شرط حضور مردم در انتخابات مجلس، اقدامات دولت است:

الزامات انتخابات با مشارکت گسترده

این روزها ارزیابی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری با محوریت جلب مشارکت حداکثری مردم از موضوعات موردبحث فضای سیاسی کشور شده است.

تاریخ انتشار: 09:18 - چهارشنبه 1402/02/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
الزامات انتخابات با مشارکت گسترده

به گزارش اصفهان زیبا؛ این روزها ارزیابی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری با محوریت جلب مشارکت حداکثری مردم از موضوعات موردبحث فضای سیاسی کشور شده است.

آنچه رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر با مسئولان نظام اشاره دقیقی به آن داشتند و از «راهبرد مشارکت» و نوع عملکرد مسئولان در خصوص جلب نظر مردم برای شرکت هرچه بیشتر در انتخابات که به گفته ایشان از مظاهر قدرت ملی است و اگر درست برگزار نشود ضعف کشور و ملت و مسئولان را نشان می‌دهد، گفتند.

البته با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی و نارضایتی مردم در این ‌باره باید بیشتر موردتوجه امروز دولتمردان قرار گیرد. با بررسی سخنان رهبری در خصوص برگزاری یک انتخابات خوب، سالم، رقابتی و با مشارکت زیاد به این نتیجه خواهیم رسید که مسئولان باید در این راستا نهایت تلاش خود را طی ماه‌های باقی مانده تا اسفندماه داشتـه باشند و از سوی دیگر، با هدف جلب مشارکت حداکثری مردم دقت و توجه لازم را به‌کار بندند و به دومسئله مهم معیشت و اشتغال که در حال حاضر دغدغه اصلی مردم ایران است، بیشتر بپردازند.

مردمی که عنوان پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران را در هر شرایطی به دوش می‌کشند و تنها انتظارشان از حاکمیت بهبود شرایط زندگی و البته صداقت و شفافیت در امور کشور است که اگر این مهم از سوی مسئولان با کم‌توجهی مواجه شود، مطمئنا نه‌تنها امید به آینده بهتر در جامعه شکل نخواهد گرفت، که انتخابات اسفندماه نیز با چالش‌هایی در خصوص مشارکت حداکثری مردم مواجه خواهد شد.

موضوعی که برای نظام جمهوری اسلامی ایران از نوع حیثیتی است و همه‌کسانی که به‌نوعی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش دارند، باید آن را مدنظر قرار دهند.

چه کسانی می‌توانند شرایط را برای یک برگزاری انتخابات خوب فراهم کنند؟

در میان تحلیل‌های متفاوت از نوع و میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه و عوامل تأثیرگذار بر آن، قشری از کارشناسان معتقدند که مردم ناراضی از فضای اقتصادی و معیشتی کشور به این درک رسیده‌اند که با شرکت‌نکردن در انتخابات، شرایط کشور از لحاظ اقتصادی نیز بهبود نخواهد یافت. پس می‌توان یک انتخابات با مشارکت خوب مردمی را برای اسفندماه پیش‌بینی کرد. در مقابل برخی تحلیلگران از بی‌اعتمادی سیاسی و ناامیدی مردم به آینده کشور می‌گویند و از برگزاری یک انتخابات با مشارکت حداقلی خبر می‌دهند.

به گفته این تحلیلگران درصد زیادی از مردم که از شرایط معیشتی خود ناراضی هستند، از آینده انتخابات پیش رو نیز ناامید هستند و با داشتن نوعی بی‌اعتمادی از آمدن به‌پای صندوق‌های رأی در اسفندماه خودداری می‌کنند. چراکه شرایط کنونی جامعه از لحاظ اقتصادی دچار بحران است، پس مطمئنا مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه هم کاهش خواهد یافت.

احتمالی که برخی از مسئولان اجرایی و نمایندگان هم به آن اشاره کرده‌اند و با طرح این موضوع که برای برگشت امید و اعتماد مردم باید در این فرصت باقی‌مانده تا اسفنده ماه کاری کرد، به توجه هرچه بیشتر بر چگونگی افزایش مشارکت مردمی در انتخابات تأکید دارند.

بر اساس این نظریه اما این سؤال مطرح است که چه کسانی می‌توانند شرایط را برای برگزاری یک انتخابات خوب با مشارکت مردمی زیاد فراهم کنند؟ در پاسخ به این پرسش با برخی از کارشناسان حوزه سیاست داخلی گفت‌وگو کردیم و در جمع‌بندی صحبت‌های آن‌ها به این نتیجه رسیدیم که بهترین کسانی که می‌تواند به مردم در شرایط کنونی امید دهند و مردم را به انتخابات پیش رو دعوت کنند، اعضای دولت و مجلس هستند.

چراکه ناکارآمدی قشری از مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان باعث بی‌اعتمادی این قشر از مردم شده است. آن‌هایی که در جایگاه خود صدای مردم را نشنیدند و در راستای حل مشکلات جامعه قدم بر نداشتند، پس بهترین نقش را در ایجاد یک انتخابات خوب همین‌ها ایفا می‌کنند.

اگر نمایندگان و مسئولان اجرایی بتوانند در این مدت صداقت و مفیدبودن خود را به مردم اثبات کنند، مطمئنا در تحقق این هدف نیز موفق خواهند بود. نماینده‌ای که اعتقاد دارد به مردم نزدیک است و از درد و خواسته مردم مطلع است، پس در ایجاد امید و برگشت اعتماد به جامعه نیز اثرگذار خواهد بود.

مسئولان اجرایی در حوزه‌های کشاورزی، مسکن، دارو و … که اعتقاد دارند در کار خود متخصص هستند، با شناخت کامل از مشکلات مردم می‌توانند گره از مشکلات جامعه باز کنند. برای مثال همان‌طور که شاهد بودیم طی روزهای اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزیر صمت را استیضاح کردند. اقدامی با هدف بهبود شرایط کنونی کشور که البته خروجی آن برای مردم اهمیت دارد، نه تعداد و نوع استیضاح. مردم معتقدند استیضاح ابزار کار نماینده در راستای حل مشکلات جامعه است.

اگر استیضاح نتیجه‌بخش باشد، مردم به نمایندگان اعتماد خواهند کرد؛ اگرنه، اعتمادی هم وجود نخواهد داشت. به عبارتی، مطالبات مردم چندان عجیب و ناشناخته نیست. مردم از مسئولان صداقت، درستی و شفافیت می‌خواهند. اگر مسئول بتواند خود را به مردم ثابت کند، مردم نیز در پاسخ به آن با امید بیشتری به آینده پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد؛ نه با دودلی و تردید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 17 =