‌های ویتامین C، ویتامین B کمپلکس به‌خصوص ویتامین B1، B6، B2، B12 و ویتامین A همراه با رژیم غذایی مفید است.
منابع غذایی عمده این ویتامین‌ها عبارت‌اند از: انبه، مرکبات، کیوی، شیر، و فرآورده‌های آن، سبزیجات برگ سبز، جوانه حبوبات و ماهی.
همچنین باید از مصرف زیاد ید و نمک‌های ید‌دار پرهیز شود، مصرف غذاهای محرک مثل شکلات و چای، قهوه، کولا، ادویه‌ها و همچنین کشیدن سیگار در این بیماران محدود شود.
استفاده از گواتروژن‌های طبیعی(ترکیباتی که باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شوند) نیز ضروری است. منابع عمده آن عبارت‌اند از: کلم، گل‌کلم، کلم‌قمری، کلم بروکلی و بروکسل، اسفناج، شلغم، گلابی، هلو، بادام زمینی و سویا.
البته توجه داشته باشید که ترکیبات کواتروژن به دنبال حرارت از بین می‌روند. سایر مواد غذایی مفید عبارت‌اند از: هویج، کرفس، فلفل سبز، جعفری زردآلو، زغال اخته، گریپ‌فروت و آناناس.
برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 2 =